Har bjälklaget öppet i ett av våra rum i huset och tänkte då passa på att dra ett antal flexrör för framtida bruk. (Observera, dessa är inte tänkta att användas för 230volts-kablar utan snarare nätverk, högtalarkabel m.m.

Ni som är duktiga elektriker (eller duktiga hempulare ;)), kan ni avgöra mina böjar på flexslang? Jag har fördragit lite nätverkskabel i några innan jag la i och skruvade fast dom, men vill veta hur svårt det i framtiden blir att dra om kablar m.m. i dom. Vill ju ha det så smidigt som möjligt.
Slangen är dragen rakt, förutom vid ändarna där dom går ner, respektive upp på respektive sida.

Flexslangen är förövrigt PM flex hispeed, klammeravstånd ca 40cm.

• Flexrör för installation av nätverkskabel, draget längs en träbjälke med klammer och böjningar vid ändarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E eddiw skrev:
Har bjälklaget öppet i ett av våra rum i huset och tänkte då passa på att dra ett antal flexrör för framtida bruk. (Observera, dessa är inte tänkta att användas för 230volts-kablar utan snarare nätverk, högtalarkabel m.m.

Ni som är duktiga elektriker (eller duktiga hempulare ;)), kan ni avgöra mina böjar på flexslang? Jag har fördragit lite nätverkskabel i några innan jag la i och skruvade fast dom, men vill veta hur svårt det i framtiden blir att dra om kablar m.m. i dom. Vill ju ha det så smidigt som möjligt.
Slangen är dragen rakt, förutom vid ändarna där dom går ner, respektive upp på respektive sida.

Flexslangen är förövrigt PM flex hispeed, klammeravstånd ca 40cm.
Det ser bra ut. Ett tips är att spänna slangen mellan varje klammer. Och nästa gång köper du TC-S att klamma med. 14-18 för 16-slang och 18-22 för 20-slang. Det är inget fel på JR, bara dyrare och jobbigare:-)

• Gilla
eddiw och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det ser bra ut. Ett tips är att spänna slangen mellan varje klammer. Och nästa gång köper du TC-S att klamma med. 14-18 för 16-slang och 18-22 för 20-slang. Det är inget fel på JR, bara dyrare och jobbigare:)
Har tc-s klammer 18-22 till flexrören oxå. (Det är 20mm-rör) Har nu spänt åt flexröret lite med. Övriga rör är ganska spända. Jag satte lite tc-s klammer mellan jr-klamrarna med då de satt lite hårdare mot flexslangen och troligen låter den sitta där den sitter om man drar om.

Gillar hängslen och livrem, så det blir välklamrat här :p
Anledningen till att jag tog ap-klammer är att jag inte riktigt litar på plasten i tc-s klammer. Jobbigt om dom pajar nere i bjälklaget. Jr-klammer lär ju inte rasa sönder i första laget. :)

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.