El
Jens33: [citat] Det är mycket möjligt att nåt var i vägen. Men när jag öppnade taket hittade jag inga förhinder att flytta på sladdarna när jag la glesläkter.
Nikorasu: [citat] Den principiella nyttan är jag med på. I mitt fall är det hela i ett Attefallshus med VVB och central vägg-i-vägg så i praktiken inte svårt att säkerställa vid arbete.
tommib: Om du kommer åt det uppifrån kan du montera en takdosa i något av taken bredvid öppningen och sedan skarva rören till den. Då kan du också dra ner brytaren där du vill ha den. Detta förutsätter att rören är åtkomliga. Du kommer inte få plats med någon dosa där om du inte specialbygger en.
Wengelin: [citat] Nu hajar jag! Tack för tips och tålamod. I det här fallet är det lugnt. Jag kan med säkerhet säga att de är ihopkopplade ”bakvägen”.
Michap: hej, är det någon som har elritning med standard planlösning till en smålandsvillan fredriksdal som ni kan skicka som pdf till mig? Med vänlig hälsning, Michel
Bo.Siltberg: Plocka annars isär den i sina beståndsdelar och lämna det till närmaste elfirma. Det brukar behövas reservdelar till servicejobb i form av skruvar, överfall, klämmor, säkringshållare etc.
Bo.Siltberg: Jag tror att detta är helt normalt och att det handlar om att rören blir kapacitivt uppladdade vilket möjligen kan ge en liten gnista. Glödlampstester visar ju att det inte handlar om några signifikanta strömmar. Så, sov lugnt. Den naturliga fortsättningen är att isolationsmäta ledarna mot slangen. Troligen kommer man dock inte att finna några isolationsfel - det skulle visa sig i dina
Valen1: [citat] Ah gillar tanken. Kan bli strul med sänggavel bara beroende på hur den är konstruerad. Vi tänkte köra sängbord på sidorna som då täcker. Sedan har jag satt två uttag på "västra väggen" ifall vi skulle vilja flytta sängen dit istället. :)
GK100: [citat] Finns kvar fortfarande på sina håll fast inte mot kunder utan tex gatljusmanöver och liknande.
whoubla: Hej! Tack så mycket för all hjälp! Det blev en sådan där fästring och jordningen löste sig fint tror jag likaså. Om ni undrar varför det ser lite snett ut i takdosan så beror det på att skruvparen i takdosan ligger snett. Därför fick jag kompensera i beslagen för att få armaturen rak i taket. mvh // [bild] [bild] [bild]
StatusQuo: Köpte isolationsmätare och mätte. Inga isolationsfel mellan någon av FK'na och inget isolationsfel mellan FK och blyrör. Case closed även om jag tycker att det var helt knasigt att kruva fast en skena ÖVER en kopplingsdosa och sen bli förvånad att man har skruvat i röret....
Squall Leonhart: Inga problem med hålet för uttaget. Värmeskyddet behövdes egentligen bara i höjd med kaminens rutor och uppåt, men jag satte skivan hela vägen för att det blev lättare att få det snyggt då.
Huvudbrytaren: En kylfläkt monterad på omformaren kan kanske hindra den att gå varm.
Leif i Skåne: [citat] Det saknas en bild på dosan där gamla spisen var inkopplad! Har du 3 säkringar till den gamla spisen? Tag gärna en bild på säkringscentralen. Är befintlig matning gjord med 2,5 mm² kabel 3+ jord, kan man koppla om den till 2 Fas+Nolla+Jord med befintlig kabel i väggen. Då blir inkoppling enligt det mitten alternativet totalt 4 ledare.
Peter2400: 1 Plejddimmer använder man me fördel då, https://www.elbutik.se/product.html/plejd-universaldimmer-bluetooth-dim-01?&gclid=CjwKCAjwqLblBRBYEiwAV3pCJngFYAmEGZFqGeWMYze5p0_LRt2oe04AYpGhUFI_WD7FsH_vuZK4XxoCoTsQAvD_BwE
Bo.Siltberg: Jo men det är apparaten som styr säkringen. En spis har ju en varierande märkström men om vi säger att den har en enda platta som drar 11 A, då "fungerar"det med en 10 A säkring men det är fel dimensionerat. Spisen kräver då en minsta säkring på 13 A.
Tosse: [citat] Det är ju ett tecken ingjutet i plasten! [bild]
Bo.Siltberg: Det är tillåtet. Men det handlar vanligen om en efterhandskonstruktion. Kan man välja så är tre separata grupper bättre, det är utgångspunkten. Sedan kan man ta till en trefasgrupp om det finns speciella skäl som t.ex besvärlig eller lång kabelväg. I ditt fall förgrenas ledningen till enfasgrupper med likartad belastning vilket är bra, och jag antar att det är tre st likadana
swe.jocke: I rest my case Ska beställa inom trygga Svea istället. Tack för engagemang
Johan456: Tommib summerar det bra på slutet men jag vill fylla i med att kablar med areor mindre än 1,5 får inte användas för FAST installation. Vad det gäller anslutningskablar så kan dessa mycket väl få installeras fast om tillverkaren anger detta. Att anslutningskabel typ ”gummikabel” (H07RN-F) inte får installeras fast har nog de flesta elektriker lärt sig av sin äldre handledare. Men
cpalm: [citat] När det gäller signalkabel så finns det många exempel på "assymetriska" kablar. Men jag antar att när det gäller kraftkablar så följer de en standard. Uppenbarligen har de inte pratat ihop sig med de som ligger bakom standarden som säger att PEN skall vara >= 10 mm² :)
Ragnar_AT: [citat] 12 A fanns i Österrike mellan ungefär 1980 och 1992 eller 93, innan B/C dvärgbrytare kom på marknaden. De äldre L/U dvärgar löste vid 1,6 gånger märkströmmen istället för 1,45 som B och C och därför var 12 A limiten för 1,5 kvmm. Det är dock högst osannolikt att värmepumpens handbok är avsedd för en gammal österikisk installation :D Jag vet inte hur länge bilden
tommib: Välkommen till forumet! Varför frågar du? Nyinstallation av el ska göras av elektriker. Om du ändå tänker göra det själv bör du börja med att läsa t.ex. Kjell & Cos beskrivning av elsystemet i hemmet, därefter Bo Siltbergs artiklar om det svenska elsystemet här på Byggahus. Efter det kan du presentera hur du tänker dig att det ska göras så kan säkert folk här komma med råd
vedklyv: [citat] Men du måste väl iallafall, hålla med om att det är kul att kunna "bita någon i benet".
lars_stefan_axelsson: [citat] Tja, precis vad jag skrev. Vi har (mycket) mer tid än pengar. Vi interndebiterar ju inte, så bara de lär sig något (och i slutändan kan publicera) så spelar det inte ingen större roll. Det här varierar ju förstås mellan olika discipliner. I mitt område så är det ganska väl ordnat s.a. doktorander forskar, dvs gör saker som är relevant för forskning (de arbetar mao med
Hallerudsbo: K rauta tog hem kabel åt mig då jag ville ha längre kabel
Emajlo: [citat] Oj, det känns ju väldigt befriande! Då kanske jag kan lugna ner mig och sluta vara orolig över detta (även fast det fortfarande är samma förbrukning, så känns det ändå bättre att veta att det är fullt normalt.).