Handritad elschemaillustration för koppling av taklampa och strömbrytare med planerat utanpåliggande vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En taklampa och en sladd som leder till en strömbrytare, med en grön plastback och trävägg i bakgrunden.
Skapa konto
Eluttagskomponenter och verktyg på matta för installationsprojekt i förråd.
Skapa konto
Dubbel vägguttag installerad på en trävägg med elkabeln ansluten ovanifrån.
Skapa konto

Hej gruppen och tack för insläpp!
Jag går hårt ut med en fråga direkt:

Jag har ett förråd, där enda strömmen in (—>) leder till en taklampa.

Från taklampan leder strömmen vidare till en strömbrytare.

På sladden mellan lampan och brytaren vill jag ”gå emellan” med ett utanpåliggande vägguttag.

Jag vill dock undvika att behöva ha strömbrytaren påslagen (och lampan tänd) varje gång jag ska använda uttaget.

Hur kopplar jag för att göra detta så smidigt som möjligt?!

Kan jag bara klippa sladden där jag vill ha vägguttaget och koppla fas/nolla/jord genom uttaget och vidare till brytaren?!

Se bilder ovan för önskat resultat och de komponenter jag har att tillgå!

Förrådet står strömlöst just nu och bara skriker efter att få bli mer funktionellt, så ös gärna på med utvecklade svar för min valhänta hjärna (och ritningar om möjligt)!!

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Christopher

Det är en vanlig kombination, en strömbrytare och därunder ett uttag, men det kräver att det är en neutralledare samt ansluten jord i kabeln som går ner till brytaren.
Detta måste du säkerställa innan du kan koppla in uttaget.

• Älska
Masium
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det är en vanlig kombination, en strömbrytare och därunder ett uttag, men det kräver att det är en neutralledare samt ansluten jord i kabeln som går ner till brytaren.
Detta måste du säkerställa innan du kan koppla in uttaget.
Tack för snabbt svar

Det är fas, nolla och jord (gröngul) i kabeln som går till den redan monterade brytaren, men jorden är ej inkopplad i brytaren (bara blå och brun sladd och de är kopplade som bilden nedan visar.

Min lekmannamässiga teori är att strömmens väg går —> från lampan till brytaren —> där väljer brytaren om strömmen skall få gå ”tillbaka” till lampan(???).

Om jag då ”går emellan” med ett uttag (mellan lampan och brytaren), kommer inte brytaren då avgöra om jag ska få ström ur uttaget (dvs i samma knapptryckning som brytaren väljer om lampan skall lysa eller ej)?!

Visa gärna (om möjligt och utan att jag är omständig) med en enklare ritning hur jag bör koppla!

Eluttag med ej kopplad jordtråd och anslutna blå och bruna sladdar synliga i en öppen väggdosa.
Skapa konto

Det går ej att få ihop. Det krävs en ny kabel (4G1,5), där det då finns fas, neutral, jord samt tändtråd till lampan.
Du har ingen neutralledare i brytaren idag.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det går ej att få ihop. Det krävs en ny kabel (4G1,5), där det då finns fas, neutral, jord samt tändtråd till lampan.
Du har ingen neutralledare i brytaren idag.
Aha! Ok. Så uttaget sätts på befintlig kabel (som kommer från lampan). Och vidare kopplas den ”nya” kabeln (4G1,5) från uttaget och ner till brytaren?!

Och en sådan installation möjliggör alltså att jag har konstant ström ur uttaget och med brytaren bara väljer huruvida lampan ska vara tände eller släckt?!

Tack för väldigt konkreta svar!
Väl mött, Christopher

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Yes, du får konstant spänning i uttaget och möjlighet till att manövrera lampan.
Som sagt, en mycket vanlig kombo i svenska förråd.

E etompau skrev:
Yes, du får konstant spänning i uttaget och möjlighet till att manövrera lampan.
Som sagt, en mycket vanlig kombo i svenska förråd.
Jag förstår principen (dock inte helt och fullt hur jag ska koppla, så det får nog bli någon annan som gör)! Tack för snabba och utvecklande förklaringar! /Chris

Ny fråga:

Om jag istället har möjlighet att sätta uttaget INNAN lampan, skulle detta i så fall förenkla installationen?!

