Hej! Ska sätta upp led spottar som jag köpt som färdigt set där kabeln redan är fast monterad i armaturen. Behöver dock förlänga kablarna ca 2 meter styck så de når kopplingsplinten där allt seriekopplas. Problemet är att jag inte ser på kabeln vilken som är plus o minus. Den ena kabeln är ett grått streck på. På den andra finns info om kabeln men inget om polariteten.. vilken är plus tro?

Vad skulle ni använt för att förlänga med?

• Elkabel med vit kopplingskontakt och två ledningar, en markerad med grått streck, mot ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en vit LED-spotarmaturskontakt med två kablar, en med grått streck, mot suddig vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att mäta blir det bara gissningar.
Håll koll på märkningen när du förlänger kabeln så bör du kunna gå i hamn med detta.

Kabeltyp är okritiskt vid dessa dimensioner.

Om jag läser rätt är det 0,3mm2-ledare (22AWG). Det är ju tänkbart att tillverkaren även säljer förlängningskablar, d.v.s. att du kan få en färdig kabel med han- och honkontakter. Annars känns ju kontakten bekant...

tommib
Är det måhända Malmbergs spottar och kabel? I så fall finns färdiga förlängningskablar att köpa. Om du tvunget vill göra en egen förlängning så kan du skarva i vanlig högtalarkabel eller liknande. Frågan om vilken ledare som är plus och vilken som är minus är irrelevant så länge som du skarvar lika i båda ändar, dvs du lägger den märkta ledaren till samma ledare i båda ändarna av det du skarvar med. Om du vill koppla själv och inte använda en förgreningsdosa måste du ta reda på vilken som är vad. Då kan du titta på vilket håll kontakten sitter åt i en förgrening.

Mikael_L
Om det är malmbergs så är kabeln till spotten med svarta strecket minus.
I alla fall på de jag stött på.

Samma med IKEA:s spotlights. Där är svarta streck minus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.