Hej.

Absolut inget stort problem, men min testpenna indikerar inget.
Bytt till nya batterier men den är död fast jag håller den intill ledningar o kontakter.
Finns det någon säkring eller något i sådana?
Eller är det bara o kasta o köpa ny?

Som sagt är det inget stort problem, men jag skulle gärna behålla den av olika orsaker.
 
Säkring, osannolikt.
Köp en ny. En beröringsfri testpenna som är trasig och som ev. ska lagas blir ett ännu mer osäkert verktyg.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Skulle säga att du ska kasta den och istället skaffa en spänningsprovare.
Har aldrig ägt en faspenna och kommer aldrig att införskaffa någon. ;)
 
  • Gilla
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
Synd, men då får det väl bli så.

Använder mest min multimeter, men ibland är pennan smidig.
 
S
U Uffe A skrev:
Skulle säga att du ska kasta den och istället skaffa en spänningsprovare.
Har aldrig ägt en faspenna och kommer aldrig att införskaffa någon. ;)
Då går du miste om ett oerhört användbart verktyg :(
Klart du ska ha en "penna", men jag instämmer med tidigare talare, köp en ny, laga inte.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Tänk på att en "Phasen" eller motsvarande aldrig får användas för att kontrollera spänningslöshet inför ett arbete.
Har själv provat några varianter under årens lopp i mitt arbete och konstaterat att alla har varit lika värdelösa även för felsökningsändamål.
 
Så här går det till i staterna.
Elektriker i arbetskläder och hjälm installerar el i ett elektriskt servicepanel i USA.
 
S
snaggletooth snaggletooth skrev:
Tänk på att en "Phasen" eller motsvarande aldrig får användas för att kontrollera spänningslöshet inför ett arbete.
Har själv provat några varianter under årens lopp i mitt arbete och konstaterat att alla har varit lika värdelösa även för felsökningsändamål.
Då måste ditt arbete var helt orelaterat till el eller så har du ingen aning om hur man hanterar en sån här.

För om det är något phasen är bra på så är det just att indikera spänningslöshet och ett ypperligt verktyg för felsökning.

När phasen indikerar spänningslöshet så kontrollmäter man såklart med spänningsprovare, men under mina 12 år som elektriker har phasen ALDRIG indikerat spänningslöst om det varit spänning, däremot indikerar den ibland spänning även då det är spänningslöst, men det är ju inte farligt, det kan dock strula till felsökning ibland.
 
Redigerat:
  • Gilla
Poontus och 3 till
  • Laddar…
Sådana testpennor är självklart aldrig avsedda att ersätta en spänningsprovare men mycket användbara om man är medveten om deras begränsningar.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Ehh..är Absolut inte att lita på! Jag skulle inte mäta och sätta fingrarna där efter jag mätt med Induktiv ”penna”, bra för lättare felsökning, ja

Men ska du göra ett jobb dit med händerna skall man alltid mäta galvaniskt, alltså med ”riktigt” instrument, och först mot känd spänning så du vet att detta är 100%.

Testpennan vet du ej vart den mäter, den kan blinka på nåt helt annat..
 
S
H Husqvarna220Ac skrev:
Ehh..är Absolut inte att lita på! Jag skulle inte mäta och sätta fingrarna där efter jag mätt med Induktiv ”penna”, bra för lättare felsökning, ja

Men ska du göra ett jobb dit med händerna skall man alltid mäta galvaniskt, alltså med ”riktigt” instrument, och först mot känd spänning så du vet att detta är 100%.

Testpennan vet du ej vart den mäter, den kan blinka på nåt helt annat..
Nu är det väl ingen som påstått att Phasen funkar som enda spänningsprov innan beröring av ledare ändå så jag tror du kan droppa den attityden lite :)
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
5
Det är väl ändå ingen utbildad elektriker som använder en faspenna vid spänningslöshetskontroll.
Äger själv ingen men min fluke har samma funktion.
Men en av tillfällena där de faktiskt är riktigt bra för felsökning är när du behöver kolla om det finns nån spänning fram till ventilspolar, då de kan sitta lite ogynsamt till ibland.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
Det är väl ändå ingen utbildad elektriker som använder en faspenna vid spänningslöshetskontroll.
Äger själv ingen men min fluke har samma funktion.
Men en av tillfällena där de faktiskt är riktigt bra för felsökning är när du behöver kolla om det finns nån spänning fram till ventilspolar, då de kan sitta lite ogynsamt till ibland.
Spänningslöshetskontroll utförs med en spänningsprovare vars funktion är testad efter spänningslöshetskontrollen är utförd, i undantagsfall precis innan (finns ingen spänning att testa mot då man brutit.).
 
Redigerat:
5
S Slugge skrev:
Spänningslöshetskontroll utförs med en spänningsprovare vars funktion är testad efter spänningslöshetskontrollen är utförd, i undantagsfall precis innan (finns ingen spänning att testa mot då man brutit.).
Du ska testa innan och efter och har du brutit så får du gå och testa mot en annan spänningskälla :)
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.