Hej,
Vi har fått en laddbox till elbil installerad. Den är inkopplad i fasadmätarskåpet. Mitt problem, (eller kallas det utmaning nuförtiden?) är att strömkännarna är monterade inomhus i centralen. Dessa ska alltså flyttas ut i fasadmätarskåpet. De tre strömkännarna är kopplade till en liten kopplingsplint. Hur lossar man den från DIN-skenan? Se bild. De två plastbitarna på var sida är lätta att lossa, men hur gör man med resten? Jag tänkte fråga här först för att undvika att bända och dra allt för mycket.

PS. Ja, huvudsäkringen har löst ut en gång. DS.
 
  • Elcentral med öppen DIN-skena, kopplingsplint och kablar i ett fasadmätarskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Nedtill på plinten (Weidmuller) har du en utstickande "flärp" där du kan bända lite med en flatmejsel - underlättar även om du tillfälligt tar bort noll-bygeln (den blå)

Weidmuller plint med utstickande flärp markerad för att visa var man kan använda flatmejsel, omgiven av noll-bygeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Tack. Mycket informativt!
 
Om jag inte har helt fel så kommer mest troligt de där spolarna att förstöras om du kopplar bort dem rent elektriskt, men låter dem sitta kvar runt fasledarna - ta bort dem ifrån fasledarna innan du kopplar lös dem ifrån plinten, och sedan omvänt när du monterar dem igen
 
  • Gilla
Grottan
  • Laddar…
O Onkelborg skrev:
Om jag inte har helt fel så kommer mest troligt de där spolarna att förstöras om du kopplar bort dem rent elektriskt, men låter dem sitta kvar runt fasledarna - ta bort dem ifrån fasledarna innan du kopplar lös dem ifrån plinten, och sedan omvänt när du monterar dem igen
Jag hade tänkt bryta strömmen ute i fasadmästarskåpet, så hela anläggningen är strömlös.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.