Hej
Ska byta elskåp hemma och funderar om jag tänkt rätt.
Vill ha 4 st psa till bla. kylskåp och uttag ute som det är vanligt att det blir jordfel.
Sen drar man väl alla jord till pen skenan och nollor från 10A till nollskenan.
Schematisk illustration av ett elskåp med märkning för flipsäkringar, jord- och nollskenor samt anslutning för PSA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I princip har du tänkt rätt men dvärgbrytarna (flippsäkringarna sitter normalt på rad anslutna med fasskena. L1, L2, L3 osv. Man sätter normalt inte en rad med L1, en med L2 osv.
Egentligen bygger du upp centralen med HB längst upp till vänster sen eventuellt oskyddade grupper, sen persondkyddsbrytarna. Ny rad. JFB sen fasskena ut till x antal dvärgbrytare.
Ny rad. JFB sen fasskena ut till x antal dvärgbrytare.

Jag skulle råda dig att sätta 2st jordfelsbrytare enligt exemplet ovan för att inte slå ut alla grupper pga. Ett jordfel.

J Behörig Installatör skrev:
I princip har du tänkt rätt men dvärgbrytarna (flippsäkringarna sitter normalt på rad anslutna med fasskena. L1, L2, L3 osv. Man sätter normalt inte en rad med L1, en med L2 osv.
Egentligen bygger du upp centralen med HB längst upp till vänster sen eventuellt oskyddade grupper, sen persondkyddsbrytarna. Ny rad. JFB sen fasskena ut till x antal dvärgbrytare.
Ny rad. JFB sen fasskena ut till x antal dvärgbrytare.

Jag skulle råda dig att sätta 2st jordfelsbrytare enligt exemplet ovan för att inte slå ut alla grupper pga. Ett jordfel.

Jo det blir som du säger men jag ritade inte så. Blir en såndär skena med var 3:e dvärgbrytare på samma fas. Va skönt att jag tänkt rätt. Allt bryts ju inte på jfb, psa har ju fortfarande matning.

Ja, det finns ju inga direkta regler men ett fel får inte innebära fara för person eller egendom. Har du all belysning på en JFB blir huset svart vid strömavbrott. Det är inte fel men olämpligt. Det kan dessutom vara jobbigt att leva utan ljus tills du kan få hjälp med felsökning.
En tumregel är max 10 dvärgbrytare/JFB. Men som sagt, det finns inga regler som hindrar att man lägger 100 grupper på en. Däremot får inte jordfelsbrytaren lösa ut vid en felström på halva sin märkström. Men som anläggningsinnehavare kan du ju välja själv.

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Ja, det finns ju inga direkta regler men ett fel får inte innebära fara för person eller egendom. Har du all belysning på en JFB blir huset svart vid strömavbrott. Det är inte fel men olämpligt. Det kan dessutom vara jobbigt att leva utan ljus tills du kan få hjälp med felsökning.
En tumregel är max 10 dvärgbrytare/JFB. Men som sagt, det finns inga regler som hindrar att man lägger 100 grupper på en. Däremot får inte jordfelsbrytaren lösa ut vid en felström på halva sin märkström. Men som anläggningsinnehavare kan du ju välja själv.
Då kanske det är lika bra att dela upp på 2 jfb.

Inte snyggt ritat men stämmer detta ? Separata nollskenor för vardera jfb och jordskena har man en varsin fast ihopkopplade ?
Handritad skiss av elinstallation med två jordfelsbrytare, separata nollskenor, jordskenor och säkringar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser bra ut. Ser dock inte, har du tänkt lägga dubbelt på HB och sen gå till vardera JFB? Det är ok, men du kan inte lägga 3 på en anslutning som du gör till PSA. Jordskenan kan vara gemensam. Har du gemensam bör det vara tydligt var det delar sig. Du ska också ha en tredje nollskena för oskyddade grupper och dit bör du även ansluta neutralledare till JFB och PSA. Vilket fabrikat har du tänkt?

5
När du lägger in jord och nolla på skenorna så lägg dem i samma följd som du har grupperna.

På hagers sida så vet jag att man förr kunde lägga in det man ville ha i centralen och namnge grupperna och sedan få ut gruppschema och ett kretsschema, kommer dock inte ihåg hur pass avancerat det var men det gick rätt smidigt med en mindre central med en huvudbrytare å några säkringar.

