P
skulle byta ut min strömbrytare till taklampa mot en snyggare då jag upptäckte något väldigt konstigt.

Kolla videorna om bedöm själv.

-Har konstant ström på uttaget i taket (blå kabel) oavsett hur strömbrytaren står.

-Har en kabel för mycket vid strömbrytaren som hade full ström när lampan var avstängd. (Jordfärgad kabel?!)

- all 3 kablar vid strömbrytaren blir strömlösa när lampan slås på.

Titta på videorna och skriv gärna om ni har någon ide vad som gjorts här.

Tomture61
En ström brytare ska ha 3 st kablar in till brytaren , 0:a, fas , jord
Ut från brytaren till lampa ska du ha 0:a , tändtråd , jord .
Ibland i äldre anläggningar finns ej jord.

P
Tomture61 Tomture61 skrev:

Vet ej om du kolla mina videor? Gör det annars.

Alla andra strömbrytare har en fas och en tändtråd. Inget mer.

Sen har jag konstant ström uppe i taket på ena kablen, har förövrigt ingen jord i taket.

Märke när jag mätte strömmen i taket mellan kablarna så är det 10V vid avstängt läge och 230v vid tillslaget läge.

Förövrigt har den en kablen konstant ström oavsett hur strömbrytaren står

• Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
I dosan kan man se en Ekk-kabel denna måste komma från en dosa. Har du någon dosa ovanför strömbrytaren? Kolla hur det är kopplat där.
Elen luktar hempul.

Du kan inte mäta sådär, du måste ha nåt att mäta emot. Ditt instrument kommer surra på lite vad som helst.
Hitta en jord att lägga ena mätproben mot.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
I Intresserad22 skrev:
Du kan inte mäta sådär, du måste ha nåt att mäta emot. Ditt instrument kommer surra på lite vad som helst.
Hitta en jord att lägga ena mätproben mot.
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
I dosan kan man se en Ekk-kabel denna måste komma från en dosa. Har du någon dosa ovanför strömbrytaren? Kolla hur det är kopplat där.
Elen luktar hempul.

Är ingen jord!

Hur mäter du då? Ser ut som du använder en spänningsprovare vart är i så fall den andra pinnen kopplad till? Man kan ju få lite lustiga resultat om man mäter utan korrekt potential. Sen kan det mycket väl vara en lösning som bryter nollan istället för fas.

P
alm82 Andreas La Motte skrev:
Hur mäter du då? Ser ut som du använder en spänningsprovare vart är i så fall den andra pinnen kopplad till? Man kan ju få lite lustiga resultat om man mäter utan korrekt potential. Sen kan det mycket väl vara en lösning som bryter nollan istället för fas.

Problemet är att jag har konstant spänning på ena lampkontakten och det verkar som man bryter nollan istället.

Även när jag mäter mellan tändtråd och nolla i avstängt läge så har jag 10V

Den jordkablen som hade spänning är inte inkopplad i någon av ändarna heller så hur kunde den ha spänning? Skavd kabel?

Det är inte riktigt sant, en strömbrytare ska ha fas och tändledning. Nollan får inte brytas utan den går direkt till lampan likaså med jorden.17-6_trapp_enpolig.png

Vad är felet? Lyser inte lampan?
Problemet är att man använt en EKK 3x1,5. Vilket ger Brun = fas, Blå = tändtråd vid brytaren Gul/Grön är inte inkopplad och ”hänger i luften” och plockar upp inducerad spänning som du mäter oftast 10-110 Volt beroende på mätinstrument.
Vilken färg som nollan har efter lampan är svårt att se.

Men någon stans passerar kabeln en kopplingsdosa, det måste få en matning via en gruppledning från säkringcentralen.

Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
P
Viktorcloetta Viktorcloetta skrev:
Det är inte riktigt sant, en strömbrytare ska ha fas och tändledning. Nollan får inte brytas utan den går direkt till lampan likaså med jorden.[bild]

Då är det med andra ord felkopplat.

Hittade kopplingsdosan på vinden precis så ska bara räkna ut hur det är kopplar så återkommer jag.

Det jag inte förstår oavsett när jag kopplat om det är följande.

1: hur kunde ”jordfärgade kablen” som inte används i någon av ändarna ha spänning.

2: när jag mäter mellan (tändtråd) som har konstant spänning och nolla i anstängt läge säger den 10Vac

Det är helt normalt att simpla spänningsprovare detekterar spänning på en bruten ledare som ligger i samma kanalisation som andra ledare med spänning.DDet beror på att den brutna och obelastade ledaren laddas upp kapacitiv.
koppla in en lampa eller annan last innan du mäter. Annars kan du få vilka slumpmässiga resultat som helst...

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Shirack skrev:
Problemet är att jag har konstant spänning på ena lampkontakten och det verkar som man bryter nollan istället.

Även när jag mäter mellan tändtråd och nolla i avstängt läge så har jag 10V

Den jordkablen som hade spänning är inte inkopplad i någon av ändarna heller så hur kunde den ha spänning? Skavd kabel?
Frågan kvarstår. Var är mätinstrumentets andra Testprob? Att du mäter spänning mellan oanslutna trådar är inte ovanligt och måste inte vara ett fel. Det beror på en induktiv eller kapaciticiv koppling mellan ledare. Om det är kopplat så att strömbrytaren bryter nolla så är det fel. Men det fattas information i videon.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
A Avemo skrev:
Frågan kvarstår. Var är mätinstrumentets andra Testprob? Att du mäter spänning mellan oanslutna trådar är inte ovanligt och måste inte vara ett fel. Det beror på en induktiv eller kapaciticiv koppling mellan ledare. Om det är kopplat så att strömbrytaren bryter nolla så är det fel. Men det fattas information i videon.

Okej då förstår jag, men ska bara reda ut hur det är kopplar i dosan på vinden så återkommer jag,

Man måste inte ha nolla och jord in till brytaren. Det är nog betydligt vanligare att man bara har en fas in och tändtråd(ar) ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.