Vi står i begrepp att renovera ett hus på ca 500 m2. Det är byggt på 1920-talet och vi behöver dra om elen (den drogs om 1970 och det finns kanaler i väggarna - dock oklart hur "breda" de är). Smarta elsystem är något jag inte lyckas få grepp om. Vi har varit i kontakt med elektriker men de vi träffat har inte så stor erfarenhet av dessa system. Det är inte så vanligt i staden vi bor i. Sökningar på nätet gör mig nästan bara mer förvirrad.

Vill ni dela era erfarenheter? Vi tror att vi vill ha trådburet då vi faktiskt inte vet hur strålning/bluetooth påverkar oss (men tar gärna emot feedback på det tänket också).

Tack, mvh Jenny

ullberg
Jag använder själv KNX, vilket är primärt trådbundet (finns trådlöst men egentligen ett komplement), industristandard som stödjs av många stora tillverkare och det går att blanda fritt mellan dessa. Grymt stabilt och i grunden ser jag, så när som på två saker, egentligen bara fördelar. Två mindre bra saker är:

* Dyrt - jag använde devisen ’buy once, cry once” och så här 8 år senare är jag väldigt nöjd att jag gjorde det
* Lite tung startsträcka kring konfigureringen/programmeringen, byggt utifrån en elektrikers synsätt vilket inte blir helt enkelt om man har mer av en IT-ansats när man går in (kräver också en programvara som, åtminstone i sin fulla form, är nästan orimligt dyr)

Ska du låta en elektriker installera och konfigurera (och det ska man väl egentligen) faller punkt 2, givet att du hittar en som kan det. När jag drog igång var det ganska få i Sverige som kunde, och jag ville hur som helst göra själv, men numer tycker jag att jag ser KNX-logos på var och varannan elpularbil i trafiken så borde inte vara så svårt att hitta längre...

Annars finns det ju en uppsjö av trådlösa alternativ zWave/Zigbee eller mer nischade saker som philips hue (tror det iof bygger på zigbee) för styrning av just belysning. Trots mer ”buzz” kring dessa ångrar jag inte för en sekund att jag valde KNX.

/U

PS: välkommen till Byggahus!

Redigerat:
  • Gilla
Jissa
  • Laddar…
När vi renoverade installerade vi KNX. Det fungerar jättebra men kräver en del plannering för att få det som man vill. Nu i efterhand skulle jag nog valt någon annan enstaka aktör för funktionaliteten.
Räkna med ca 100’ extra för KNX tills ni vet vad ni vill styra och hur.
Att bara ersätt vanliga brytare rätt av är bortkastade pengar om man ser på vad KNX kan.
Konstantljus, Scenarion, automatisk tändning, tidstyrning, styrning pga väder etc.
Det finns färdiga lösningar som kostar en slant från tex Hager eller ABB, eller så kan man välja ett öppet system.
Vill man konfigurera systemet själv får man söka efter en version av ETS.

Vill ni läsa på mera om KNX så titta på KNXforum. I Tyskland är KNX mycket vanligare så deras forum är mycket mera aktivt och där finns det alternativ på styrsystem för KNX.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.