Hej,

Vi dog en en EXLQ+ kabel som har ytterdiameter 9 mm i vårt uterum för 2 år sen. Efter denna vintern så har de flesta kabelklämmor givet upp. Det märklige är att samtliga är märkta 7-10 mm?

zRBGbt3.jpg
KPUyyFt.jpg

Detta måste såklart åtgärdas, men har ni varit med om något liknande? Måste man kanske köpa särskilda klamrar för användning i uterum? Förslag på vad man bör byta ut dem mot?

A A.G skrev:
Är inte det inomhusklammer?
Köp JR-klammer (rostfria) ist.

[länk]
Aha! självklart! Tack, får fixa sådana. Trodde att plast klamrar fungerade även i uterum men tydligen inte.

En annan möjlighet är ju att kabeln inte är 9 mm för tittar man nu i efterhand på det så ser det ut som att klammern är i minsta laget. Och blir det då minus så kan man tänka sig att plasten ger upp.

Framför allt tål de inte UV-ljus.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
7-10 klammer är normalt att man använder, personligen gillar jag 8-12 bättre! JR klammer som nån skrev innan funkar bra men jag själv hade nog satt TKK för att det blir snyggare! Men smaken är som baken

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag köpte liknande plastklamrar på Feltema.(Förlåt! Skall inte hända igen, gud förbjude.:oops:)
Jag har bland annat använt dem på vinden där de absolut inte utsätts för solljus eller ljus alls faktiskt. Torrt, lagom temperatur.
När jag var uppe o fortsatte projektet på vinden mindre än ett år senare så hade nästan alla klamrar spruckit på samma ställe! De få som inte var sönder knäcktes när jag rörde vid dem.
Jag satte dit JR istället.
Jag var väl ganska säker på att Feltemas plastklamrar inte höll samma kvalitet som ”riktiga” tillverkares, men mindre än 1 år?!
Det är faktiskt uselt tycker jag.
Med tanke på att de satt på vinden, helt skyddat från yttre påverkan, vissa dessutom under kutterspånet, trodde jag att de skulle hålla bättre.

• Gilla
Eurotester och 1 till
  • Laddar…
Inte varit med om att TC klammer spruckit på de viset. Däremot blir de spröda efter många år ute i solljuset.

Jag skulle sätta TKK(APK) om det är en öppen yta där kabeln ska gå,annars föredrar jag letti om kabeln ligger mot t.ex. en list. Absolut inte JR klammer i ett uterum, det kan vara snyggt i rätt miljö men inte uterum!

Jag antar att det är du som har klammrat kabeln om man tittar på bilderna. Ett tips är att spiken alltid ska vara under kabeln, kabeln ska inte hänga i klammern.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag köpte klammer på biltema och spikade upp lite kabel inomhus i stugan. Efter ett år såg 90% av dom ut så där.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Samma fenomen har jag sett med Julas anslut-serie. Köp märkesprylar så håller det längre. Kostar mer, men betydligt bättre hållbarhet.

Annars är jag en stor fan av kabelskyddsrör, spikrakt och hållbarhet som mäts i århundraden.

• Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett detsamma på flera klammer som sitter i vedbod, pumphus och andra ställen där de inte utsätts för UV. Klammer från flera olika tillverkare.

J JoelN skrev:
Inte varit med om att TC klammer spruckit på de viset.
Är det TC-klammer, dvs det står Thorsmans på kartongen, så spricker de inte.
Plastklammer av "mindre kända" fabrikat är lite lotteri, ibland håller de och ibland inte. Vill man vara garderad sätter man rostfria klammer. Letti- eller TKK-klammer rostar utomhus, blir fula på ett par år.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
J JoelN skrev:
Jag skulle sätta TKK(APK) om det är en öppen yta där kabeln ska gå,annars föredrar jag letti om kabeln ligger mot t.ex. en list. Absolut inte JR klammer i ett uterum, det kan vara snyggt i rätt miljö men inte uterum!
Har faktiskt satt TTK på de delar som går uppe i taket så kanske lika bra att använda dem även här. För mig som inte jobbar med sådant tar det dock klart längre tid att sätta upp än ex JR.

J JoelN skrev:
Jag antar att det är du som har klammrat kabeln om man tittar på bilderna. Ett tips är att spiken alltid ska vara under kabeln, kabeln ska inte hänga i klammern.
Tack! Bra att veta. Men betyder då också att alla klamrar egentligen skulle bytt sida? Så de som sitter vertikalt ska spiken sitta in mot väggen för att matcha övergången till den horisontella dragningen?

Fotografen Fotografen skrev:
Är det TC-klammer, dvs det står Thorsmans på kartongen, så spricker de inte.
Plastklammer av "mindre kända" fabrikat är lite lotteri, ibland håller de och ibland inte. Vill man vara garderad sätter man rostfria klammer. Letti- eller TKK-klammer rostar utomhus, blir fula på ett par år.
Numera står det nog Schneider på dem.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.