A Aahusen skrev:
Det verkar som att marknaden inte funnit nån business i att göra mindre skåp än den typ som jag sett GIMO har ( GU resp GU-L).
Jag har fått svar på det jag frågade efter - Tack!
Det styrs och beror i huvudsak på standarder som Johan456 skrev så du frå nog i stort ge upp letandet efter några direkt små fasadskåp. De som fanns förr långt tillbaks i tiden och av olika varianter en del riktigt små finns inte längre. Och som nämnts kontakta nätägaren om deras krav om du skulle hitta något udda annars kan det bli onödiga problem runt det hela.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
De minsta mätarskåp jag råkat ut för är de gamla i gjutjärn.
Finns bara plats för mätaren och säkringarna sitter i ett liten låda under denna.
Luckan till lådan för mätaren är så liten att man får skruva av fronten på lådan för att få in mätaren.
Inget att rekommendera till TS

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
Och i princip garanti att nätbolaget vägrar att ansluta sig där och knöla in sin mätare i.

Det är i princip nätleverantörernas krav (och standard) som har rensat marknaden från alla möjligheter till mindre mätarskåp, så enkelt är det.
Modellen i inlägg #5 är nog typ det minsta som finns.
Jag har inte koll på vilka standarder som finns, och därmed krav, men det skåpets bredd är troligen det minsta möjliga, och höjden ser ju dock ut att ev kunna tas ner en 20%.
Men betänk att det ska finnas plats nog att hantera och lägga in rejält stora kabeldimensioner på plintarna nertill, under plåtarna. Det är ju sånt som kräver plats. Även om 95% av alla skåp får 10 eller 16mm2, så måste de klara såpass mycket för att fungera för de sista procenten också.

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och i princip garanti att nätbolaget vägrar att ansluta sig där och knöla in sin mätare i.

Det är i princip nätleverantörernas krav (och standard) som har rensat marknaden från alla möjligheter till mindre mätarskåp, så enkelt är det.
Modellen i inlägg #5 är nog typ det minsta som finns.
Jag har inte koll på vilka standarder som finns, och därmed krav, men det skåpets bredd är troligen det minsta möjliga, och höjden ser ju dock ut att ev kunna tas ner en 20%.
Men betänk att det ska finnas plats nog att hantera och lägga in rejält stora kabeldimensioner på plintarna nertill, under plåtarna. Det är ju sånt som kräver plats. Även om 95% av alla skåp får 10 eller 16mm2, så måste de klara såpass mycket för att fungera för de sista procenten också.
U Uffe A skrev:
Ok och det du tittar på i din bostad som innehåller så mycket och inte är fullt, är det elcentralen eller mätarskåpet?
Förmodligen är det centralen efter det di beskriver. Centraler finns div storlekar så det är inga problem.
Mätar skåpet ska ju sitta på fasaden och innehålla mätaren så den kan ju inte vara för liten så att mätaren inte får plats.
Tack ni alla! Jag har fått svar på min fråga och stänger nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.