Müssli
Müssli: Ja, buntband är tillåtet. Jag brukar spika med klammer, det går snabbare.
3 svar · 2,4k läst
alm82
alm82: Det finns släta doslock för äldre takdosor med mittstolpe, men då får du borra ett hål för kabeln. https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/tillbehor-dosor/takdoslock-for-aldre-dosor
12 svar · 6,1k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Det är " den slutliga återkopplingen", som gör detta forum så trivsamt.
8 svar · 2,7k läst
·
tommib
tommib: Ah, jag missade att den var tvåpolig. Då är koppligen med blå ännu konstigare. Varför har man gjort så med blå men inte med gulgrön?
9 svar · 2,4k läst
·
Filip94
Filip94: [citat] Hej okej tack. Väntar med att dra ned någon kabel isåfall. Drar alla rören och sätter alla dosor på ovanvåningen så får elektrikern säga på måndag vad han tänkt ska gå ner till elcentralen. Tack så mycket för hjälpen.
6 svar · 1,7k läst
E
etompau: [citat] Den ska ha 300 mA i drivström. Borde fungera med ditt nuvarande drivdon. Dock är ditt nuvarande drivdon. spec för 350 mA.
10 svar · 5,9k läst
·
A
alfista: [citat] I och för sig sant. Principen är dock ändå den att den el man får in från mikroproducenterna inte lagras utan förbrukas i samma sekund av någon annan, och när det är dags att lämna tillbaks till mikroproducenten så hämtas det från annat håll, i detta fall vattenkraft.
16 svar · 2,2k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Jag har inte exakt koll på när stambytet gjordes i dom olika trappuppgångarna (21 st), vet inte exakt när det börjades heller. Vi hade legat med dubbelt boende i kanske ett år eller så hade jag fått pendla dubbel sträcka till jobbet tills allt var klart och bara träffat småbarnen på helgen (det räckte med att jag knappt träffade barnen deras första levnadsår (tvillingar).
82 svar · 18,5k läst
·
O
Olle61: https://www.siedle.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/Servicehandbuch/Servicehandbuch.pdf På sidan 54 finns trafon dokumenterad. Det är ordning och reda i Tyskland.
20 svar · 2,1k läst
·
D
DjKool: Kan tillägga att installatör av laddbox kommer byta den på råd av Garo då det kan vara styrenheten som strular.
13 svar · 7,4k läst
N
noupe: [citat] Tätningsdamask syns inte. Ett uttag med lock är ganska normalt och, tycker jag, ser lika elegant ut som ett uttag utan lock. Elko Plus som exempel: [bild]
15 svar · 20,4k läst
·
L
Lane: har fått tag på ka så nu vet jag att egenkontrollerna inte ska in till sbk. Dock kan de vilja se dem vid slutsamrådet... Det är innan 1 juli 2017 som all el gjordes. Det jag funderar på är hur auktoriserade gör, de får ju koppla privat (om de ej tar betalt). Skriver de en egen egenkontroll då? Finns det krav på det. Jag funderade på att skriva att man kontrollerat behörighet. Finns
11 svar · 5,0k läst
so112358
so112358: Tack alla för bra input.
14 svar · 2,0k läst
M
MagHam: Påminner mig om en ruggig novemberkväll på ett hotell utanför London för sådär 25 år sedan... Efter en ansträngande kursdag ville jag ta ett bad. "Pang" sa det av värmespänningarna och jag hade ett gäng kakelplattor på magen. Inte så farligt ändå, för under det så satt nästa lager kakel. Sensmoral: Använd j-ligt bra fix!
3 svar · 831 läst
M
MagHam: En fördelningsbox direkt efter mätaren är inte helt tokigt. Speciellt om det är mer än två centraler inblandade.
3 svar · 1,0k läst
E
elmont: Lite sorgligt men sant ;)
11 svar · 5,2k läst
·
E
etompau: Nej. Det enda du kan testa är att försiktigt knacka på prylen som avger missljudet.
4 svar · 4,5k läst
·
S
Slugge: [citat] Ok, Daniel 109, du har rätt, elektrikern sa sig ha bråttom ja. Hade kanske jag i och för sig också sagt efter en timmes frågestund.
81 svar · 32,3k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Är det lika vidrigt att använda gamla hederliga VP-rör och låta dom sticka in 10 cm i varje armaturer utan förskruvning, dom behöver bara klamras på varje meter ?? :thinking:
4 svar · 1,3k läst
S
Stuff: Låter som en bra ursäkt att ge sig in i trådlös automations-träsket. Z-wave eller liknande :) Då får du massvis med möjligheter att styra motorvärmaren, belysning etc. etc. Finns prylar i alla prisklasser. Znet från telldus kör jag med som huvudenhet. Är väl bland de billigare och mer basic som finns på marknaden. Själva brytaren i sig behöver egentligen inte klara -30 om du kan
2 svar · 2,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: En ändpropp som du sen gör hål som precis passar kabeln eller kabel+kabelskydd eller flexslang. https://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/kabelskydd/andhuv-andpropp-till-50mm-markror Jag brukar rätt ofta trycka ner flexslang typ en meter ner i gula röret som kabeln får gå i som lite extra skydd. Sen beror det på hur det ser ut ifall det blir ett plåtskydd också över eller om kabeln kan
9 svar · 8,0k läst
·
R
Ring: Ursäkta min sena feedback. Kopplade in en konensator för att kunna köra på enfas. Motorn gick runt men jag förlorade en hel del effekt så i praktiken var hyveln oanvändbar. Har fått igång allt på trefas...
13 svar · 2,3k läst
·
iMikael Lundgren
iMikael Lundgren: Testa att köpa en ny dimbar LED av annat märke. Testa att dimma ned i butiken och se hur lite den kan lysa. Gärna med mer watt då borde minlasten öka eftersom värdena på komponenterna är större och den borde gå att dimma ned mer.
4 svar · 18,8k läst
·
joakim_j
joakim_j: [citat] Låter bra. Väggen som nuvarande perilexen sitter på skall renoveras, så det blir ett nytt uttag hur som helst. Jag såg det där rotutaget under mina efterforskningar, men vad jag såg så kostar det mer än dubbelt så mycket som de ingående komponenterna. Min elektriker har inte tillräckligt bra timpenning för att det skall löna sig... Jag finner att juryn dömer för ett
6 svar · 7,1k läst
C
crazytok: Nej böja går inte. Ja det får bli något sådant.... Ang svagström och starkström i samma rör. Nej det har du väl egentligen rätt i. Jag hade dock tänkt dra igenom en hel schuko kabel. Men det gör det väl inte mer ok, det är ju dock svårt att få igenom en sådan i ett 16vp rör. :p
31 svar · 19,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Med största sannolikhet är det drivern (jollyn) som behöver bytas. Push-dimmer har du ingen utan du har enbart en vanlig strömställare som styr drivern. Och LED-listen sitter på sekundärsidan och borde inte ha tagit stryk av åskan.
1 svar · 1,2k läst
E
elmont: Vet vem som varit där och rykt ur kabeln?
8 svar · 1,3k läst
·
Oelkunnig
Oelkunnig: Tusen tack!
2 svar · 737 läst
·
13th Marine
13th Marine: https://www.elbutik.se/product.html/tidrela-infallt-1no-10a?category_id=1828 Jag hade nog siktat på en ny fläkt direkt och sparat femhundringen ett tidrelä kostar.
1 svar · 1,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Finns fortfarande kvar.
113 svar · 33,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.