Husägare
· Uddevalla
· 23 inlägg
Med risk för att bli idiotförklarad...
Jag har en pool, med värmare och pump. Värmaren och pumpen är båda kopplade till en kabelvinda (ca 20 m), som i sin tur sitter i ett jordat uttag inomhus. Är detta helfel, eller kanske t om farligt? Kan, som ni förstår, inget om el. Kanske behöver ni mer info för att kunna svara, men vad behöver ni isf veta?
Tack på förhand!
Jag har en pool, med värmare och pump. Värmaren och pumpen är båda kopplade till en kabelvinda (ca 20 m), som i sin tur sitter i ett jordat uttag inomhus. Är detta helfel, eller kanske t om farligt? Kan, som ni förstår, inget om el. Kanske behöver ni mer info för att kunna svara, men vad behöver ni isf veta?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "kabelvinda"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
Husägare
· Uddevalla
· 23 inlägg
Husägare
· Uddevalla
· 23 inlägg
Hej! Ja, jordfelsbrytare finns.useless skrev:
Pumpens effekt:
- Spänning: 220-240 V~
- Effekt: 200 W
- Pumpkapacitet: 3785 L/h (1000 US gal/h)
Voltvärde: 220-240 V
Effekt: 2800 W vid 20°C
Frekvens: 50 Hz
Hoppas det säger dig något...
Kabeldosan är en vanlig jordad 20 m från Biltema typ...
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Om man ska koppla in en ny elektrisk förbrukare så är det ung detta som man behöver veta och bedöma.
1. Effektbehovet, hur mycket effekt drar badet. Vi har nu fått svaret 3 kW.
2. Spänning och inkopplingsalternativ, fast anslutning eller stickpropp, 230 V / 400 V, en, två eller tre faser, nolla? Jag tolkar ditt fall som att det handlar om en schukostickpropp eller erbjuder badet fler alternativ?
3. Speciella krav, t.ex speciell typ av JFB som badet har. Se installationsanvisningen.
4. Avstånd till lämplig anslutningspunkt som har utrymme för den effekt som badet kräver.
5. Sedan kan man spinna vidare lite på dimensioneringen här.
Det låter som att det är stopp redan i punkt 2. Om badet inte erbjuder annat inkopplingssätt en enfas 230 V så har du köpt ett bad som inte riktigt passar i Sverige. Våra schukouttag är normalt säkrade med 10 A vilket ger max 2.3 kW, du behöver 3 kW. Det är alltså läge att ringa en elektriker redan här.
Att dra en skarvsladd från ett uttag inomhus behöver inte vara fel, men låt oss säga att det allmänt sett är fel. Annars behöver man gå in på vilka villkor som gäller för att det ska vara ok, och sådana villkor vill gärna "gå upp i rök" med tiden så då är det bättre med en enkel tumregel att inte dra skarvsladdar inifrån och ut. Ett uttag på utsidan väggen bör ha de rätta förutsättningarna för att användas av apparater utomhus (egen JFB, jordat, utrymme effektmässigt, dimensionerat för långa skarvsladdar etc). Badet kan t.ex behöva en separat JFB.
Man kan avsäkra ett schukouttag med 16 A och mata detta bad med en skarvsladd. Men det är alltså en installation som en elektriker behöver göra. Men samtidigt ser jag det som olämpligt att mata ett bad på 3 kW med schuko. Det är en effekt som den kommer att belasta med under ganska långa perioder vid uppvärmning, en effekt som inte alla uttag och stickproppar klarar av. Det finns en uppenbar risk med att belasta ett befintligt gammalt uttag i okänd kondition med 3 kW.
1. Effektbehovet, hur mycket effekt drar badet. Vi har nu fått svaret 3 kW.
2. Spänning och inkopplingsalternativ, fast anslutning eller stickpropp, 230 V / 400 V, en, två eller tre faser, nolla? Jag tolkar ditt fall som att det handlar om en schukostickpropp eller erbjuder badet fler alternativ?
3. Speciella krav, t.ex speciell typ av JFB som badet har. Se installationsanvisningen.
4. Avstånd till lämplig anslutningspunkt som har utrymme för den effekt som badet kräver.
5. Sedan kan man spinna vidare lite på dimensioneringen här.
Det låter som att det är stopp redan i punkt 2. Om badet inte erbjuder annat inkopplingssätt en enfas 230 V så har du köpt ett bad som inte riktigt passar i Sverige. Våra schukouttag är normalt säkrade med 10 A vilket ger max 2.3 kW, du behöver 3 kW. Det är alltså läge att ringa en elektriker redan här.
