Hej!
Föregående ägare har varit lite kreativ ibland. I ett rum har vi en utanpåliggande dosa som är monterad ovanpå en infälld dosa. Från denna utanpåliggande dosa går det sedan en kabel till ett utanpåliggande vägguttag samt en kabel till en annan dosa (förser den andra dosan med ström som sedan grenar ut i en vägg med några uttag. (Väggen är ny och har ingen gammal dosa för el utan elen kommer då med kabel från andra dosan.)

Jag har aldrig funderat på denna utanpåliggande dosa, men nu när vi tapetserade om så skruvade vi bort dosan och fick då se att det satt en infälld dosa innanför (från 40-talet, men med nya kablar).
Känns rent spontant lite sådär, men det kanske är så man gör?

Min främsta fråga, hur brukar man annars göra om man vill dra ut två kablar från en dosa?
Jag hittar bara doslock med utlopp för en kabel. Annars hade ju det gått att använda och enbart använda den infällda dosan.

Tacksam för alla svar.

J
Är dosan av plåt i väggen då är den av mindre sort , hur kommer kablarna till den ett foto är bra , det går att mixtra till det

• Gilla
erbvender
  • Laddar…
Är man noggrann går det att karva ut fler hål i ett doslock så det går att lösa. Det måste inte vara en näsa över bara man håller IP2X.

J jojo123 skrev:
Är dosan av plåt i väggen då är den av mindre sort , hur kommer kablarna till den ett foto är bra , det går att mixtra till det
Japp det är en plåtdosa i väggen och japp, den är nog lite mindre än vad som dosorna brukar vara idag.
Kablarna till den plåtdosan kommer inifrån väggen nånstans. Sedan sitter den utanpåliggande dosan ovanpå där någon karvat ut baksidan på dosan för att dra ut lite kabel från den infällda dosan där man sedan skarvat vidare två kablar som går ut från den utanpåliggande dosan. Dels till ett vägguttag och dels till en annan dosa (nyare dosa i plast) som sitter på en annan vägg och får som sagt elen från den matande kabeln.,

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är man noggrann går det att karva ut fler hål i ett doslock så det går att lösa. Det måste inte vara en näsa över bara man håller IP2X.
Men ser det så snyggt ut om man karvar ut en dosa? Bästa hade ju varit om det fanns doslock med flera "näsor" ut.
Finns ju nån förhöjd dosa som man i så fall skulle kunna använda kulotången i och få lite snyggare hål då de sitter "på sidan" av doslocket i så fall..

Mina gamla plåtdosor saknar ju skruvanslutning, går det lägga till någon form av ring med skruvanslutning på dessa gamla dosor? Tänker på andra ställen där uttag ska bytas, är ju sällan det finns klämarmar på uttagen numera.. Inte på dom uttagen som är snygga iaf.. :p

• Gilla
erbvender
  • Laddar…
J
E eddiw skrev:
Kablarna till den plåtdosan kommer inifrån väggen nånstans
Då är en liten rackare , svårt att få tag i lock till dom men finns . om du tar ett vanligt doslock ( tror inte att ett s.k. duplexlock
har näsan så långt in ) sågar bort vingarna och klipper ur för kablarna , om du tittar på baksidan om locket så finns det märken som är för att ha hål och skruva/spika fast locket , det blir nog inte mycket kvar av locket då , sen tar du latexfog och snyggar till med , det med inga klor eller annat för vägguttag och brytare , det blir att skruva dom rakt in i väggen , finns hål för det .
Har varit uppe tidigare här och finns en lösning
www.byggahus.se/forum/threads/doslock-med-dubbel-utfoering.66441/

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tackar för svar! Blir nog ett upphöjt doslock, blir nog bäst skulle jag tro. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.