3 769 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Nytt uttag till tvättmaskin
Vi vill flytta tvättmaskinen till vårt andra badrum och behöver då ett uttag där (finns inga alls nu). Detta tänker jag ska göras av elektriker i samband med byta av central. Frågor:
Måste detta dras utanpåliggande hela vägen eller är det tillåtet att använda befintliga rör? Jag gissar att det är en grupp per rör som gäller.
Är det ett krav att tvättmaskinen ska ha egen säkring? Om inte så går det nog att gå vidare från ett befintligt uttag på badrummets "yttervägg". Finns inga högförbrukare på den säkringen så det borde inte vara några problem.
Måste detta dras utanpåliggande hela vägen eller är det tillåtet att använda befintliga rör? Jag gissar att det är en grupp per rör som gäller.
Är det ett krav att tvättmaskinen ska ha egen säkring? Om inte så går det nog att gå vidare från ett befintligt uttag på badrummets "yttervägg". Finns inga högförbrukare på den säkringen så det borde inte vara några problem.
Befintliga rör kan vara ok men det är en grupp per rör som gäller.
Det finns inget absolut krav på en egen grupp för TM men det får nog klassas som en mycket stark rekommendation. Här får man väga in hur överjävligt jobbigt det är att få fram en ny matning.
Den största frågan är dock hur du ska ta dig in med en ny grupp i badrummet utan att förstöra tätskiktet. Det skulle jag betrakta som nästan omöjligt om du ska göra det korrekt. Bästa möjligheten är genom taket där det inte finns något tätskikt men det beror på hur det ser ut i övrigt. Finns det belysning i badrummet? Kanske kan man ta ut en matning den vägen?
Det finns inget absolut krav på en egen grupp för TM men det får nog klassas som en mycket stark rekommendation. Här får man väga in hur överjävligt jobbigt det är att få fram en ny matning.
Den största frågan är dock hur du ska ta dig in med en ny grupp i badrummet utan att förstöra tätskiktet. Det skulle jag betrakta som nästan omöjligt om du ska göra det korrekt. Bästa möjligheten är genom taket där det inte finns något tätskikt men det beror på hur det ser ut i övrigt. Finns det belysning i badrummet? Kanske kan man ta ut en matning den vägen?
Det finns inget tätskikt på väggarna så det är inga problem vad gäller att få in el. Vi har slängt ut badkaret som stod där innan (och den fuktskadade träpanelen bakom...) och tänkte nu ha det som toa och tvättstuga.
Man bryter inte mot någon regel om man lägger tvättmaskinen "på lyset" men men det ska vara en liten belysningsgrupp för att det ska fungera, en tvättmaskin drar 2 kW och lite till och vill helst vara ensam på en 10A säkring.
Är det helt omöjligt att få fram en kabel utan att det ser bedrövligt ut? Över vinden?
Är det helt omöjligt att få fram en kabel utan att det ser bedrövligt ut? Över vinden?
Om det är hopplöst att få fram en ny matning kanske man kan koppla om tidigare i gruppen så att badrumsbelysningen och den nya tvättmaskinen blir ensamma. Sen kan man dra fram en ny matning till resten om det är enklare.
Elradiatorn är troligen ett sämre spår då den sannolikt sitter på en radiatorgrupp. Den bör man lämna i fred av flera anledningar.
Det bästa är att få fram en ny grupp.
Elradiatorn är troligen ett sämre spår då den sannolikt sitter på en radiatorgrupp. Den bör man lämna i fred av flera anledningar.
Det bästa är att få fram en ny grupp.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Nu är jag inte behörig installatör så nån med behörighet kan ju svara på om det är godkänt.
Men vad jag vet så får man i undantagsfall passera en dosa med en annan grupp om man kan märka upp och tydliggöra detta.
I annat fall, om det går så är det ju inte värre än att man drar ut en två, alternativt en trefasgrupp i befintligt rör om det medgör att du har plats i rören för samtliga ledare.
Detta medför kanske att du eventuellt måste upp med en till apparatdosa eller kopplingsdosa.
Men vad jag vet så får man i undantagsfall passera en dosa med en annan grupp om man kan märka upp och tydliggöra detta.
I annat fall, om det går så är det ju inte värre än att man drar ut en två, alternativt en trefasgrupp i befintligt rör om det medgör att du har plats i rören för samtliga ledare.
Detta medför kanske att du eventuellt måste upp med en till apparatdosa eller kopplingsdosa.
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
OM det är så att elradiatorn går på en annan grupp än belysningen i badrummet, så kan man absolut låta en tvättmaskin gå på samma som belysningen. Även om du har något uttag i badrummet för att ladda tandborsten, så är det inget problem. Belysning drar försumbart med ström. Det finns väl möjligen en liten risk om någon kör en hårtork samtidigt som maskinen tvättar.
Radiatorn däremot drar kanske 500 - 1000 watt. Det samtidigt som tvättmaskinen drar 2000 watt, blir lite utmanande mot säkringarna. Det kan med lite tur ändå gå för det mesta, men det är olämpligt.
Man kan överväga att dra fram en fas till, så att den matande gruppen blir en tvåfasgrupp, som delas upp i badrummet.
Radiatorn däremot drar kanske 500 - 1000 watt. Det samtidigt som tvättmaskinen drar 2000 watt, blir lite utmanande mot säkringarna. Det kan med lite tur ändå gå för det mesta, men det är olämpligt.
Man kan överväga att dra fram en fas till, så att den matande gruppen blir en tvåfasgrupp, som delas upp i badrummet.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 768 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 768 inlägg
Nja, är det en tvåfasgrupp har den troligtvis ingen nolla framdragen, och gruppen är enbart tänkt för radiatorer (enbart 400v tillgängligt). Du har kanske fler radiatorer i huset kopplade på den matningen? Jag hade inte blandat in en tvätt i den.
Klicka här för att svara
