Hej
Jag tänkte installera ett vägguttag och när jag öppnar kontaktdosan i väggen så ser jag att de finns 2 kablar av varje. Alltså 2 faskablar, 2 nollkablar och 2 jordkablar. En fas kabel är svart och undrar om det går till strömbrytaren som är ovanför (kronbrytare). Hur ska jag installera vägguttaget?
Jag tänkte installera ett vägguttag och när jag öppnar kontaktdosan i väggen så ser jag att de finns 2 kablar av varje. Alltså 2 faskablar, 2 nollkablar och 2 jordkablar. En fas kabel är svart och undrar om det går till strömbrytaren som är ovanför (kronbrytare). Hur ska jag installera vägguttaget?
Det är helt enkelt så att det går vidare kablar till nästa uttag.R Robinjanserius skrev:Hej
Du sätter bara dubbelt på varje plint på ditt nya uttag.
Alla vägguttag som finns att köpa har möjligheten att ansluta flera trådar till samma anslutning.
Det ser dock ut som att det är väldigt svart i dina kopplingsklammor som sitter där idag?
Det kan ju vara så som EyEr0n säger att det går vidare till en annan apparatdosa. Det kanske sitter ett vägguttag till i närheten? kanske i samma vägg?
I alla fall så finns det ju vägguttag som har ingångar som du har plats för att trycka in/skruva fast två trådar/kablar.
Men jag ser inga konstigheter i dina wago klämmor? inget som är svart. Det kanske är bilden som lurar lite.
I alla fall så finns det ju vägguttag som har ingångar som du har plats för att trycka in/skruva fast två trådar/kablar.
Men jag ser inga konstigheter i dina wago klämmor? inget som är svart. Det kanske är bilden som lurar lite.
Har du gjort någon mätning eller på annat sätt kontrollerat så att det verkligen är fas + nolla + jord?
Enbart färger ska man aldrig någonsin lita på.
Enbart färger ska man aldrig någonsin lita på.
Tack för alla svar. Har inte kollat så de verkligen är fas,nolla och jord. Det finns ett annat uttag på andra sidan dörrkarmen. Huset har fått en utbyggnad och vid samma tillfälle så gjordes elen om och elaren satte inge uttag där då. Lite skumt men.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Kopplingsklämmorna är missfärgade. Ser ut som de kan gå varma och är på väg att brännas.
Jag är nog inte beredd på dessa två bilder att säga att kopplingsklämmorna är missfärgade men det bör förstås kollas. På första bilden ser man en bra anslutning i jordklämman. Kontrollera att det ser likadant ut i de två andra och att plasten/metallen inuti inte är färgad av sot eller annat.
Jag har tittat på wagoklämmorna och dom ser bra ut ingen bränd eller nå bara bilden som lurar. Sen är de lite konstigt att de kommer en sladd i väggen istället för lösa RK kablar. Men man ser inte på bilden men det är en 3 ledar kabel, det ser ut som en 2 ledar som en lampkabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Du måste med säkerhet ta reda på funktionen hos dessa sladdar. Så om du inte redan vet vad denna dosa var avsedd för och vet hur det ser ut runtomkring så måste du reda ut detta och bekräfta att du verkligen har fas, nolla och skyddsjord här, och detta på en grupp som har "plats" för ett uttag till vad det nu är avsett för.
"Lampsladden" kan även vara en modern pex inst.kabel för de är också ganska tunna, svårt att avgöra på bilden dock.
Tittar man noga på första bilden ser man i wagon för gröngul att det är en enkelledare på den lite tunnare blekare ledaren. Det talar starkt för EXQ. Även den lite bleka, "urtvättade" färgen talar för PEX.
Det skulle iofs kunna vara en extremt hårt tvinnad RK men det är så osannolikt att det knappt förtjänar att nämnas.
Det skulle iofs kunna vara en extremt hårt tvinnad RK men det är så osannolikt att det knappt förtjänar att nämnas.
Jag håller med @Busten , det ser ut som en koppling mellan en kabel och FKB Busten skrev:
Det rätta sättet är att byta ut till 3 st WAGO till 221-3 , nu kan man förmontera korta 12 cm kablar i ett eluttag och ansluta uttaget till det nu lediga 3:e anslutning i WAGO.
Det är en bättre lösning mekaniskt än att knöla in 2 trådar av olika sort under ett skruvförband.
Visst det finns kvalitetsuttag med fjädrande klämmor som är OK