Har under 1 års tid införskaffat mig div Philips hue, Google home mm. För att börja med min hemautomation. Funkar ju prima, bara stoppa i lampan och köra.
Men nu när man är så bekväm att kunna säga till assistenten i den lilla högtalaren från sängen att släcka alla lampor så ser jag att sambon glömt att släcka i hallen..

Så har spånat in på sonoff basic, att koppla in och lägga inne i ”taklampan” dvs den runda kåpan på spot armaturen. https://www.styrahem.se/p/438?gclid...tJUt86PB418CwxoIb_oOLUmGF8HiGaRgaAoLaEALw_wcB

Sen hur gör jag med jorden med en sån? Den har ju bara för fas och nolla, kopplar jag en sockerbit för jorden vid sidan av?

Till frågan: är detta lagligt/tillåtet av försäkringsbolag för mig att göra själv?
Jag har kunskapen att göra det men om det mot all förmodan skulle börja brinna vill jag inte stå där utan försäkring.

Om det är lagligt har jag ingen aning om. Men jag förmodar att du syftar på att du drar jordkabeln förbi din sonoff och bara fas/nolla genom sonoff? Jag ser inte det farliga i just det. Så hade jag också gjort. Planerar att göra ngt liknande med en taklampa i hallen.

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Prylen har ingen jordanslutning. Isolera då bara jordledaren eller anslut den på korrekt sätt till ljusarmaturen.

Det finns inga lagrum som beskriver hur du ska göra med dina elinstallationer eller jordledare i anslutningsdosor. Det som är lagreglerat är att fasta installationer ska utföras av auktoriserad firma/person.

Om du ger tusan i detta och gör det själv lär inte polisen komma. Det som kan hända är om det uppstår brand eller annan skada och det då går att leda i bevis att installationen ej har utförts på ett godkänt/korrekt sätt, då kan du hamna inför tingsrätt och försäkringsbolaget kan vägra ersättning.

Några konkreta fall på detta har visat sig svårt att få fram.

Störts fara för elfel/brand idag verkar det vara med laddningsutrustning och grejor med inbyggda energitäta batterier.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Prylen har ingen jordanslutning. Isolera då bara jordledaren eller anslut den på korrekt sätt till ljusarmaturen.

Det finns inga lagrum som beskriver hur du ska göra med dina elinstallationer eller jordledare i anslutningsdosor. Det som är lagreglerat är att fasta installationer ska utföras av auktoriserad firma/person.

Om du ger tusan i detta och gör det själv lär inte polisen komma. Det som kan hända är om det uppstår brand eller annan skada och det då går att leda i bevis att installationen ej har utförts på ett godkänt/korrekt sätt, då kan du hamna inför tingsrätt och försäkringsbolaget kan vägra ersättning.

Några konkreta fall på detta har visat sig svårt att få fram.

Störts fara för elfel/brand idag verkar det vara med laddningsutrustning och grejor med inbyggda energitäta batterier.
Det har jag koll på att länsman inte knackar på, utan är som du sa om det skulle börja brinna så vill jag inte stå utan försäkring.
För om den installeras på ett godkänt/korrekt sätt av mig ser jag egentligen inte problemet.

För man får ju som hemmapulare byta sladdar till lampor osv, byta uttag mot liknande OM man vet vad man håller på med. Borde ju vara samma regler i mitt fall tycker jag.

Som du beskriver det ser jag inga hinder för inkopplingen. Lampor och sladdar får man fixa med själv.
Skulle ju vara helt ohållbart om elektriker skulle fara unt och koppla in taklampor.
Det är när grejorna är fast installerade i väggar etc som det blir en annan femma. Eller om anläggningen ska utökas med fler uttag/brytare.

Är det något man ska fundera över är kvalitén på prylen du ska koppla in. Hur bra är den byggd, vilka komponenter har man använt och hur länge håller den?

W Willewonka skrev:
Det har jag koll på att länsman inte knackar på, utan är som du sa om det skulle börja brinna så vill jag inte stå utan försäkring.
Är det okej att det brinner då så länge som försäkringsbolaget pröjsar?? Jag skulle hellre se till risken för brand. Är man osäker på att kunna göra en korrekt installation som inte går att skilja från ett proffs så är det nog bättre att låta bli. Brinna kan det göra av många orsaker och det som gäller då är hur elinstallationen är utförd, helt oberoende av vem som utfört den.

Om arbetet är behörighetskrävande är för övrigt en liten gråzon. Man kan argumentera för att det handlar om anslutning av en belysning i ett torrt bostadsrum och man kan argumentera för att det handlar om ombyggnad av lampan. Men detta är som sagt sekundärt.

