Mikael_L
Anledning till färgerna, och därmed osäkerheten är helt enkel historisk.

Fram till ca 19070-71 typ så fanns det ingen nationell standard för färgerna på ledarna i elanläggningar. Det varierade från stad till stad och från elektriker till elektriker.
Grunden för de färger som användes var ofta tyska, ty Tyskland dominerade i Europa vad gällde elinstallationer samt försäljning av elmaterial. Så när de tyska kablarna hade vit, svart och röd ledare, så var det det man hade att rätta sig efter.

Om man går långt bak i tiden så var el i Sverige bestående av en massa olika små elnät, ett eller flera nät i varje stad, och alltså lika många elleverantörer. Och varje elbolag körde i början sin helt egen standard, och i början dessutom med egen personal.
Så småningom blev alla, eller åtminstone nästan alla elnät sammankopplade, men det var fortfarande en massa olika aktörer på de lokala näten, och deras egen standard var förhärskande på varje ort fram till den nationella färgstandarden infördes typ 1971.

Och här kommer nu en delförklaring till just denna så vanliga förväxling av nolla och jord.
Ifrån tysk kabelstandard hade det blivit vanligt med svart, vit och röd i installationskablar under 50 och 60-talet. Och de flesta elnätsföretag valde röd såsom skyddsjord (enkelt val då tvåledarkabeln hade bara svart och vit) men sen blev det lite av ett lotteri ifall det blev svart eller vit som fas.
Och det innebär att I Uppsala är det vanligt med svart fas och vit nolla, i Stockholm är det tvärtom, bara för att det valdes olika i olika elnätsföretag.

Detta är en vanlig anledning till denna slags felkoppling.
Den andra vanliga anledningen är att det är unga elektriker som bara blir förbryllade när de kommer till en sådan här äldre anläggning. Och då är det vanligast att de antar att den svarta är fas, ty den var huvudsakligen fas (i hela landet) mellan typ 1970 och 2002, eller nåt sånt).

Själv tycker jag bara att det är oerhört slappt att inte bara lägga en minut på att faktiskt mäta upp vad som är fas och nolla ifall osäkerhet råder.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bara för trådens och sakens skull vill jag meddela att detta inlägg är totalt felaktigt.
Absolut inte ett ord stämmer.
Mikael_L Jag har en önskan , kan du komma hem till mig och koppla in 0:an i mitt badrum , tror övriga kablar går genom 3 uttag (mellan lampan i taket och strömbrytaren)
Behöver verkligen denna nolla för att kunna koppla in en Plejd dimmer , tyvärr har elektrikerna också dragit 6 st ledare i en av flexslangarna .
Till råga på allt är badrummet kaklat på alla väggar
Önskar dom dragit alla tre kablar (jord nolla fas) förbi den där strömbrytaren :thinking:

Om det går genom tre uttag så har du en nolla i det uttag som är närmast brytaren så då är det väl bara att dra upp den till brytaren?
Men det känns lite som att du tjafsar emot i onödan.
Ingen säger att man inte behöver en nolla till exempelvis Plejd, men vi säger att du har fel när du skriver att en vanlig brytare (vilket är vad den här tråden handlar om) ska ha fas, nolla och jord. Där har du helt enkelt fel.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mikael_L Jag har en önskan , kan du komma hem till mig och koppla in 0:an i mitt badrum , tror övriga kablar går genom 3 uttag (mellan lampan i taket och strömbrytaren)
Behöver verkligen denna nolla för att kunna koppla in en Plejd dimmer , tyvärr har elektrikerna också dragit 6 st ledare i en av flexslangarna .
Till råga på allt är badrummet kaklat på alla väggar
Önskar dom dragit alla tre kablar (jord nolla fas) förbi den där strömbrytaren :thinking:
Är lite svårt att följa vad du skriver, men jag gissar att du indikerar att Mikael_L skulle ha fel gällande hur man kopplar in en strömbrytare, det har han inte. Verkar dock som att du anser att när man kopplar något vidare i blindplintarna (x) ingår det i installationen av strömbrytaren och jag tror att du är ganska ensam om att se det så.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är helt korrekt kopplat förutom att elektrikern ifråga har missat det var vit fas och svart nolla i befintlig anläggning.
Ett mycket vanligt fel som begås av mindre noggranna samt uppstressade elektriker.