Skulle jag slippa styrkabel då och bara kunna koppla de tre sladdarna där respektive sladd ska in i uttaget och vidare där de ska ut ur uttaget?

Eller skulle detta komplicera det hela (på fler vis än att jag får uttaget på ett mindre praktiskt ställe i förrådet)? :)

/
Masium Masium skrev:
Ny fråga:

Om jag istället har möjlighet att sätta uttaget INNAN lampan, skulle detta i så fall förenkla installationen?!

Skulle jag slippa styrkabel då och bara kunna koppla de tre sladdarna där respektive sladd ska in i uttaget och vidare där de ska ut ur uttaget?

Eller skulle detta komplicera det hela (på fler vis än att jag får uttaget på ett mindre praktiskt ställe i förrådet)? :)

Du kan definitivt sätta uttaget innan lampan för att underlätta. Personligen skulle jag sätta en kopplingsdosa innan lampan och sedan dra kabel till uttaget var jag vill.

M Matten skrev:
/

Du kan definitivt sätta uttaget innan lampan för att underlätta. Personligen skulle jag sätta en kopplingsdosa innan lampan och sedan dra kabel till uttaget var jag vill.

Toppen! :) Tack för snabbt svar!

Skulle du kalla det här för kopplingsdosa och rekommendera att jag använder ”toppklämmor” enligt bild?! Med vänlig hälsning, Christopher

Installation av elledningar i en öppen kopplingsdosa med användning av toppklämmor och verktyg synliga.
Skapa konto

Nja, det ser ut som du har matningen direkt till lampan och sen har man använt den som komplingsutrymme. Du behöver då byta den befintliga kabeln mellan lampan och brytaren för att få fram en nolla till ditt nya uttag.

Masium Masium skrev:

Skulle du kalla det här för kopplingsdosa och rekommendera att jag använder ”toppklämmor” enligt bild?! Med vänlig hälsning, Christopher

[bild]
Ska du själv koppla så använd "wago-klämmor istället. Enklare att använda med perfekt resultat varje gång.

Masium Masium skrev:

[bild]

Det är en utanpåliggande kopplingsdosa, precis. Dock skulle jag inte använda Torix (De röda hattarna). Använd istället Wago, gärna Wago 221, då det är mycket lättare att använda och genomskinliga så du ser att det blir rätt.

Masium Masium skrev:
Aha! Ok. Så uttaget sätts på befintlig kabel (som kommer från lampan). Och vidare kopplas den ”nya” kabeln (4G1,5) från uttaget och ner till brytaren?!

Och en sådan installation möjliggör alltså att jag har konstant ström ur uttaget och med brytaren bara väljer huruvida lampan ska vara tände eller släckt?!

Tack för väldigt konkreta svar!
Väl mött, Christopher

Njaa, Du behöver ju en minst fyrledare från armaturen nertill uttaget/brytaren så du behöver byta hela vägen från takarmaturen. Inte enbart mellan uttag och brytare.

Kolla också så att matningen ut skyddas av jordfelsbrytare :)

M Matten skrev:
Det är en utanpåliggande kopplingsdosa, precis. Dock skulle jag inte använda Torix (De röda hattarna). Använd istället Wago, gärna Wago 221, då det är mycket lättare att använda och genomskinliga så du ser att det blir rätt.
Har kollat om jag smidigt kan dra sladd från eventuell kopplingsdosa till en plats där jag vill ha uttaget. Men kommit fram till att det nog blir enklast att koppla uttaget där ”inkabeln” redan sitter (innan lampan)!

Så en slutgiltig fråga bara för att fånga upp aningens självkänsla. När jag kopplar uttaget så är det inte konstigare än att brun går till brun, blå till blå och jord till jord, genom uttaget (se bild för förklaring)?!

Eluttag med öppen kabelkoppling, bruna, blåa och gula/gröna sladdar anslutna.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.