Att dra en skarvsladd från ett uttag inomhus behöver inte vara fel, men låt oss säga att det allmänt sett är fel. Annars behöver man gå in på vilka villkor som gäller för att det ska vara ok, och sådana villkor vill gärna "gå upp i rök" med tiden så då är det bättre med en enkel tumregel att inte dra skarvsladdar inifrån och ut. Ett uttag på utsidan väggen bör ha de rätta förutsättningarna för att användas av apparater utomhus (egen JFB, jordat, utrymme effektmässigt, dimensionerat för långa skarvsladdar etc). Badet kan t.ex behöva en separat JFB.
Man kan avsäkra ett schukouttag med 16 A och mata detta bad med en skarvsladd. Men det är alltså en installation som en elektriker behöver göra. Men samtidigt ser jag det som olämpligt att mata ett bad på 3 kW med schuko. Det är en effekt som den kommer att belasta med under ganska långa perioder vid uppvärmning, en effekt som inte alla uttag och stickproppar klarar av. Det finns en uppenbar risk med att belasta ett befintligt gammalt uttag i okänd kondition med 3 kW.
Husägare
· Uddevalla
· 23 inlägg
Tack för ditt uttömmande svar!Bo.Siltberg skrev:
Om man ska koppla in en ny elektrisk förbrukare så är det ung detta som man behöver veta och bedöma.
1. Effektbehovet, hur mycket effekt drar badet. Vi har nu fått svaret 3 kW.
2. Spänning och inkopplingsalternativ, fast anslutning eller stickpropp, 230 V / 400 V, en, två eller tre faser, nolla? Jag tolkar ditt fall som att det handlar om en schukostickpropp eller erbjuder badet fler alternativ?
3. Speciella krav, t.ex speciell typ av JFB som badet har. Se installationsanvisningen.
4. Avstånd till lämplig anslutningspunkt som har utrymme för den effekt som badet kräver.
5. Sedan kan man spinna vidare lite på dimensioneringen här.
Det låter som att det är stopp redan i punkt 2. Om badet inte erbjuder annat inkopplingssätt en enfas 230 V så har du köpt ett bad som inte riktigt passar i Sverige. Våra schukouttag är normalt säkrade med 10 A vilket ger max 2.3 kW, du behöver 3 kW. Det är alltså läge att ringa en elektriker redan här.
Att dra en skarvsladd från ett uttag inomhus behöver inte vara fel, men låt oss säga att det allmänt sett är fel. Annars behöver man gå in på vilka villkor som gäller för att det ska vara ok, och sådana villkor vill gärna "gå upp i rök" med tiden så då är det bättre med en enkel tumregel att inte dra skarvsladdar inifrån och ut. Ett uttag på utsidan väggen bör ha de rätta förutsättningarna för att användas av apparater utomhus (egen JFB, jordat, utrymme effektmässigt, dimensionerat för långa skarvsladdar etc). Badet kan t.ex behöva en separat JFB.
Man kan avsäkra ett schukouttag med 16 A och mata detta bad med en skarvsladd. Men det är alltså en installation som en elektriker behöver göra. Men samtidigt ser jag det som olämpligt att mata ett bad på 3 kW med schuko. Det är en effekt som den kommer att belasta med under ganska långa perioder vid uppvärmning, en effekt som inte alla uttag och stickproppar klarar av. Det finns en uppenbar risk med att belasta ett befintligt gammalt uttag i okänd kondition med 3 kW.
Allt är inhandlat i Sverige och borde ju passa här kan man tycka... Resten får jag nog kolla upp. Kan som sagt nada om el. Om du med schuko menar vanlig stickkontakt, så är det det. Vad gäller det jordade uttaget inomhus, så kan jag byta till ett jordat uttag på utsidan huset. Sitter sämre till, men jag kan ta det om det är bättre. Både värmaren och pumpen fungerar i nuläget, men det känns som om det inte är optimalt...
Husägare
· Uddevalla
· 23 inlägg
Husägare
· Uddevalla
· 23 inlägg
Det sitter en JFB på vardera enhet. En på pumpen och en på värmaren...Bo.Siltberg skrev:
Om man ska koppla in en ny elektrisk förbrukare så är det ung detta som man behöver veta och bedöma.
1. Effektbehovet, hur mycket effekt drar badet. Vi har nu fått svaret 3 kW.
2. Spänning och inkopplingsalternativ, fast anslutning eller stickpropp, 230 V / 400 V, en, två eller tre faser, nolla? Jag tolkar ditt fall som att det handlar om en schukostickpropp eller erbjuder badet fler alternativ?
