J jojo123 skrev:
Du pratar om upprepning tycker mig se att det upprepas om en hel del i tråden rätt bra , så om det skulle komma en till
så vad skulle det förändra

Då får du åka dit och kontrollera det , sitter under plombering så att säga något om det är nog lite överkurs

Klart det ska vara en blå tape på den , men det skrev jag tidigt

Då får du åka dit och kontrollera om den är 6 eller 10 , går inte att se på fotot

Har inte sagt något annat än att kontrollera det

En hypotes av dig , du framför en tro men du ska veta , enkelt att kontrollera på plats
Ingen aning hur det ser ut, har bara några suddiga foton att gå på, som visar fragment av helheten.

Inga problem för en elektriker att kontrollera ovanstående på plats eller bryta plomb.

J
S Slugge skrev:
Ingen aning hur det ser u
Bra då är vi sams , tycker att det kommer en hel del i EL-trådarna om att så får det inte vara , det SKA vara si eller så , inget fel i att påpeka ev , fel och brister som kan synas direkt på ett foto , och tala om att det bör göras om , så det inte blir problem framöver . Men det är mycket SKA , en del saker är det på sin plats att sätta upp ett finger för och säga ifrån på .ett bra sätt .
Men att måla upp gubben på väggen som det görs ibland är inte bra , En TS kommer med frågor om det ser bra eller dåligt ut ska få svar som är relevanta med frågan och inte skrämmas upp , På forumet finns det kompitens i de flesta ämnena , därför rådfrågas det i olika sammanhang , hur tycker ni jag ska göra eller ta in yrkesfolk på det , det är det som en TS vill ha ett vettigt svar på för att gå vidare med sitt/sina projekt

Jag har inte 10mm^2 pen. Den där ledningen är sannolikt äldre än det kravet.

• Gilla
jojo123
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad baserar du det påståendet på Daniel 109 ?
Skulle tro att den risken är minimal, det har å andra sidan ingen praktisk betydelse heller.

Redigerat:
S Slugge skrev:
Den bilden har du postat många gånger nu.. Det finns fel:

Om inkommande serviskabel är TN-S har man gjort en regelvidrig övergång -> TN-C.

Om inkommande serviskabel är TN-C är det felmärkt.

Huvudledning uppfyller eventuellt inte krav på => 10mm2 för PEN.

Blå neutralledare är för lite uppskalad så isolering hindrar kontakt.

Röret huvudledningen är draget i ser väldigt trångt ut, detta kan ha skadat eller skada kabeln.

PEN ska vara längre än fasledarna.
Jag hade hitt han som installera skåpet idag .. Ända elektriker i närheten å han konstant terade bara att de var snebelastning på faserna ... Tycker de låter skumt . vad jag kunde se nu åxå ska inte nollan å jorden vara byglad vid tn-c ? Eller har jag fel de är separerad nolla å jord

T tompaah7503 skrev:
[bild]

Trodde det var ett skämt med elmaterial av märke "GDS" men det är tydligen ett fabrikat som Harald Nyborg säljer.

[länk]
Egentligen skulle allt elmtrl som säljs på Harald Nyborg, Jula och liknande vara märkta GDS ;)

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Egentligen skulle allt elmtrl som säljs på Harald Nyborg, Jula och liknande vara märkta GDS ;)
Veta att skåpet är ett GDS sen sitter de Malmbergs säkringar å 9 stycken säkringar från jula då jag kollat upp de ja som ni egen dålig elektriker som säkert tog jävligt bra betalt

D Daniel 109 skrev:
Som ett litet sidospår är den sannolikt yngre än areakravet på PEN. Typen kabel dvs EKKJ med internationell färgkodning av ledarna var ovanlig vid den tiden och infördes in i 00-talet. Kabeltypen är i princip en svensk variant och därför byggd med nummermärkta ledare perioden 70-tal fram till övergången med harmoniserad standard.

• Gilla
Slugge och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.