G Galten skrev:
Detta är ett trådlyft av rang! Men jag har precis fått hem en väldigt gammal taklampa som jag köpte på auktion. Och i den lampan satt det en 140 volts glödlampa från Skandinaviska Glödlampsfabriken. Så uppenbarligen har det funnits taklampskontakter mer 140 volt en gång i tiden!
Vad bra att du upptäckte det innan du kopplade in den på 230V. Förr fanns det lokalnät med lägre spänningar både växelström och likström och glödlampan härrör från den tiden och är väl en slags relik. Du kanske renoverar upp lampan och byter kablage i den så att den uppfyller moderna krav?

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Vad bra att du upptäckte det innan du kopplade in den på 230V. Förr fanns det lokalnät med lägre spänningar både växelström och likström och glödlampan härrör från den tiden och är väl en slags relik. Du kanske renoverar upp lampan och byter kablage i den så att den uppfyller moderna krav?
Det har jag inte ens tänkt på än, fick hem den ikväll. Men det har du rätt i om den är så gammal. Lampan såldes som ”50-tal” men det är iaf plastledningar som ser hela ut (inte spruckna iaf)

Är det byte av ledningar som gäller, eller är det mer som måste bytas? Jag har ojordade lampkontakter i taket.

Kan den ha suttit i en banvaktarstuga? Järnvägen hade sitt eget elsystem.

på 50-talet fanns det kvar diverse lokalnät som körde på lägre spänning än 220V, banvaktsstuga är ju en tänkbar tillämpning. Om lampan är dragen med PVC-isolerade kablar som är mjuka i isoleringen och du ändå ska använda den i ett ojordat rum så kan den vara helt OK. Har du en multimeter eller ännu hellre en isolationsprovare och kan kolla att det inte finns kontakt med lampans ytterhölje är du helt hemma.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
på 50-talet fanns det kvar diverse lokalnät som körde på lägre spänning än 220V, banvaktsstuga är ju en tänkbar tillämpning. Om lampan är dragen med PVC-isolerade kablar som är mjuka i isoleringen och du ändå ska använda den i ett ojordat rum så kan den vara helt OK. Har du en multimeter eller ännu hellre en isolationsprovare och kan kolla att det inte finns kontakt med lampans ytterhölje är du helt hemma.
Så här ser iaf lampan ut!

• Vitt takmonterat lamparmatur med glasskärm och metallfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.