5 419 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Fästa elkabel med häftpistol?
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Varför använder inte elektriker häftpistol när man fäster kablar?
Det borde ju gå tusen gånger snabbare än med konventionella lösningar.
Nu hittar jag dock ingen häftpistol för kabel som är 10-12 mm, men det borde ju inte vara några problem att hitta/lösa.
Jag har själv dragit många meter nätverkskabel med häftpistol i mina dagar, och det blir ju hur bra som helst. Dessutom lika lätt att demontera som spikklammer eller TKK-spik.
Känns ju som en no-brainer, men det kanske är något jag missar?
Det borde ju gå tusen gånger snabbare än med konventionella lösningar.
Nu hittar jag dock ingen häftpistol för kabel som är 10-12 mm, men det borde ju inte vara några problem att hitta/lösa.
Jag har själv dragit många meter nätverkskabel med häftpistol i mina dagar, och det blir ju hur bra som helst. Dessutom lika lätt att demontera som spikklammer eller TKK-spik.
Känns ju som en no-brainer, men det kanske är något jag missar?
Produkter som diskuteras: "Häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Lite sent svar, men häftklammer är inte godkänt för starkströmskabel.
OCH det har funnits "klammerautomater" på marknaden i många år som tar tex 10-14 mm. Jag vet några som provat men sedan lagt undan automaterna, jag tror att det blir lite för klumpigt, dom tar plats och tidsvinsten är minimal. Dessutom kostar klammren till automaten mer än "lösviktsklammer".
Så i slutändan kanske det inte är någon större skillnad och då är möjligheten att slippa ett extra verktyg värdefullare än den ev tidsvinst man kan göra.
Så i slutändan kanske det inte är någon större skillnad och då är möjligheten att slippa ett extra verktyg värdefullare än den ev tidsvinst man kan göra.
Jag var snabb och köpte en klammerpistol för starkströmskabel när den kom ut. Den var totalt kass... Man kan inte klamma nära ett hörn och klammerna är fula som stryk. Inte ens på en planka på vinden fungerar den eftersom underlaget måste vara stumt för att klamman ska åka ända in mot underlaget.
Kan tillägga att klammerna som är godkända är plastbelagda.
Kan tillägga att klammerna som är godkända är plastbelagda.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden