5 456 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Hej. Hur ansluter jag denna dimmer?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 150 inlägg
Filmbevis + telnr = 100 kr 
Hej Bo.Siltberg Look it`s dimmingSwethp skrev:
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 150 inlägg
I två steg, och ljudlöst! hmmm....men ok då saknar jag bara ett PM med mobilnummer.
En annan sak. Det ser inte ut som att kablaget på sekundärsidan av drivdonet bör komma i kontakt med FKn på primärsidan då isoleringen knappast är klassad för 230 V. Lite svårt att installera detta med rörligt drivdon. Man kan även ha åsikter om "kopplingsutrymmet" där ovan tak. Lösningen skulle kunna vara en godkänd kopplingsdosa för skarvning och fördelning av ledningarna till drivdonet, och en skyddsslang över drivdonets ledningar på primärsidan. Men kommer det FK i rör från taket är det lite svårt. Helt otroligt att elmaterielen för downlights allmänt är så bristfällig map att uppfylla internationella krav på isolation.
En annan sak. Det ser inte ut som att kablaget på sekundärsidan av drivdonet bör komma i kontakt med FKn på primärsidan då isoleringen knappast är klassad för 230 V. Lite svårt att installera detta med rörligt drivdon. Man kan även ha åsikter om "kopplingsutrymmet" där ovan tak. Lösningen skulle kunna vara en godkänd kopplingsdosa för skarvning och fördelning av ledningarna till drivdonet, och en skyddsslang över drivdonets ledningar på primärsidan. Men kommer det FK i rör från taket är det lite svårt. Helt otroligt att elmaterielen för downlights allmänt är så bristfällig map att uppfylla internationella krav på isolation.
Ja precis, du skulle sett hur tunna kablar det satt från början, rena hårstrået. Och jag är inte riktigt färdig.Bo.Siltberg skrev:
I två steg, och ljudlöst! hmmm....men ok då saknar jag bara ett PM med mobilnummer.
Utrymmet ovanför = 90mm hål i det gamla taket, sen en potta.
Här är videon
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar vilken IP-klass det är på den fläkten när den sitter precis vid duschen?
Är det ens tillåtet att ha 230V anslutna produkter där?
Ser ut som om man måste demontera duschröret för att kunna serva/reparera/underhålla fläkten......
Även spoten behöver ju hög IP-klass för att monteras där den nu är placerad, men det kanske den har?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Swethp skrev:
Tycker du inte handduken hänger snett åxå? Det är besiktigat, å stången kan du bara dra ner så kommer man åt och rengöra denR roli skrev:[bild]
Undrar vilken IP-klass det är på den fläkten när den sitter precis vid duschen?
Är det ens tillåtet att ha 230V anslutna produkter där?
Ser ut som om man måste demontera duschröret för att kunna serva/reparera/underhålla fläkten......
Även spoten behöver ju hög IP-klass för att monteras där den nu är placerad, men det kanske den har?
Spottarna 12v
I område 1 räcker det med IPx4 så länge inte prylen utsätts för vattenbesprutning. Sitter fläkten högre än själva duschen så borde det räcka.
Dom fläktar av kända märken som säljs idag verkar iallafall vara (minst) IP44-klassade eller iallafall x4...
Dom fläktar av kända märken som säljs idag verkar iallafall vara (minst) IP44-klassade eller iallafall x4...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hej! Någon som vet hur jag får tag på denna komponent
Värme allmänt -
Hej! Någon som vet var jag kan få tag på en rulle av denna tapet från Sandbergs? Ca 10 år gammal föreställer kaprifol.
Färg, Måla & Tapetsera -
Hej hur ska jag veta om denna dimmer är för glödlampor eller ledlampor
Belysning -
Hej. Någon som vet om denna gipsskiva innehåller asbest?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hej hur många kw kan jag få ut om jag kopplar in denna ev laddare på 3 faser 10 amp
El