Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är avståndet fram till uttaget som gäller, och eventuell strömbrytare om det finns på skåpet. Om det är en öppen dusch utan kar och utan duschväggar som förhindrar att man sprutar vatten mot skåpet så gäller 120 cm från duschhuvudet. Har du ett kar så gäller 60 cm från ytterkanten på karet.
1 svar · 1,3k läst
Joacimz
Joacimz: [citat] https://www.itead.cc/sonoff-th.html
11 svar · 21,7k läst
davveno1
davveno1: Tack!
5 svar · 4,0k läst
·
davveno1
5 svar · 4,0k läst
·
E
elmont: Som sagt, vad som ligger på grannen och vad som ligger på TS har vi ingen aning om. Det skulle förvåna mig om det finns krav på underhåll för grannen, troligen ligger underhållskravet hos TS, men som sagt det är bara ännu en gissning
40 svar · 11,3k läst
A
Avemo: I det enklaste fallet att det finns en och endast en belastning i centralen så blir det ganska förutsägbart. 1,5 mm² FK har en resistans på 12 milliohm per meter. Är det en gruppledning på 10 meter blir det alltså 120 milliohm. Givet att det inte finns en punktresistans någonstans kan man anta att resistansen i neutralledare och jordledare är mycket nära varandra. Då räcker det med
6 svar · 5,3k läst
L
least: Du behöver inte hålla med.
11 svar · 2,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Man kan givetvis titta närmare på fläkten och se vad som kan ha gått sönder. Vad jag försökte säga vara att det inte går att dra några slutsatser av att den matas av en svart eller brun ledare.
5 svar · 6,4k läst
L
Leif i Skåne: [citat] 400V spisar utan Nolla hade oftast en liten transformator lindad 400//12 V som drev elektronik. Då behövs ingen nolla.
14 svar · 17,6k läst
E
etompau: [citat] De två senaste månaderna har elkostnaden legat på denna nivå. Elområde 4, rörligt elpris, 16A, alla skatter och avgifter inräknat.
5 svar · 4,5k läst
L
Leffe08: Lysande! Tusen tack för alla svar, god idé om reservdelarna för ett enkelt byte! Ville mest bara få en ökad förståelse för hur kopplingen var gjord. Hjärnan får nu ihop det :) Även om det inte har någon funktionell betydelse skulle alltså faserna och tändtråden kunna byta plats på brytare 1 och med befintlig koppling skulle man kunna vrida brytare 2, 180 grader? Då blir det
9 svar · 4,7k läst
·
E
elmont: Varför hålla på med rör en liten kabelsnutt till starkströmssidan och allt är ok.
5 svar · 883 läst
·
Vendo
Vendo: Får väl köpa en kapslad tvåpolig brytare och köra kabrlförskruvning i ändarna.... Inte så slimmat dock.
5 svar · 2,7k läst
·
G
Grillo: Jag monterade nyligen en taklampa med precis en såndär plåtbygel. Försökte få till monteringen direkt på eldosan men icke! Alla mått och kanter osv var placerade i enlighet med murphys lagar. Slutade med en bit mdf som jag målade med takfärg för att få allt att passa.
14 svar · 24,0k läst
·
D
DjKool: Ytterligare tillägg: idag gick säkringen dock utan att bilen var inkopplad i laddbox utan via schuko och den slutade inte fungera. I princip vad jag vet slutade bara frånluftsvärmepump, kyl/frys att fungera men samma fas som gick igen.
18 svar · 19,2k läst
E
erimos: Kudos till er båda för era snabba svar!
4 svar · 2,0k läst
·
Isakare
Isakare: Har provat 4 olika sådana LED lampor i mitt badrumsskåp, ingen svarade upp till halogenlampans styrka. Bytte till motsvarande LED armatuer istället.
4 svar · 1,4k läst
·
M
mamawi: [citat] Nej, allt var ordentligt åtdraget. Men uppenbarligen var något i brytaren kass. Det är ju inte riktigt den typ av brytare man pillar på särskilt ofta.
31 svar · 8,4k läst
·
alm82
alm82: Varför inte bara dra fram en nolla till brytarens dosa om pucken ska vara där, eller sätta pucken i en kopplingsdosa efter brytaren?
21 svar · 7,4k läst
·
M
merbanan: Vi hamnade nog på 15000kr+ per plats för elen iom den extra elcentralen och matning till den. Men om förutsättningarna är optimala så finns en elcentral i närheten med ledig plats i, då kommer man nog undan med kanske 10kkr / plats. Nu låter det som att du inte orkar lämna in ett förslag till styrelsen men om du ändrar dig så se till att du beskriver omfattningen av vad som behöver
5 svar · 2,2k läst
E
elmont: Det går bra att demontera stickproppen och ansluta elementet fast.
5 svar · 1,2k läst
K
Karl P: Tackar, @Dub361 du hade helt rätt!
8 svar · 7,4k läst
·
13th Marine
13th Marine: Det var så lite så, lite pussel på söndagsförmiddagen är aldrig fel :)
8 svar · 5,0k läst
·
mattiasp
mattiasp: [citat] Välkommen till forumet!
38 svar · 136,3k läst
·
5
50procent: Nu är vi inte på en industri så det det skiljer ju sig en del från en installation i en villa( lite mer överskådligt och inte så många apparater på ett å samma ställe tex) Men vad det gäller säkerhetsbrytare så placerar man den så nära objektet du ska kunna frånskilja, då man får en tydlig bild vart matningen efter brytaren tar vägen. Detta då det kanske inte alltid är en
25 svar · 7,7k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Minnen man kan sucka till, med en whisky i ena handen och en cigarr i den andra...
19 svar · 17,9k läst
·
M
-MH-: [citat] Mitt fel, utgick från att apparatens tillverkare krävde jord. Å andra sidan kopplar jag ju in mina lösa element i ojordat uttag, så... :oops:
13 svar · 1,3k läst
·
M
-MH-: Är badrumsskåpet kopplat genom rakapparatuttagstransformatorn eller parallellt med? Det förstnämnda är kanske möjlig, även om det inte skulle finnas så mycket effekt tillgängligt.
14 svar · 4,2k läst
·
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: Ring Älvsbyhus. De är inte snåla med ritningar.
1 svar · 1,5k läst
FemTummar
FemTummar: [citat] Tack, låter onekligen som en smidigare lösning.
2 svar · 1,8k läst
L
Leif i Skåne: Du saknar en Blå kabel! Från väggen/taket koppla. Vit till L Blå till N Gul/Grön till jordsymbolen i mitten.
3 svar · 8,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.