Hej,
Först lite bakgrund,
Har et thust där vi låtit en firma dra om i stort sett all el för att bland annat få jordade uttag etc.

Efter detta har allt funkat fint, fram till en dag då det började lukta bränd el och vi upptäckte rök ur en kopplingsdosa. Därinne hade en kopplingsplint smält.

Till saken hör att jag laddat en pluginhybrid (ca 2300w) dvs inom vad säkringen klarar ( säkringen har heller aldrig löst ut.)

Vi fick hjälp av samma firma som gjort eldragningen, som vid besöket trodde att det kunde varit litet glapp som blivit varmt.

Frågan är således, skall jag verkligen betala en faktura på detta arbete, eller är det något som skall gå på garantin på arbetet?

Tacksam för synpunkter (förutom att man inte skall ladda elbil på vanligt uttag...)

R
Är det en WAGO som bränt av dålig kontakt

• Gilla
överste senap
  • Laddar…
Hej,
Ja märket är WAGO

Det tycker jag spontant att firman borde står för. Hur länge sedan var det? Har du kvar kvitto? Eftersom det är i en kopplingsdosa och inte i ett vägguttag som det blivit varmt hade det inte hjälpt det minsta om du haft en laddare till elbilen fast ansluten eller med ett bättre kontaktdon.

• Gilla
JeppeKa
  • Laddar…
R
När utfördes arbetet
Jag anser att det ska vara garanti , det med Wago har varit uppe tidigare på forumet samt på andra EL-forum och diskuterats , en del prisar den över allt annat på jorden och framhäver den är bäst andra inte .
Sen att en sådan inte kan ta hur mycket last som helst är nog alla överens om , men nog ska den klara 2300W utan att fallera ,
kan även vara ett fel i anslutningen , handhavandefel ( inte itryckt ordentligt ledare ) har du den kvar eller försvann den

• Gilla
JeppeKa
  • Laddar…
Elen installerades/drogs om 2015 faktura/kvitto hjar jag kvar, servicen utfördes i början av sommaren, nu ett gäng månader senare fick jag en faktura.

WAGON försvann, och var helt ihopsmält. Elektrikern sade vid tillfället att det kan hända om ledaren inte tryckts ända in.

R
Då har du inte den felaktiga kvar , synd det kanske har gått att se hur ledaren var instucken ,
Ta en sväng med företaget och tala med dom att det är nog något som inte stämmer här , antingen fel på Wagon eller killen som satte dit den

Det kan ju hända att alla inom firman inte pratar med varandra om allt. Ring och prata med dem. Enligt elektrikern som reparerade det var det felaktigt utfört från början. Och det är utfört av samma firma. Det måste väl vara det enda rimliga att firman skall stå för det. Men den som fakturerat kanske inte hade hela bilden.

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Killen som utförde det mesta när det begav sig har lämnat firman, men skall ta mig en svängom med dem. Det sopm främst utlöste min irritation är att de på fakturan har lagt 1,5h + bilkostnad dessutom, är ju rätt mkt med tanke på hur lång tid han faktiskt var på plats.

tommib
Inget fel på wago men den kräver korrekt handhavande. Det stämmer att Wago (och andra toppklämmor) har brunnit men det är nästan uteslutande handhavandefel, dvs ej korrekt itryckt ledare eller fel ledartyp (RK, hur fasen man nu får in det i en 773).

Jag håller med om att firman borde ta detta på garanti. De har gjort installationen från början och det ska inte börja brinna. Det är antingen handhavandefel eller materielfel. Bägge feltyperna ligger hos firman. Du har inte haft möjlighet att göra något fel eftersom det var en kopplingsdosa. De borde dessutom ta det utan att knota med tanke på att det kunde börjat brinna hos dig pga deras fel.

• Gilla
överste senap
  • Laddar…
tommib
R rävlyan skrev:
Sen att en sådan inte kan ta hur mycket last som helst är nog alla överens om , men nog ska den klara 2300W utan att fallera ,
Här är en kul video med någon som stresstestar Wago 221 och 222.

Korrekt utfört har jag svårt att se att det ska börja brinna pga wagon...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Förstår jag TS rätt att elfirman fakturerade 1,5h plus bil för att rätta till ett fel de, eller deras material, själva orsakat vid en nyligt utförd installation?
Antar att TS ringde firman och kunde riva fakturan?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Precis så Slugge, de hade även 60kr i material för nya Wagon....

Har ringt och mailat dem för att bestrida fakturan, och tror nog det skall vara utagerat, men ännu inte sett till någon bekräftelse på detta. Annars finns ju andra instanser att vända sig till.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Skamligt, skulle jag vilja påstå..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.