El
etompau: Den första utgåvan nyttjade något inbyggt GSM-modem i displayenheten. Det var säkert specialkonfigurerar för Eons: krav. Efter nedsläckning så upphörde kommunikationen och ex. tidsjusteringen av klockan i displayen upphörde. 433 MHz-kommunikationen mellan uteenheten och mätpluggarna. Efterföljande modell, som man fick betala abonnemangsavg. för, nyttjande Wifi för kommunikation.
Rasmus_: [citat] Med tvättmaskinen menar du att jag skulle ha missat att ansluta skyddsjorden när jag monterade på den nya stickproppen. Nej, så slarvig är jag inte. Och ja, även om jag inte skrev det, så testade jag jorden efter att stickproppen var monterad. Lägenheten i vilken tvättmaskinen installerades är i en helt nybyggd kåk. Självklart är det jordfelsbrytare på uttaget. Jag tog upp
Cancerman_777: Jag hittade ett alternativ till ABB som saknade teleskopfunktionen, mätte 60 mm djup men som i övrigt hade samma egenskaper och som kostade hälften :) Julas ljust mintgröna renoveringsdosor. [bild] [bild] Dosorna sitter inte snett, det är jag som är kass fotograf. Tusen tack till alla som varit så snälla att bidra med sin kunskap! Ni är värda er vikt i guld. Om vi springer på varann,
Pugge86: Kopplar man vidare L från brytaren till L på dimmerpucken?
Reborn: Hej igen! Först vill jag visa min tacksamhet till alla som tog tid för att läsa genom tråden ock skriva allt svar och ursäkta att jag var så förvirad och tack också för tålamod. :D(y) Det är säkert nu att aldrig mer billiga Jula grejer och skruvfast, det ska vara bra kvalité och snabbkoppling. Jag gick ut till en el affär och köpte riktiga grejer, förklarade allt till en kunnig
davveno1: Man kan ju försöka sig på en prisgaranti med hornbach då kanske..
Müssli: Ser att du redan fått bra svar. Personligen föredrar jag PM-flex före Pipelife. Jag tycket Pipelife är för seg i plasten och därför lite krångligare att skära av om man har fördragen tråd i.
Bjurran: Efter att ha sysslat med bilel i många år vill jag även tipsa om lödskarvhylsor när det är på en plats där det går att komma åt med antingen en lödkolv eller varmluftspistol. Det ger en mycket bättre skarv och dessutom har det en krympslang med lim som gör allt helt tätt så du slipper risken med fukt. Den gamla varianten av skarvhylsor som du har på bilden använder jag numera
MoggeS: Ja de nya pelarna och balkarna kommer vi lätt åt ( de är inte inbyggda ännu). Vet inte riktigt hur det är i den gamla delen, ser först när vi bryter upp golvet om alla balkar är åtkomliga. Sen kan det alltid finnas delar som man missar. Skall ta ett snack med elektrikern samt kolla pris på ringledning.. Tack för klargörandet!
Bo.Siltberg: Man ligger nära gränsen både med avseende på kortslutningsström och belastningsförmåga så man behöver alltid kontrollera att det går bra.
ÉlPon: Ok låter hoppfullt. Jag hade en ganska liten låda men ungefär så här skulle det se ut sådana fall: [bild]
tommib: Välkommen till forumet! Ja, så kan man koppla. Man kan anmärka på att det inte är uppmärkt i gruppförteckningen men det är inget konstigt att en grupp matar uttag i flera rum. Om du har uttag i badrummet hoppas jag att det finns en jordfelsbrytare.
folkeorg: [citat] Just där felet ligger finns det 8 fiberkablar samt två kraftkablar (vi tror att "våran" kabel skadats i samband med att dessa förlagts). Så det är handgrävning som gäller. Tror vi kommer hitta fiber på ca 50cm djup och våran elkabel på ca 60cm men de kanske har gått ihop..
erik8308: Näe, innanför täcksidorna är det skåpstommar av 18mm plywood. Tänker att jag gör ett hål i dem för ett vp-rör rakt under uttaget. Sen tar jag multiverktyget och gör det så exakt jag kan. Ska bara göra 2. Sen fogar jag med vitt silikon, både täcksidan och uttaget är ju vita.
ricebridge: Ok. Såhär. Om du får brus när du enbart kopplar högtalarna till eluttaget, och slår på dem, är det för det första högtalarnas fel. Då kan vi eliminera alla kablar. Dessutom har högtalarna då egna inbyggda förstärkare. Det innebär att de ska matas från ljudkällan med en signal som kallas LINE, det ska stå på/vid det uttaget på datorn eller i manualen. Denna är på 0,775V
roffer: Tack för svar. Det är en tesla wallbox som ska ladda en annan elbil och det verkar som om den behöver en typ B om man läser andra forum.
Slugge: https://m.clasohlson.com/se/Kabel-EXLQ-Plus-5G1,5/Pr490431005
gblomqvist: Nu har jag redan utfört förlängningarna men för framtiden kan det vara bra att veta. Vad menar du? Kan du länka?
camaro1969: här var det ungefär samma diskussion, och 6mm kunde räcka.. https://www.byggahus.se/forum/threads/minsta-area-pa-lang-markkabel.312311/
Anonymiserad 156538: Köper du de jordade uttagen på rätt ställe så har du råd att även köpa jordkabeln som behövs för att koppla in dem:-) https://www.velltra.se/produkt/vagguttag-elko-rs-6-v-jord-utp/
camaro1969: tack för bra hjälp! kan vara smart att säta dosor på samma höjd, dvs ovanför dörrar för att få röret vågrätt. sean gå ner med slang till uttagen. kan kanske passa på att gå ut genom väggen på något ställe å så man får uttag utomhus =) nu ska jag "bara" sätta innertaket, sedan regla på väggarna invändigt, sen blir det lite eldragning och sen isolering och skivor...
tommib: Jag såg inte den andra bilden igår. Kan du inte gömma nätdelen bakom lampan? Det ser ut att vara en del plats där. Egentligen lite udda att man inte designat lampan med inbyggd nätdel om den nu ändå ser ut sådär.
Ashes: Vardagsrummet ska få downlights i taket men vet ej hur det löses bäst med ångspärren. Gamla taket är rivet och ny ångspärr ska läggas ovanpå detta är tanken. Sedan läggs en gles och ovanpå den Huntonit. Ovanför finns kallvind [bild] Tanken var att bygga in sådana där plastlådor för spotsen. Plats för dem skulle göras genom att dels såga bort delar av brädorna isoleringen
GK100: Alltid förtenning på gamla gummiisolerade ledartyper detta för att skydda kopparn mot det svavel som användes i vulkaniseringsprocessen för gummit. Nutida tex RK med förtenning passar på samma sätt att använda i miljöer där atmosfären är mer aggressiv.
Panor82: Visst gör det. Föredrar den svarta. Förstår inte hur 2st kunde få grått kablage . :thinking: Får fråga dom i veckan om jag har tid.