3. Speciella krav, t.ex speciell typ av JFB som badet har. Se installationsanvisningen.
4. Avstånd till lämplig anslutningspunkt som har utrymme för den effekt som badet kräver.
5. Sedan kan man spinna vidare lite på dimensioneringen här.
Det låter som att det är stopp redan i punkt 2. Om badet inte erbjuder annat inkopplingssätt en enfas 230 V så har du köpt ett bad som inte riktigt passar i Sverige. Våra schukouttag är normalt säkrade med 10 A vilket ger max 2.3 kW, du behöver 3 kW. Det är alltså läge att ringa en elektriker redan här.
Att dra en skarvsladd från ett uttag inomhus behöver inte vara fel, men låt oss säga att det allmänt sett är fel. Annars behöver man gå in på vilka villkor som gäller för att det ska vara ok, och sådana villkor vill gärna "gå upp i rök" med tiden så då är det bättre med en enkel tumregel att inte dra skarvsladdar inifrån och ut. Ett uttag på utsidan väggen bör ha de rätta förutsättningarna för att användas av apparater utomhus (egen JFB, jordat, utrymme effektmässigt, dimensionerat för långa skarvsladdar etc). Badet kan t.ex behöva en separat JFB.
Man kan avsäkra ett schukouttag med 16 A och mata detta bad med en skarvsladd. Men det är alltså en installation som en elektriker behöver göra. Men samtidigt ser jag det som olämpligt att mata ett bad på 3 kW med schuko. Det är en effekt som den kommer att belasta med under ganska långa perioder vid uppvärmning, en effekt som inte alla uttag och stickproppar klarar av. Det finns en uppenbar risk med att belasta ett befintligt gammalt uttag i okänd kondition med 3 kW.
Vanliga stickproppar är visserligen godkända för 16A, men man bör normalt sett inte belasta dom med mer än 10A kontinuerligt eftersom det annars är risk för varmgång och brand. Det har nyligen seglat upp en debatt om det i samband med att fler skaffar elbilar som laddas med höga strömmar.
Vanligtvis är vägguttag avsäkrade med 10A och ledningarna från centralen dimensionerade för 10A. Det är standard i Sverige, därav påståendet att en pryl med stickpropp som drar mer än 10A inte är anpassad för användning här.
Vanligtvis är vägguttag avsäkrade med 10A och ledningarna från centralen dimensionerade för 10A. Det är standard i Sverige, därav påståendet att en pryl med stickpropp som drar mer än 10A inte är anpassad för användning här.
Husägare
· Uddevalla
· 23 inlägg
useless skrev:
Vanliga stickproppar är visserligen godkända för 16A, men man bör normalt sett inte belasta dom med mer än 10A kontinuerligt eftersom det annars är risk för varmgång och brand. Det har nyligen seglat upp en debatt om det i samband med att fler skaffar elbilar som laddas med höga strömmar.
Vanligtvis är vägguttag avsäkrade med 10A och ledningarna från centralen dimensionerade för 10A. Det är standard i Sverige, därav påståendet att en pryl med stickpropp som drar mer än 10A inte är anpassad för användning här.
Jaha, ok - tack!
En så stor apparat som 2,8 kW är bäst om den är fast inkopplad. Om det inte är lämpligt av andra skäl, t.ex. att pooln är en sådan där uppblåsbar historia och tas ner och upp, så skulle jag starkt rekommendera att du låter en elektriker dra fram ett CEE-uttag på någon lämplig plats (på egen grupp). Sedan kopplar du in poolen med en skarvsladd med CEE-don i ändarna. Dessa tål stora strömmar mycket bättre än vanliga stickproppar (=schuko).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jo det borde vara så, men tyvärr idag släpas det in en massa prylar som inte borde finnas.Daniel Hagsten skrev:
Det fungerar säkert, frågan är bara hur länge innan något brinner upp. Just nu överbelastar du både ledning och säkring i din fasta installation. Känn på den när badet har värmts så märker du nog att den är varm.Daniel Hagsten skrev:
Husägare
· Uddevalla
· 23 inlägg
Tack. Ja, det låter ju vettigt. Får nog bli så.tommib skrev:
En så stor apparat som 2,8 kW är bäst om den är fast inkopplad. Om det inte är lämpligt av andra skäl, t.ex. att pooln är en sådan där uppblåsbar historia och tas ner och upp, så skulle jag starkt rekommendera att du låter en elektriker dra fram ett CEE-uttag på någon lämplig plats (på egen grupp). Sedan kopplar du in poolen med en skarvsladd med CEE-don i ändarna. Dessa tål stora strömmar mycket bättre än vanliga stickproppar (=schuko).
