4 098 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Dvärgbrytare löser ut oregelbundet ibland
Länge sen jag skrev nåt här på forumet, men får nog bli ändring på det - får skapa tråd om mitt plejs där det under våren varit mycket fokus på utebelysning och problematisk nysådd av gräsmatta samt lite huvudbry kring störande sjöfågel... Detta inlägget fokuserar dock på att jag fått problem med min ytterbelysning - efter att ha haft anlitad elektriker hemma som dragit om och gjort "rätt" så jag fått en ny jordfelsbrytare på utebelysning och utomhusuttag.
Problemet är att inte jordfelsbrytaren, men däremot en av dom sen tidigare installerade dvärgbrytarna som hör till ytterbelysningen löser ut... ibland...
Det som "hänger" ihop med det här är:
-Garo C10n (som är den som bryter)
-Garo RT70 TRANSFORMATOR (som jag har för mig går/hör ihop med ett skymningsrelä)
-Theben timer (enklaste/vanlig med plastpiggar)
-Utomhus har jag 2 gamla uttag och ett nytt installerat, varav det ena gamla sitter i Carporten, och det andra under altanen. Det nya sitter på en Garo-stolpe nere vid min brygga.
-Carportuttaget har jag laddare ansluten till min Laddhybridbil (som jag haft så i över 2 år utan att få nåt elproblem).
-I altanuttaget har jag en trafo ansluten som driver LED-spottar i altandäcket.
Sammanställning på ytterbelysning:
Vid husentren sitter en vanlig infälld taklampa
En belysninspollare/stolpe ute i gräsmattan mellan hus och carport
På carport sitter 2st lampor (2st med upp och ner-ljuskälla)
På huset sitter även 4st infällda spottar i ett taköverhäng
-Utomhus har vi även nyinstallerade Belysningspollare (6st), samt i den nyinstallerade Garo-stolpen har vi även 2 12v trafo's anslutna som driver 2 rader med infällda LEDlampor i bryggan.
I samband med att elektriker installerade JFB i elcentralen för utebelysningen, drogs även om en extra kabel, så att vi fick med oss "konstantströmsmöjlighet" ner till Garostolpen, för att kunna ha vanliga uttag nere vid bryggan för dammsugare eller högtryckstvätt etc.
Problemet är alltså att Garo C10n bryter ibland, vid olika tider. Har nu kopplat ur altanuttagsLEDarna ur det uttaget under altanen - men fortfarande samma sak. Vissa dagar händer inget. Andra dagar bryter den.
Ibland bryter C10n, även mitt på dagen, eller ibland efter att belysningen börjat lysa.
Har testat att inte koppla in bilens laddning - men ingen skillnad.
Det lär inte vara Garo-stolpen (för den installerades EFTER) mina problem med att C10n bryter, då C10 bröt nån natt innan Garostolpen var färdiginstallerad.
Det jag funderar på är om det är nåt i dom nya 6 belysningspollarna... men det märkliga är ju att vissa nätter och dagar bryter inte C10n, och andra dagar kan den bryta flera gånger - även om inte timern för belysningen är igång.
Självklart har jag kontaktat min elektriker som var här och installerade... men har inte fått loss honom att komma hem till mig ännu, så jag sitter mest och är irriterad och fundersam kring vad f-n det är som kan vara knas.
Några idéer och tankar? Feel free to skriva...
Problemet är att inte jordfelsbrytaren, men däremot en av dom sen tidigare installerade dvärgbrytarna som hör till ytterbelysningen löser ut... ibland...
Det som "hänger" ihop med det här är:
-Garo C10n (som är den som bryter)
-Garo RT70 TRANSFORMATOR (som jag har för mig går/hör ihop med ett skymningsrelä)
-Theben timer (enklaste/vanlig med plastpiggar)
-Utomhus har jag 2 gamla uttag och ett nytt installerat, varav det ena gamla sitter i Carporten, och det andra under altanen. Det nya sitter på en Garo-stolpe nere vid min brygga.
-Carportuttaget har jag laddare ansluten till min Laddhybridbil (som jag haft så i över 2 år utan att få nåt elproblem).
