Har två rullar med EXQ-light/EXQ-Pure från Clas Ohlson, dels 3G1,5 och 4G1,5 där jordledaren i båda är helgrön.
Är detta ok?

Hand håller upp elektriska kablar med 3G1,5 och 4G1,5 dimensioner med en helgrön jordledare framför vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillverkaren är Draka och enligt produktbladet så ska jordledaren vara grön/gul:
https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9543034306590.pdf

Redigerat:
Q
P-plats P-plats skrev:
Har två rullar med EXQ-light/EXQ-Pure från Clas Ohlson, dels 3X1.5 och 4X1.5 där jordledaren i båda är helgrön.
Är detta ok?

[bild]

Tillverkaren är Draka och enligt produktbladet så ska jordledaren vara gul/grön:
[länk]
Jag tycker de ser ut som den är gröngul har du testat vrida på kabeln?

• Gilla
Poontus
  • Laddar…
Det är inte tillåtet med enbart grön jordledare.
Reklamera kabeln om den har en hel grön part.
Tror inte grön är tillåtet till någon funktion vid nyinstallation idag. Finns varken enbart grön eller enbart gul rk, rq, eller fk att köpa idag.

Off topic
Förr användes grön till mycket. Både som fas och tändtråd det har jag sett i 60tals installationer i diverse bostäder.
Samt som fas i trefas kablar med röd jord, svart, grön & vit fas.

Redigerat:
Q
H HSP skrev:
Det är inte tillåtet med grön jordledare.
Om man zoomar in så ser de ut som den byter till gul i nederkant.

Ser ut som mörk och ljusgrön. Inte gul.....

Det du visar på bilden är ju grön/gul även om det gula inte är så framträdande. Det beror främst på att du har variant EXQ där X står för PEX-isolerade ledare den är tunn och lite transparent så färgningen inte så tydlig som PVC-isolerade trådar dvs där beteckningen X istället är K.

Sen är det även normmässigt så att grön ses som grundfärg och även ska ha större andel av täckningen och därför blir grön mer tydlig oavsett. Kuriöst blir då även grön-gul att föredra framför gul-grön i skrift. :)

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Japp.
Första färgen= grundfärg
andra färgen = tilläggsmarkering.

Nu har min sambo som har ett mer komplett färgseende studerat kabeln och kan se en viss färgskiftning.
Hon skulle dock säga att färgskiftningen gick i brunt men när jag sa att det skulle vara gult så sa hon "kanske det...".

Sen har jag redigerat mitt inlägg så färgerna står i rätt ordning... :cool:

Om dom verkligen heter 3x1,5 och 4x1,5 så är ingen av ledarna grön-gul. Dock tvivlar jag på det då Classe bara verkar sälja dom som heter 3G1,5 resp 4G1,5 och då ska det finnas en grön-gul om inte något är fel...

useless useless skrev:
Om dom verkligen heter 3x1,5 och 4x1,5 så är ingen av ledarna grön-gul. Dock tvivlar jag på det då Classe bara verkar sälja dom som heter 3G1,5 resp 4G1,5 och då ska det finnas en grön-gul om inte något är fel...
Jag ber då hemsk mycket om ursäkt att jag skrev "3X1.5" istället för "3G1,5" för jag visste inte bättre. Enligt produktbladet så verkar det inte finnas någon som heter "3X1.5" så detta är nu ändrat och jag passade på att även byta "." mot "," så det inte blir mer missförstånd. :rofl:

• Gilla
GK100
  • Laddar…
H HSP skrev:
Tror inte grön är tillåtet till någon funktion vid nyinstallation idag. Finns varken enbart grön eller enbart gul rk, rq, eller fk att köpa idag.
Jag ställde faktiskt den frågan på forumet för något år sedan.

Svaret jag fick då är att det inte finns något regel som förbjuder att man använder helgrön eller helgul ledare i en nyinstallation idag. Det är kabeltillverkarna som själva bestämts sig för att sluta tillverka grön och gul någon gång på 80 talet p.g.a. den potentiella risken att kabeln ska förväxlas med gröngul.

Q
D Donald-Duck skrev:

Svaret jag fick då är att det inte finns något regel som förbjuder att man använder helgrön eller helgul ledare i en nyinstallation idag. Det är kabeltillverkarna som själva bestämts sig för att sluta tillverka grön och gul någon gång på 80 talet p.g.a. den potentiella risken att kabeln ska förväxlas med gröngul.
Jo då det är förvirrande. Har gröna och gula ledare hos mig och jag trodde först att de var jordar.

D Donald-Duck skrev:

Det är i stort riktigt. Det som förbjöds var tillverkningen av ledare tex FK grön eller gul just pga förväxlingsrisken. Ingen frivillighet i tillverkarledet men lager av den typen ledning fick säljas och kan om man nu tvunget skulle vilja och har tillgång fortfarande helt ok användas. Givetvis olämpligt utom vid någon ändring där de redan finns.

Det hela hör till tiden sena 80, tidiga 90-talet.

• Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
Håller med om att det inte är ett förbud. Men jag har mycket svårt att motivera användning av gul eller grön enfärgad ledare vid installationer idag. Då det kan bli en helt onödig förväxlingsrisk. Och man avviker från standarden SS 424 17 20, (minns ej i huvudet om det är den senaste.)

Att använda grön som skyddsledare är förbjudet.

514.3.1.Z2 "skyddsledare ska identifieras med färgkombinationen grönt och gult."

Redigerat:
  • Gilla
Donald-Duck och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.