Så jag tycker inte alls att det finns någon anledning att förutsätta ett det är hempulat av någon obehörig, ty detta fel görs av många mindre noggranna elektriker.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är helt korrekt kopplat förutom att elektrikern ifråga har missat det var vit fas och svart nolla i befintlig anläggning.
Ett mycket vanligt fel som begås av mindre noggranna samt uppstressade elektriker.

Så jag tycker inte alls att det finns någon anledning att förutsätta ett det är hempulat av någon obehörig, ty detta fel görs av många mindre noggranna elektriker.

Varför jag gissade i #4 att det var hempulad el var.
1 avsaknaden av kopplingsdosa i väggen.
2 strömbrytaren skruvad direkt i gipsväggen.
3 strömbrytaren ser ut att vara av no name modell.
4 lämnad gul/grön ledare oisolerad. Man vet ej om den är inkopplad någon annan stans.

Klockren hempul :crysmile:

Såg att min svar hamnade lite fel...

4 lämnad gul/grön ledare oisolerad. Man vet ej om den är inkopplad någon annan stans.

Bästa svaret

Shirack skrev:
Såhär är det kopplat efter jag kollat + dubbelkollat med extern jord.

Min slutsats är att fasen går direkt till lamputaget istället för nollan.

Man bryrer nollan nere i brytaren som förövrigt var en 2-polig brytare, men det borde inte behövas.
Riktigt bra gjort att du tog dig tid att kolla på ett korrekt sätt och följa upp när du blev misstänksam vid brytaren. Som du ser fick du korrekt indikering på din provare som är av en, trots vad som skrevs av en del tidigare, riktig typ dvs även möjlig att använda tvåpoligt och ingen "faspenna". Funktionen på den för enpoligt test är som du såg här helt ok och lämplig för vad den är avsedd för dvs kunna söka/skilja ut fas.

Om du bara varit lite mer van hade du direkt tolkat det som en brytning av nollan med dina resultat vid brytaren inkl den oanslutna jordens beteende vid tänt/släckt. Nu har du fått lite bättre förståelse kring hur du kan tolka det du mäter, men använd den tvåpoligt mot känd nolla/jord om det är för att kolla att det är ok före arbete. Och som sagt dåligt att ha det som nu med bruten nolla så bra att du vill skifta om det.

Mikael_L
Härryda2015 Härryda2015 skrev:

Ja absolut kan det vara hempul, och det fanns väl lite andra tecken på det, även om jag nu inte råkade tänka på det.
Men det är dock inte alls jätteovanligt att unga och/eller slarviga från elfirmor orsakar just detta fel när de kommer till en anläggning med svart och vit ledare, och okänt vad som är fas och nolla.

P
Härryda2015 Härryda2015 skrev:

Kopplingsdosa finns faktiskt i väggen men sitter för långt in för att använda klämmorna i brytaren

Biltema brytare

Ja det är hemmapudlat...du vill inte se VP rören på vinden

Midsommarhelgen är räddad, varmt å gott på vinden

• Haha
Härryda2015
  • Laddar…
Om du har VP-rör på vinden som vintertid är i kyla så se upp med kondens!
Jag hade i ett tidigare hus en takuttag som fylldes med kondensvatten och det lät som när man steker på spisen och dosan var kokhet = 100°C men säkringen höll.
Jag fick täta med silikon runt kablar i den varma sidan.

Tomture61
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är lite svårt att följa vad du skriver, men jag gissar att du indikerar att Mikael_L skulle ha fel gällande hur man kopplar in en strömbrytare, det har han inte. Verkar dock som att du anser att när man kopplar något vidare i blindplintarna (x) ingår det i installationen av strömbrytaren och jag tror att du är ganska ensam om att se det så.
Skriver inte att Mikael_L har fel , vad fick du det ifrån ???
Skriver däremot att det vanligaste är att fasen dras till brytaren och tändtråden från brytaren
Försöker också förklara att dra nollan + fas + jord inte orsakar kortslutning i elen hemma.
Plus att det undelättar något fantastiskt om man vill göra elen till smart el.

Men att förklara för TS att nollan + fas + jord ska komma in till brytaren var tokigt.
Men åter igen , att dra nollan + fas + jord till brytaren (som till ett eluttag) är inte fel , går åt mer elkabel däremot.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.