El
elmont: Så kolla först om du verkligen har jord fram, har du det så är det bara att byta uttag. För som sagt, el är så pass "farligt" att man aldrig får tro eller ta nått för givet man måste veta och därför alltid kolla.
tommib: Ah, sorry. Det finns ett delforum för studenter men det avhandlar andra saker. Ledsen TS, det var onödigt otrevligt av mig.
Bo.Siltberg: Ja där fick du till det med Cosinussatsen i all sin glory om vi antar att I1 och I2 är reella tal utan någon fasvinkel.
SSSS: Ähh det blir för krångligt, jag struntar i elmätningen och fixar det vid ett ev. centralbyte i framtiden. Tack för hjälpen i denna tråd!
Peter1986: Låter som ett bra alternativ med Plejd. Synd att befintliga dimmern är bra då, jag får väl återanvända i garaget eller nåt :) Tack!
seniorkonsult: [citat] Tack för en bra länk och snabbt!
xLnT: [citat] Det kan ju vara så enkelt att man vill låta alla apparater vara anslutna, men inte brukas samtidigt.
elmont: Som sagt med en borrmaskin i handen är ev reglar inget problem utan tom en fördel då man kan fästa rör/slang i dom (rör/slang ska fästas med ca 60 cm mellanrum) lika så kan man ofta fästa apparatdosor i bef reglar. Jag tror att du kan lita på att dom som dagligen drar el i olika typer av hus har lärt sig vad som fungerar bäst och är mest kostnadseffektivt. Jag är även rätt säker
GlennB: En välsorterad handlare borde kunna plocka en sån från hyllan, jag har också sett dom på typ bauhaus och det var inte alltför länge sen
Peter2400: Om du får plats med en kopplingsdosa, så kan du pilla in en sådan här. Går på WiFi https://www.styrahem.se/p/401/strombrytare-paav-wifi-16a-forbrukning
Bo.Siltberg: Jodå, man kan dra rören på undersidan golvet förutsatt att det är torrt och ventilerat. Kan även vara bra att tänka på gnagare, dvs undvika att lägga rören på eller på sidan av balkar så långt som möjligt .
jordraketen: [citat] Man fäster en 25kvadrats Cu lina i spetsen och slår ner dom. Är förlängare till med så är bara att mata på. Men här hemma får jag nog bara ner en längd med storsläggan.
bjornlof: [citat] Tack för tipset @elmont ! Bra att veta @etompau , ska klämma lite på det innan jag köper.
martin43: [citat] Jo, men när vattnet svalnat så drar den många watt för att värma upp det igen. 600kWh per år i värmeförlust är knappt 70W i snitt.
mikaelbe: Ja, det finns kanske inga genvägar om det skall bli bra. Skall ta bild och lägga upp. Tack för tips så länge.
tommib: Isolera blå bara, du har inte förutsättningar att använda nattsänkningsfunktionen ändå eftersom du inte har ledare framdraget.
hempularen: Om du sätter in vattenburen värme, men värmer med en elpanna, så får du i princip samma värmekostnad som om du har elradiatorer. Elradiatorerna är avsevärt billigar investering. En värmepumpslösning (bergvärme eller luft-vatten värmepump) som får förse dina vattenradiatorer minskar din uppvärmningskostnad med en faktor 3 - 4 jämfört med elradiatorer eller takvärme. Men eftersom
Anonymiserad 164638: [citat] Hittade den gamla brytaren. [bild] [bild] [bild] De två vita satt i "p" och gul ovanför och sen blå i den andra. Jag koppla då de vita i "L" och sen samma som ovan, fungerar dock inte. Jag kan kika vidare imorgon och uppdatera om jag hittar någon gömd dosa. Gör jag inte det så får en expert ta över så det blir rätt. Tack för ert snabba svar så länge.
Gårdsboende: [citat] Tycker mig ha provat det mesta men ska testa åter igen. Ska bara avlusa barnen IGEN, 3e gången dom smittats på förskolan. Sorry för OT :sweat:
Leif i Skåne: Har det fungerat?? Trafo är på 24 Volt ut, finns det LED för 24 V ? Förutom G4 som ersättning för 24 V halogen. Dom vanligaste LED är för ström 350 - 700 mA Eller 12 V eller 230 V med inbyggt drivdon, men alla LED är det strömmen genom lysdioden man regelerar på något sett. Vad har du för dimmer?
Slugge: Låter troligast att en mätarsäkring bränt av på grund av felkoppling, mät dig till var spänningen försvinner, har du inget instrument kan själva mätaren ge dig en ledtråd. Har svårt att tro att du slitit så i trådarna att det skulle släppt i föregående dosa, men det är ju så klart nästa alternativ. En annan möjlighet är att du inte fått i proppen ordentligt, när
merbanan: Använd vattenfalls solcellsguide. Denna guide ger dig ungefärligt hur myckel el du kan generera på ditt tak. När du vet hur mycket du kan installera så kan du försöka matcha det mot förbrukningen. Anta sedan att ni kommer lyckas konsumera 50% av all genererad el. Ta fram sparade kronor för detta mot elförbrukningen och dela detta värde med kostnaden för anläggningen. Då får ni fram
Glenno83: Brun på L Blå på pil ovanför L Jord på B Kostade Daniel forumpoäng i form av bästa svar men jag tackar båda ändå för svar! ;)(y)
tommib: Laddboxen, om den kan ta emot trefas, kan kopplas innan säkringarna i gruppcentralen. Den kommer då skyddas av säkringarna för garaget. Centralen kan vara kvar med sina 10 A säkringar eftersom den troligen matar belysning och annat i garaget (som är draget med klenare kabeldimension och därför kräver klenare avsäkring). Ett större problem är vad dina huvudsäkringar tål. Om garagets
Bo.Siltberg: Jag tycker att denna 4 kohm-gräns är olycklig. Man vet inte vad man mäter, var dessa 4 kohm kommer ifrån, vilka enkla aningslösa misstag som kan göras för att den plötsligt ska bli 1 ohm. Det kan räcka med att utföra den säkerhetshöjande åtgärden skyddsutjämning för att förstöra förutsättningen för utebliven kompletterande skyddsutjämning i badrummet!
Leif i Skåne: [citat] Dåligt korttidsminne, har rättat till #51