E etompau skrev:
Som du beskriver det ser jag inga hinder för inkopplingen. Lampor och sladdar får man fixa med själv.
Skulle ju vara helt ohållbart om elektriker skulle fara unt och koppla in taklampor.
Det är när grejorna är fast installerade i väggar etc som det blir en annan femma. Eller om anläggningen ska utökas med fler uttag/brytare.

Är det något man ska fundera över är kvalitén på prylen du ska koppla in. Hur bra är den byggd, vilka komponenter har man använt och hur länge håller den?
Ja lite så jag tänker med.
Enligt sidorna som säljer dess så ska dem vara CE märkta vilket tyder på att de borde vara någorlunda kvalite.
Om jag nu beställer hem några så ska jag koppla på lite mer spänning än vad de kommer driva i armaturen för o kolla så de inte blir varma först.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det okej att det brinner då så länge som försäkringsbolaget pröjsar?? Jag skulle hellre se till risken för brand. Är man osäker på att kunna göra en korrekt installation som inte går att skilja från ett proffs så är det nog bättre att låta bli. Brinna kan det göra av många orsaker och det som gäller då är hur elinstallationen är utförd, helt oberoende av vem som utfört den.

Om arbetet är behörighetskrävande är för övrigt en liten gråzon. Man kan argumentera för att det handlar om anslutning av en belysning i ett torrt bostadsrum och man kan argumentera för att det handlar om ombyggnad av lampan. Men detta är som sagt sekundärt.
Självfallet är de inte okej om de börjar brinna, men om det skulle de mot all förmodan vill jag inte stå med 100 000:tals kronor i skuld.

Den är ju rätt simpel, fas och nolla på båda sidor, samma som tex en vanlig stickpropp eller en sån ”lampknapp” som man får installera själv. Och ja, jag har kunskapen att göra en korrekt installation.

Då ska du heller inte behöva vara orolig. Synd att pucken inte kan förmedla skyddsjord för då hade du kunna montera lampstickpropp och uttag på vardera sida. Den hade blivit mer mångsidig då.

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Enligt sidorna som säljer dess så ska dem vara CE märkta vilket tyder på att de borde vara någorlunda kvalite.
Om jag nu beställer hem några så ska jag koppla på lite mer spänning än vad de kommer driva i armaturen för o kolla så de inte blir varma först.
Detta förstår jag inte var du fått ifrån? Även de sämsta tänkbara prylarna som brinner bara man tittar åt dess håll är CE-märkta, detta är ett minimumkrav där tillverkaren försäkrar att prylen uppfyller gällande standarder för att du överhuvudtaget ska kunna få handla den.

• Gilla
noupe
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Som @Slugge är inne på, alla produkter (inom ett antal givna kategorier där tex lampor/low voltage konsumentprodukter ingår) måste CE-märkas för att få säljas på den öppna europeiska marknaden. Så det säger inget om inneboende ”kvalitet”, annat än att tillverkaren intygar att produkten följer de applicerbara europeiska standarder för denna produkt. Det är ju dock inte så dumt, jmf med att köpa en slumpmässigt omärkt produkt i Asien tex.

Nu får vi hoppas att alla inte fuskar då CE-märkningen innebär att produkten är provad enligt en produktstandard. Det ska finnas ett provningsprotokoll.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Hade inte stenkoll men trodde att en produkt som är CE märkt har fått gå igenom div tester för att få märkningen och då vara ”säker” för att få säljas i Sverige/EU.

Men då är jag med på banan, tack för informationen.
Som ni sa, bättre än no-name från Asien.
Ska försöka hitta mer användarrecensioner på just sonoff basic.

5
W Willewonka skrev:
Hade inte stenkoll men trodde att en produkt som är CE märkt har fått gå igenom div tester för att få märkningen och då vara ”säker” för att få säljas i Sverige/EU.

Men då är jag med på banan, tack för informationen.
Som ni sa, bättre än no-name från Asien.
Ska försöka hitta mer användarrecensioner på just sonoff basic.
Inte tester men de skall följa en standard

Vilket innebär provning. Produktstandarder beskriver inte hur en produkt ska konstrueras, de beskriver hur man provar dem. Man kanske i vissa fall kan komma undan detta genom uttänkta formuleringar i den tekniska dokumentationen. ESV's föreskrifter kan ju ibland tolkas lite olika... (se ELSÄK-FS 2016:1).

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.