Hej,

Det kommer att bli en hel del utomhus / markbelysning på tomten. Fasadbelysningen går redan på astrour med egen jfb men jag vill inte blanda in all övrig utomhusbelysning på samma grupp.
Min plan är att ta en ledig enfas 10A grupp och hänga på en "undercentral" typ 1x13 med egen huvudbrytare, eget astrour och fyra sektioner med varsin personskyddsbrytare (6A) så att jag kan gruppera all utomhusbelysning logiskt i grupper. (murbelysning, infart/parkering, altan, övrig tomt)
All belysning kommer att bli LED och anledningen till att jag inte lägger in det i huvudcentralen är att den är knökfull. ( Tänkte sätta denna "undercentral" i garaget eftersom det är centralt).
Vad tycks om en sån här lösning?

/Göran

Varför inte sätta den nya utecentralen parallellt med din befintliga central? Jag antar att du har JFB på den befintliga centralen, och två JFB i serie (som det skulle bli med PSA i så fall) är inte direkt någon poäng.

Jag började tänka i den änden själv men jag resonerade bort det eftersom jag kan plocka strömmen från mätarskåpet som sitter i yttervägg på garaget. I den sitter dvärgbrytarna för elbilsladdaren och två tomma 10A dvärgbrytare.

Med parallellt menar jag inte att den skulle sitta bredvid utan att den är kopplad utan att gå genom huvudcentralen. Så om inte denna lilla central sitter kopplad efter din huvudcentral så har du inte heller några JFB i serie. Och om huvudcentralen är full så kan ju en separat "central" för detta vara en smidig lösning. Sedan behöver man veta mer om hur det ser ut för att säga så mycket konkret tänker jag - inte minst om du tänkte göra jobbet själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.