Farsan gamla ugn har gått sönder och en ny har burits in. Problemet är att den gamla ugnen var 3 pols och den enda väggkontakten i närheten är denna:
poPY1MX.jpg

Medan den nya spisen har en vanlig kontakt:
cg4sqi0.jpg

Farsan argumenterar för att vi kan klippa av den nya spisens propp och sätta på en spispropp istället:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...riel/stickproppar-och-uttag/spispropp-400375/
Med en multimeter kan vi ju se vilken som är nollan på uttaget, och sen bara ta en pol.

Det låter logiskt när han säger det, så jag kan inte argumentera mot det med mina begränsade kunskaper om el, men det känns fel. Finns det några lagar eller branschregler som är emot det?
Skulle en elektriker gå med på att göra något sådant?.

Lägg gärna upp lite fler bilder på den nyinförskaffade spisen. Ser ut som en vanlig stickpropp på andra bilden?
Bättre ifall du kan koppla 3-poligt, som du skriver.
Fota skylten.

tommib
Hur ser det ut runt om? Hur sitter hällen ansluten? Hur många säkringar går till ugn resp häll?

Satt den gamla ugnen inkopplad i uttaget på bild?

Det går bra att klippa av stickproppen och sätta dit en perilexpropp men man måste vara säker på att det kommer fungera då.

Bild, både på gamla och nya ugnens typskylt, hjälper mycket.

Välkommen till forumet!

Har du kvar gamla spisen och ev kan ta kontakten/kabeln från denna?

Det är väldigt konstigt att det sitter en vanlig stickpropp på den spisen, jag tror inte nya spisar som säljs i Sverige brukar inte ha det, dom har en Perilex eller utformade för fast installation.

tommib
Först och främst kanske det ska klargöras exakt vad som ska kopplas in. Är det en spis eller en ugn? I trådstarten skrivs det att det är en ugn som gått sönder, sen skrivs det om en ny spis.

Ta kort på typskyltarna som sagt, det kommer avslöja det mesta.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
O Oliben skrev:
Farsan gamla ugn har gått sönder och en ny har burits in. Problemet är att den gamla ugnen var 3 pols och den enda väggkontakten i närheten är denna:
[bild]

Medan den nya spisen har en vanlig kontakt:
[bild]

Farsan argumenterar för att vi kan klippa av den nya spisens propp och sätta på en spispropp istället:
[länk]
Med en multimeter kan vi ju se vilken som är nollan på uttaget, och sen bara ta en pol.

Det låter logiskt när han säger det, så jag kan inte argumentera mot det med mina begränsade kunskaper om el, men det känns fel. Finns det några lagar eller branschregler som är emot det?
Skulle en elektriker gå med på att göra något sådant?.
Bara för att förtydliga lite:
Det går att göra som din far föreslår, det finns en liten möjlighet att det är den bästa lösningen också men mest troligt finns det andra lösningar som blir mycket bättre.

Vi behöver bara veta lite mer, har du spänningsprovare och kunskap om hur man gör kan mätningar mellan samtliga fem hål vara av intresse, vilka spänningar som finns 230 och 400 Volt.

R
Du får kolla att N är framdraget i vägguttaget.

Som jag förstod det hela var det en ugn?
Hursomhelst, det finns (äldre) ugnar som vill ha 400V, så börja med att kontrollera att du har nolla i uttaget.
Finns nolla skulle jag montera en perliexplugg på ugnen.
Finns ingen nolla behövs det en liten omkoppling i matande ände, högst troligt centralen, och då skulle jag byta perilexuttaget till ett vanligt enfasuttag.

Fotografen Fotografen skrev:
Som jag förstod det hela var det en ugn?
Hursomhelst, det finns (äldre) ugnar som vill ha 400V, så börja med att kontrollera att du har nolla i uttaget.
Finns nolla skulle jag montera en perliexplugg på ugnen.
Finns ingen nolla behövs det en liten omkoppling i matande ände, högst troligt centralen, och då skulle jag byta perilexuttaget till ett vanligt enfasuttag.
Gå från Perilex till Shucko?:thinking:
Då hade jag förr bytt Spis, mest troligt är befintliga uttaget förberett på 3-fas, det bästa blir då att ge det vad det förväntar sig, av olika anledningar.
Men, som sagt, vad har TS inhandlat?

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Det är en ugn, inbyggnadsugn, ingen spis...

Ber om ursäkt, det är en ugn utan spishällar det gäller, både den gamla och nya.
Kan inte ta några bilder idag, men:
Gamla är slängd, inklusive kabeln, men tror det var en Husqvarna Reginett Flambé QC 471.

Nya är en Husqvarna QCE5030X.

Det ska finnas en spänningsprovare hos farsan, så jag kan kolla imorgon om det finns en nolla.

tommib
inbyggnadsugn, 16A, 3,5 kW.

Jag hade verifierat att nollan finns i Perilexuttaget. Detta kan göras genom mätning i uttaget. Övre vänstra hålet är nollan. Mät där och mot skyddsjord (mitten, ska ge 0 V) samt mot de övriga hålen (ska ge 230 V). Man kan också mäta alla andra hål mot varandra och då ska man få 400 V.

Efter att det är säkert att nollan är där hade jag bytt till en perilexpropp, ev bytt hela sladdstället om det är enkelt, på ugnen. Perilex är en bättre kontakt för långvarig hög belastning som ugnen utgör. Dessutom är det dumt att byta ut ett fullt fungerande perilexuttag i den fasta installationen. Att ändra på ugnen är fullt lagligt att göra själv.

• Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
O Oliben skrev:
Ber om ursäkt, det är en ugn utan spishällar det gäller, både den gamla och nya.
Kan inte ta några bilder idag, men:
Gamla är slängd, inklusive kabeln, men tror det var en Husqvarna Reginett Flambé QC 471.

Nya är en Husqvarna QCE5030X.

Det ska finnas en spänningsprovare hos farsan, så jag kan kolla imorgon om det finns en nolla.
Verkar i så fall som din far är inne på den bästa lösningen, byta kontakten.
I annat fall, som Fotografen föreslår, ta dit elektriket och installera Schukouttag, ett vanligt 16A vägguttag.

Redigerat:
tommib
S Slugge skrev:
om fitograter föreslår
Har du börjat fira nyår redan :rofl:

• Haha
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.