El
elmont: Det tror jag säkert, "chefen" ser väl ingen orsak till att sälja billigt. För det är väl lite som min granne till bilhandlare brukar säga, det är mycket bättre att sälja en bil och tjäna pengar än att sälja 100 och inte tjäna nått. Sagt när vi diskuterade marginaler/priser/försäljningsmängd.
useless: Och sitter svart och brun på samma fas så blir strömmen högre i nollan än om det är olika faser som är fasförskjutna i förhållande till varandra. Därför behöver eventuellt nollan vara grövre om man kopplar ihop faserna, men i ditt fall är den troligen tillräckligt grov för det 16A som kan gå där.
anhack: [citat] Det låter som att elektrikern som drog elen i mitt hus hade samma tankar kring jordat/ojordat. De jordade uttagen i gillestugan är nära källarutrymme med betonggolv vilket kanske är anledningen att elektrikern satte jordade uttag just där. I husets begynnelse var det plastmatta i själva gillestugan. [citat] Även om jag kanske inte lyckades få ett perfekt mätvärde så är jag nu
elmont: I tak sätter man lämpligen lamputtag av den här typen https://www.clasohlson.com/se/Inf%C3%A4llt-lamputtag-f%C3%B6r-tak/36-4887?gclid=EAIaIQobChMIx9Sk5NLO3gIVC6WaCh193wCcEAQYBCABEgLUV_D_BwE&gclsrc=aw.ds och i den passar https://www.clasohlson.com/se/Lampsladd-3-m-med-lampkontakt/Pr363996000 Beroende på om det är jordat eller ojordat och om det är centrumskruv eller ett "modernt" lamputtag
tommib: Vilken typ av LED-list? Ska den vara monterad på ytan eller ska den fräsas in i en täcksida under skåpen? Ska du ha eluttag? Ska du ha en färdig produkt som t.ex. IKEAs lister? Vad är det för kök? Generellt kan man säga att du ska ha ett rör fram till punkten där du tänker ansluta listen till sin matning. Denna matning kommer från ett drivdon av något slag, som måste döljas
tommib: Välkommen till forumet! Att ge ett sådant estetiskt råd är svårt utan att se bilder på det du tänkt. Snyggast blir sannolikt rörutlopp från väggen och FK rätt in i armaturen. Du bör dock tänka på att det är få vägglampor i den vanliga handeln som är gjorda för det anslutningssättet. De flesta väggarmaturer är gjorda för anslutning med stickpropp och kommer med en 2m lång
elmont: Man får väl hoppas att dom får exakt det dom beställt i alla fall.
tommib: Vad husägare 2 vill ang stoplar och liknande spelar väldigt liten roll. Nätägaren bestämmer var avlämningspunkten blir, i mer eller mindre samråd med beställaren. Som alla andra skriver så ska detta hanteras av elektrikern som ska installera elen som får prata med nätägaren.
olofh: Var ialla fall grymt positivt utifrån energiförbrukningen att bränna ena huvudsäkringen [bild]
GK100: Har du bara lyckats koppla ihop dina tre trådar på ett bra sätt är det inget problem. Du har tänkt, gjort helt rätt i förhållande till det du ville åstadkomma.
elmont: Med den bruna kan man styra en slav, nått som man i dag oftast inte gör men som var lit vanligare tidigare, då man köpte lite billigare element utan styrning där man ville ha flera element (tex i lite större rum) och lät ett element styra alla i rummet..
Slugge: [citat] Ja, nu menar jag specifikt klämmorna på bilden, mitt påstående gäller inte allmänt, det vanliga (Hellerman, Wago) är att både EK och FK passar. Öppningsbara klämmorna brukar klara mjuka, mer finkardeliga ledare som RK.
Slugge: [citat] Det kommer säkert hända något fast det kan ta tid. Beroende på hur lång uppsägningstid textförfattaren har kanske 3-6 månader.
alm82: För att få den funktionen du önskar behöver du alltså dra ner en nolla till dosan eller enklare, utgå från ett vägguttag istället :)
Huvudbrytaren: Precis som 'elmont' kör jag min 400V-spis över 10A diazeder och har aldrig bränt en säkring
rävlyan: Dom pollare som finns på billiga varuhusen är i mina ögon skräp , för klen stolpe och en armatur som är hermetiskt tillsluten ( går inte att byta ljuskälla ) då står du där om ca 3 år , modellen finns inte längre Annars finns det GEL-dosor som är täta och går att öppna om det behövs , kan läggas direkt i mark även i vattensjukt . Så tänk dig för vad du kostar på dig , jag
etompau: Rör: https://www.byggmax.se/installationsel/klammer-eldragning/kabelskyddsr%C3%B6r-p31410 Har du kollat runt efter uttagsstolpar? Vi vet inte vilka krav du har eller vad du tycker är snyggt i din trädgård. ;)
alm82: Jag tycker det ser helt ok ut om man kör förhöjningsram till det befintliga uttaget och sen även använder förhöjningsram till det nya uttaget. Så de blir lika. T.ex 2st https://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-2-vags-rot-uttag
etompau: 10 kohm för givaren kan vara korrekt. Din termostat ser ut att vara från 1991, så den är sannolikt slut. Kanske är det reläet som har gett upp. Du får googla lite, det finns massor av golvvärmetermostater.
Bo.Siltberg: [citat] Det är precis det som krånglar till det. Två spottar som ser precis likadana ut kan vara två helt olika tekniskt sett, där den ena innehåller enbart en "ren" LED som ska drivas med konstant ström som ska drivas med 300 - 1100 mA och en annan som har ett eget drivdon inbyggt som ska drivas med en konstant spänning på 12 - 230 V AC/DC. Man får se upp med valet så att drivdonet
OveRa: [citat] 1 april 2019 är det den nya standarden som gäller vilket innebär att takarmatur som säljs skall vara försedda med den nya kontakten. Har du installerat den nuvarande så får du ju antingen sitta och ändra på lampan eller i taket, är väl lika bra att vara lite förutseende och anpassa bygget till den senaste standarden. Orsaken till att den nya standarden är att vi skall köra
nino: Men om motorskyddet löser så måste väl det återställas för att kompressorn ska starta igen?
Nybyggarens: Tack. Jag känner att jag fått svar på mina frågor ifrån er. Skall hitta en elektriker som hjälper mig med en praktiskt lösning för det här.
Leif i Skåne: I mitt föräldrahem satt alla eluttag under fönsterbrädan förmodligen från 1940- talet. Svart bakelit.
Mikael_L: [citat] Nej, det är korrekt uttag, kåpan är lossad och ej med i bild