-I altanuttaget har jag en trafo ansluten som driver LED-spottar i altandäcket.
Sammanställning på ytterbelysning:
Vid husentren sitter en vanlig infälld taklampa
En belysninspollare/stolpe ute i gräsmattan mellan hus och carport
På carport sitter 2st lampor (2st med upp och ner-ljuskälla)
På huset sitter även 4st infällda spottar i ett taköverhäng
-Utomhus har vi även nyinstallerade Belysningspollare (6st), samt i den nyinstallerade Garo-stolpen har vi även 2 12v trafo's anslutna som driver 2 rader med infällda LEDlampor i bryggan.
I samband med att elektriker installerade JFB i elcentralen för utebelysningen, drogs även om en extra kabel, så att vi fick med oss "konstantströmsmöjlighet" ner till Garostolpen, för att kunna ha vanliga uttag nere vid bryggan för dammsugare eller högtryckstvätt etc.
Problemet är alltså att Garo C10n bryter ibland, vid olika tider. Har nu kopplat ur altanuttagsLEDarna ur det uttaget under altanen - men fortfarande samma sak. Vissa dagar händer inget. Andra dagar bryter den.
Ibland bryter C10n, även mitt på dagen, eller ibland efter att belysningen börjat lysa.
Har testat att inte koppla in bilens laddning - men ingen skillnad.
Det lär inte vara Garo-stolpen (för den installerades EFTER) mina problem med att C10n bryter, då C10 bröt nån natt innan Garostolpen var färdiginstallerad.
Det jag funderar på är om det är nåt i dom nya 6 belysningspollarna... men det märkliga är ju att vissa nätter och dagar bryter inte C10n, och andra dagar kan den bryta flera gånger - även om inte timern för belysningen är igång.
Självklart har jag kontaktat min elektriker som var här och installerade... men har inte fått loss honom att komma hem till mig ännu, så jag sitter mest och är irriterad och fundersam kring vad f-n det är som kan vara knas.
Några idéer och tankar? Feel free to skriva...
Det känns ju först och främst helt givet att länka till denna tråd, med liknande problematik, men oväntat upplösning:
https://www.byggahus.se/forum/threads/saekringar-loeser-ut-random.308083/
Sen kan vi konstatera att ifall en säkring löser lite random p.g.a överlast, och säkringen är hel så snackar vi alltså om att det går en bit över 10A då.
Dvs att någonstans utvecklas det mer än 2300W värme, troligen mer runt 3kW.
Det brukar man märka.
Men inte alltid dock, sånt som är nedgrävt i mark t.ex. kan kanske undgå upptäckt i form av att det ryker och brinner.
Så troligast är att det är något som rent kortsluter och alltså orsakar att säkringen trippar på en bråkdel av sekund, men isåfall frågan om vad.
Eller att det finns någon riktig last, som ibland går igång. Kanske värme i krypgrund eller nåt sånt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/saekringar-loeser-ut-random.308083/
Sen kan vi konstatera att ifall en säkring löser lite random p.g.a överlast, och säkringen är hel så snackar vi alltså om att det går en bit över 10A då.
Dvs att någonstans utvecklas det mer än 2300W värme, troligen mer runt 3kW.
Det brukar man märka.
Men inte alltid dock, sånt som är nedgrävt i mark t.ex. kan kanske undgå upptäckt i form av att det ryker och brinner.
Så troligast är att det är något som rent kortsluter och alltså orsakar att säkringen trippar på en bråkdel av sekund, men isåfall frågan om vad.
Eller att det finns någon riktig last, som ibland går igång. Kanske värme i krypgrund eller nåt sånt.
Med en sån stor överlast skulle man ju direkt tro det är bilen som är boven i dramat - men som sagt ibland går den även utan att billaddaren är inkopplad, och ibland klarar den utan problem att bilen är inkopplad...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 873 inlägg
Jag skulle systematiskt granska alla kopplingspunkter. Om inte det hjälper, göra en isolationsmätning L-N. Till sist återstår att koppla bort gren för gren tills felet isoleras, då det kan ligga i mark i form av en skadad kabel.
Mät också om du har någon förbrukning över grupperna när inga kända förbrukare är igång.
Klicka här för att svara