Hej,
håller på att bygga en liten sänggavelvägg. I väggen skall el dras för vägguttag på vardera sidan av sängen.
Bakom väggen hamnar ett befintligt vägguttag. Jag gissar att det blir regelvidrigt att låta det sitta kvar eftersom det då blir dold, ej tillgänglig koppling?
Frågan är då hur man löser detta på bästa sätt? Alternativen jag spånat på är:
1. Inspektionslucka
2. plocka bort trådarna till det uttaget. Det kan dock ev. innebära problem om det uttaget är kopplat som nr1, vill ha kvar uttaget som syns till höger i bild. Isåfall får man väl skarva slangen och dra ny tråd kanske?
Behöver ju också el till nya uttagen så alternativ 1 är kanske smartast för att slippa gå med utanpåliggande/spåra upp för slang från det högra uttaget in i nya väggen?
Verkar något av alternativen vettigt eller kan någon bidra med bättre idé?
(((Allt kommer sedan såklart utföras av elektriker men det är kul att fundera innan)))
håller på att bygga en liten sänggavelvägg. I väggen skall el dras för vägguttag på vardera sidan av sängen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakom väggen hamnar ett befintligt vägguttag. Jag gissar att det blir regelvidrigt att låta det sitta kvar eftersom det då blir dold, ej tillgänglig koppling?
Frågan är då hur man löser detta på bästa sätt? Alternativen jag spånat på är:
1. Inspektionslucka
2. plocka bort trådarna till det uttaget. Det kan dock ev. innebära problem om det uttaget är kopplat som nr1, vill ha kvar uttaget som syns till höger i bild. Isåfall får man väl skarva slangen och dra ny tråd kanske?
Behöver ju också el till nya uttagen så alternativ 1 är kanske smartast för att slippa gå med utanpåliggande/spåra upp för slang från det högra uttaget in i nya väggen?
Verkar något av alternativen vettigt eller kan någon bidra med bättre idé?
(((Allt kommer sedan såklart utföras av elektriker men det är kul att fundera innan)))
Redigerat:
Börja med att öppna upp och kolla på uttaget inne i hörnet. Har du tur, så matas det från uttaget du vill behålla, och går sedan inte vidare. Då skulle du kunna plocka bort det och ta en skarvmuff och få in el i din nya vägg.
Lösning för uttaget som försvinner bakom nya vägen:
1.
har du tur så kanske det är sista uttaget i slingan, då borde du ha en brun, blå och gulgrön kabel som är anslutna, och då behöver man egentligen "bara" hitta dosan det matas ifrån, ex. uttaget till höger eller från en takdosa kanske(?), och rycka ur kablarna som matar det gömda uttaget.
2.
om det inte är som lösning 1 utan att det kanske kommer in 2 slangar, dvs. matning in och vidare matning så skulle iaf jag lokalisera vart dessa 2 slangar tar vägen.
efter det: såga upp en fyrkant runt dosan/uttaget som ska bort, typ 20x20cm eller 30x30cm. frigör slangarna, bort med dosan helt och hållet. sen dra om kabel från första till sista punkt. laga igen det fyrkantiga hålet med ny bit.
ex.
1- matning
2- uttag som ska bort
3- uttag som matas från 2
du har i så fall en sånhär lösning i dagsläget. ----> 1-------2-------3. efter ingreppet så ska du ha 1--------------3
du får du en hel och fräsch kabel utan skarv eller som är gömd bakom en vägg, vilket under lättar för framtida ingrepp i din anläggning..
3.
Kör med en inspektionslucka. ta bort uttaget och koppla ihop alla ledare färg på färg och sätt ett doslock ist. att tänka på är dock att skulle det uppstå något fel i den dosan som blir gömd så är en STOR lucka fördel för den stackars elektrikern som ska in och åtgärda nåt ev. fel i framtiden. 2 underarmar bygger ganska mycket i bredd.
4. DU som lekman får INTE gå in och ändra i den fasta elinstallationen utan bör ringa fackman
1.
har du tur så kanske det är sista uttaget i slingan, då borde du ha en brun, blå och gulgrön kabel som är anslutna, och då behöver man egentligen "bara" hitta dosan det matas ifrån, ex. uttaget till höger eller från en takdosa kanske(?), och rycka ur kablarna som matar det gömda uttaget.
2.
om det inte är som lösning 1 utan att det kanske kommer in 2 slangar, dvs. matning in och vidare matning så skulle iaf jag lokalisera vart dessa 2 slangar tar vägen.
efter det: såga upp en fyrkant runt dosan/uttaget som ska bort, typ 20x20cm eller 30x30cm. frigör slangarna, bort med dosan helt och hållet. sen dra om kabel från första till sista punkt. laga igen det fyrkantiga hålet med ny bit.
ex.
1- matning
2- uttag som ska bort
3- uttag som matas från 2
du har i så fall en sånhär lösning i dagsläget. ----> 1-------2-------3. efter ingreppet så ska du ha 1--------------3
du får du en hel och fräsch kabel utan skarv eller som är gömd bakom en vägg, vilket under lättar för framtida ingrepp i din anläggning..
3.
Kör med en inspektionslucka. ta bort uttaget och koppla ihop alla ledare färg på färg och sätt ett doslock ist. att tänka på är dock att skulle det uppstå något fel i den dosan som blir gömd så är en STOR lucka fördel för den stackars elektrikern som ska in och åtgärda nåt ev. fel i framtiden. 2 underarmar bygger ganska mycket i bredd.
4. DU som lekman får INTE gå in och ändra i den fasta elinstallationen utan bör ringa fackman
Ja, annars blir det nog svårt att skarva röret. Går att fälla in ROT i framtiden men då skulle rören helst haft lite slack, detta är kanske inte aktuellt.M Marrebanan skrev:
Annars kan du ju ta ett hål ovanför dosan och skarva där.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Nu är jag inte med. Om det var sista uttaget i slingan, att där alltså bara går trådar till det uttaget, inga därifrån. Då behöver du ju bara dra ut trådarna.
Eller menar du längre tråd för att fixa till nya uttag på den nya väggen?
Eller menar du längre tråd för att fixa till nya uttag på den nya väggen?
Ja precis, längre tråd för att gå vidare. Bort med dosan för att komma åt rören att skarva på och vidare till nya uttag.H hempularen skrev:
Som @hempularen skriver kan du ju sätta förhöjningsram och gå till nya uttaget utanpåliggande också. Ta väck trådarna och sätta skruvat täcklock så länge exempelvis.M Marrebanan skrev:
Men är det tänkt som någon permanent lösning hade jag nog plockat ner reglarna och satt upp dosor i höjd med sängbordet och därefter öppnat upp och fällt in i väggen.
Antar centralen sitter nära så du inte förlänger en redan jättelång ledning utan att mäta först, sök upp eldim på forumet så kan du kolla direkt.
Antar centralen sitter nära så du inte förlänger en redan jättelång ledning utan att mäta först, sök upp eldim på forumet så kan du kolla direkt.
Redigerat:
Ok får kolla in eldim!
Tråden är 3G 1,5 avsäkrad med 10A dvärgsäkring i centralen. Befintlig längd är ca 8m.
Finns det någon "mellan tumme och pekfinger"- gräns på hur lång sådan tråd man kan dra i flexslang från centralen innan det börjar bli långt? 10m är ju såklart lugnt men jag tänker mer generellt. 50m t.ex.?
Tråden är 3G 1,5 avsäkrad med 10A dvärgsäkring i centralen. Befintlig längd är ca 8m.
Finns det någon "mellan tumme och pekfinger"- gräns på hur lång sådan tråd man kan dra i flexslang från centralen innan det börjar bli långt? 10m är ju såklart lugnt men jag tänker mer generellt. 50m t.ex.?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
För de få extra meter det handlar om här utanpå dina befintliga 8 meter behöver du inte kontrollera mot eldim. Tumregelmässgt skulle jag säga att man behöver titta närmare ifall längden når upp till 25 meter. Hur du än gör med gamla dosan så se bara till att det går att dra i tråd i flexslangarna, att böjarna inte blir för tvära.
Ok! Hur räknar man de 25 metrarna? Om man drar 25m till ett vägguttag och i mitten har 5 meter som grenar ut åt ett annat håll, blir det punkten längst bort som behöver tas hänsyn till eller räknas det då som 30m?
(Elen går närmsta vägen fick jag lära mig i skolan men sen är det ju det där med parallellkoppling och resistans och där sprack det med kunskaperna)
(Elen går närmsta vägen fick jag lära mig i skolan men sen är det ju det där med parallellkoppling och resistans och där sprack det med kunskaperna)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Man ska räkna antalet meter hela vägen ifrån transformatorkiosken som du har kanske en kilometer bort, till bortersta änden på den längsta gruppledningen du har i huset. Det är den maximala längden man är ute efter. Då kan man räkna fram den högsta möjliga impedansen i ledningen totalt sett som man kan kontrollera mot valda säkringar så att de löser tillräckligt snabbt vid en kortslutning längst bort. Förutsättningarna kan alltså variera stort mellan olika hus och deras elcentraler, men det är udda om de inte skulle tillåta 25 meter gruppledning 1.5 mm² avsäkrad med 10 A. Så där någonstans grovt räknat är det dags att räkna lite noggrannare. Bor man långt ut på landet får man kanske minsta detta avstånd.
Klicka här för att svara
