Hej,
Har en strömbrytare och kablage som ser ut som bilderna visar och har tänkt koppla ihop dem som bilderna visar. Är jag rätt ute? Fas, brun kabal in i L, Från en av pilarna i uppkant går det sen vidare till belysning. Blå kabel tvinnar jag bara ihop med den andra blå med en röd liten hatt och likadant tvinnar jag bara ihop jordkablarna med en röd liten hatt.
Har en strömbrytare och kablage som ser ut som bilderna visar och har tänkt koppla ihop dem som bilderna visar. Är jag rätt ute? Fas, brun kabal in i L, Från en av pilarna i uppkant går det sen vidare till belysning. Blå kabel tvinnar jag bara ihop med den andra blå med en röd liten hatt och likadant tvinnar jag bara ihop jordkablarna med en röd liten hatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet!
Kopplingsmässigt ser det rätt ut. (Sen måste du givetvis veta att det är rätt kopplat i andra änden också, ta aldrig sådant för givet)
Skillnaden mellan vilken av pilarna du sätter kabeln på är helt enkelt om det ska tända när knappen är uppåt eller neråt.
Om du vill så skriv även vad det är för kabel du har där så kan någon av de mer kunniga här på forumet ge dig svar på om det är rätt typ för ändamålet. (Det är inte min starkaste sida så jag överlåter det till de som kan det bättre)
Kopplingsmässigt ser det rätt ut. (Sen måste du givetvis veta att det är rätt kopplat i andra änden också, ta aldrig sådant för givet)
Skillnaden mellan vilken av pilarna du sätter kabeln på är helt enkelt om det ska tända när knappen är uppåt eller neråt.
Om du vill så skriv även vad det är för kabel du har där så kan någon av de mer kunniga här på forumet ge dig svar på om det är rätt typ för ändamålet. (Det är inte min starkaste sida så jag överlåter det till de som kan det bättre)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det är inte lätt att få en säker anslutning med hjälp av tomtehattarna så för privatpersoner är det bättre att använda andra toppklämmor, t.ex. från Wago. Om det inte blir helt rätt med tomtehattarna kan det bli överhettning och brand.F fattaringenting skrev:
Går ju annars att använda X på strömställaren att koppla in blå och gul/grön.
Sen tänder man alltid genom att trycka uppåt på vippan. Kopplar man på fel pil så skiftar man eller så vänder man strömställaren 180 grader.
Sen tänder man alltid genom att trycka uppåt på vippan. Kopplar man på fel pil så skiftar man eller så vänder man strömställaren 180 grader.
Tack för alla svar, nu känns det bättre 
Klicka här för att svara