Hej.
Absolut inget stort problem, men min testpenna indikerar inget.
Bytt till nya batterier men den är död fast jag håller den intill ledningar o kontakter.
Finns det någon säkring eller något i sådana?
Eller är det bara o kasta o köpa ny?
Som sagt är det inget stort problem, men jag skulle gärna behålla den av olika orsaker.
Absolut inget stort problem, men min testpenna indikerar inget.
Bytt till nya batterier men den är död fast jag håller den intill ledningar o kontakter.
Finns det någon säkring eller något i sådana?
Eller är det bara o kasta o köpa ny?
Som sagt är det inget stort problem, men jag skulle gärna behålla den av olika orsaker.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Tänk på att en "Phasen" eller motsvarande aldrig får användas för att kontrollera spänningslöshet inför ett arbete.
Har själv provat några varianter under årens lopp i mitt arbete och konstaterat att alla har varit lika värdelösa även för felsökningsändamål.
Har själv provat några varianter under årens lopp i mitt arbete och konstaterat att alla har varit lika värdelösa även för felsökningsändamål.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Denna från Flir fick jag som reklam. Funkar riktigt bra!
https://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/elinstrument/elinstrument/flir-vp52-testpenna
https://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/elinstrument/elinstrument/flir-vp52-testpenna
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Då måste ditt arbete var helt orelaterat till el eller så har du ingen aning om hur man hanterar en sån här.snaggletooth skrev:
För om det är något phasen är bra på så är det just att indikera spänningslöshet och ett ypperligt verktyg för felsökning.
När phasen indikerar spänningslöshet så kontrollmäter man såklart med spänningsprovare, men under mina 12 år som elektriker har phasen ALDRIG indikerat spänningslöst om det varit spänning, däremot indikerar den ibland spänning även då det är spänningslöst, men det är ju inte farligt, det kan dock strula till felsökning ibland.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ehh..är Absolut inte att lita på! Jag skulle inte mäta och sätta fingrarna där efter jag mätt med Induktiv ”penna”, bra för lättare felsökning, ja
Men ska du göra ett jobb dit med händerna skall man alltid mäta galvaniskt, alltså med ”riktigt” instrument, och först mot känd spänning så du vet att detta är 100%.
Testpennan vet du ej vart den mäter, den kan blinka på nåt helt annat..
Men ska du göra ett jobb dit med händerna skall man alltid mäta galvaniskt, alltså med ”riktigt” instrument, och först mot känd spänning så du vet att detta är 100%.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Nu är det väl ingen som påstått att Phasen funkar som enda spänningsprov innan beröring av ledare ändå så jag tror du kan droppa den attityden liteH Husqvarna220Ac skrev:Ehh..är Absolut inte att lita på! Jag skulle inte mäta och sätta fingrarna där efter jag mätt med Induktiv ”penna”, bra för lättare felsökning, ja
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det är väl ändå ingen utbildad elektriker som använder en faspenna vid spänningslöshetskontroll.
Äger själv ingen men min fluke har samma funktion.
Men en av tillfällena där de faktiskt är riktigt bra för felsökning är när du behöver kolla om det finns nån spänning fram till ventilspolar, då de kan sitta lite ogynsamt till ibland.
Men en av tillfällena där de faktiskt är riktigt bra för felsökning är när du behöver kolla om det finns nån spänning fram till ventilspolar, då de kan sitta lite ogynsamt till ibland.
Spänningslöshetskontroll utförs med en spänningsprovare vars funktion är testad efter spänningslöshetskontrollen är utförd, i undantagsfall precis innan (finns ingen spänning att testa mot då man brutit.).5 AlmostDwarf skrev:Det är väl ändå ingen utbildad elektriker som använder en faspenna vid spänningslöshetskontroll.
Redigerat:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Du ska testa innan och efter och har du brutit så får du gå och testa mot en annan spänningskällaS Slugge skrev: