Exqn eller exkn som det hette förut hade extremt tunn isolering ett tag på ledarna men under senaste åren har man tagit till lite mer isolering.
Samma fenomen var också på n1xvn.

Mikael_L
Jag tror också att det är typ EXQ den där kabeln som skymtas.
Dels verkar det vara kabelutfyllnad, vilket lampsladdar inte har.
Dels verkar det vara EK-ledare.

Har granskat lite nu och fått fram att den svarta faskabeln går till strömbrytaren över som sedan går till ett lamputtag högre upp som inte heller är inkopplat. Sen så far nollan och jordkabeln iväg längre i väggen. En liten röra allt ihop. Det är alltså 2 faskablar i strömbrytarns L kontakt där en faskabel går till blivande vägguttag och andra faskabeln går till uttaget uppe i väggen.

• Någons hand som håller en ej monterad strömbrytare, med synliga ledningar och skrubbade väggytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag med svarta, röda och blåa kablar och skarvhylsor visas.
    Skapa konto
  • Öppet eluttag med flera elektriska kablar och anslutningsklämmor inuti en vägg.
    Skapa konto
Det låter då som om matningen kommer från uttaget uppe i väggen, passerar strömbrytaren på vägen ned mot dosan där du vill ha uttaget, en dosa som matar visade till ett tredje uttag? Det kanske inte är så komplicerat. Det låter som att du är väldigt nära till att ha bekräftat att det är fast fas (svart), nolla (blå) och skyddsjord (grön/gul) i dosan där du vill sätta uttaget. Men chansar jag på blå och grön/gul. Kolla det vid dina befintliga uttag. Jag tycker mig se en röd ledare också i dosan för strömbrytaren, är det en tändtråd? Det sitter ju en kronomkopplare där.

Jo precis, den röda kabeln är en tändtråd till en lampauttag i taket och den vita tändtråden måste väll gå till lamputtaget på väggen. Så de helt enkel ska jag bara koppla in båda kablarna i uttaget

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.