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Det ser bra ut. Ser dock inte, har du tänkt lägga dubbelt på HB och sen gå till vardera JFB? Det är ok, men du kan inte lägga 3 på en anslutning som du gör till PSA. Jordskenan kan vara gemensam. Har du gemensam bör det vara tydligt var det delar sig. Du ska också ha en tredje nollskena för oskyddade grupper och dit bör du även ansluta neutralledare till JFB och PSA. Vilket fabrikat har du tänkt?
Då får man ta från ovansida Jfb till psa?
Vad menar du med tredje nollskena ? Från psa drar man väl direkt till förbrukare?
Jfb nolla har jag ju ritat in ?

R Revoman skrev:
Då får man ta från ovansida Jfb till psa?
Vad menar du med tredje nollskena ? Från psa drar man väl direkt till förbrukare?
Jfb nolla har jag ju ritat in ?
Från ovansida JFB, precis. Man kan ju göra lite olika men max 2 ledare under samma skruv.
Jo PEN-ledaren ansluter till jordskenan, från jordskenan drar du sen en ledare till en nollskena som är avsedd för uttag av neutralledare. Det är ett sätt, eller då syr du även nollan likt faserna från jordskenan till JFB1, sen JFB2, sen PSA osv. Jag tror du fattar grejen. Som du gjort går också bra men det är egentligen mitt öga som störs av så många blå ledare på skyddsledarskenan...

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
5
Det du alltid skall ha i tanken är tydlighet.
Sen är det så att du inte skall lägga olika typer av ledare under samma klämma dvs en blandat på fk/rk/mk.
Då är det bättre med en till skena och lägg in ledarna på en skena med separata plintar.
Nu håller jag inte på så mycket med installation i den bemärkelsen. Men lägg allt som har samma funktion på samma ställe, dvs jord är jord, nolla är nolla fas är fas, även om det innebär en nollskenan som är kopplad mot jordskena.
Och det är det som beröring installatör försöker säga

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Löser det inte, vad är PSA?

Vi har värmepumpen på Brandskyddsbrytare 300mA, sen garage och resten av huset på en Jfb, aldrig löst ut...än

5
H Husqvarna220Ac skrev:
Löser det inte, vad är PSA?

Vi har värmepumpen på Brandskyddsbrytare 300mA, sen garage och resten av huset på en Jfb, aldrig löst ut...än
PersonSkyddsAutomat
Dvs kombinerad säkring och JFB, användbart du endast vill ha specifika skyddade grupper
Hade endast en JFB på 30 mAi mitt hus med so heller aldrig löste ur trots lysrörsarmaturer,infravärmare, spadusch, vvberedare å ett å annat uttag utomhus å en ovanmarkpool med pump.
Så det beror ju på lite vad man har för utrustning och ålder på det

Redigerat:
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
5
Sen är dit schema helt fel vad det gäller hur säkringarna och skenorna ligger. tittade inte så noga till att börja med, men är tanken att det skall vara ett funktionsschema så är det skapligt ok :)
Men man vet egentligen inte så mycket om hur det är tänkt att vara förutom 2 jfb å lite säkringar.
Edit" såg vad du har skrivit ovan, men det är inte riktigt all information som man behöva veta. * sen tillkommer det ju att man ska titta på installationen först för å se hur det verkligen är

Redigerat:
5 AlmostDwarf skrev:
Sen är dit schema helt fel vad det gäller hur säkringarna och skenorna ligger. tittade inte så noga till att börja med, men är tanken att det skall vara ett funktionsschema så är det skapligt ok :)
Men man vet egentligen inte så mycket om hur det är tänkt att vara förutom 2 jfb å lite säkringar.
Edit" såg vad du har skrivit ovan, men det är inte riktigt all information som man behöva veta. * sen tillkommer det ju att man ska titta på installationen först för å se hur det verkligen är
Ja det är lite slarvigt ritat, blir nog bra när det är klart.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Panor82
5 AlmostDwarf skrev:
När du lägger in jord och nolla på skenorna så lägg dem i samma följd som du har grupperna.

På hagers sida så vet jag att man förr kunde lägga in det man ville ha i centralen och namnge grupperna och sedan få ut gruppschema och ett kretsschema, kommer dock inte ihåg hur pass avancerat det var men det gick rätt smidigt med en mindre central med en huvudbrytare å några säkringar.
https://hagercentral.se

Välj kapsling, sen är det bara att lägga till och döpa delarna. Sen skriv ut Pdf så får du samtliga dokument.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.