E etompau skrev:
Har du kommit fram till vad som är fel? Är problemet med fläkt/strömbrytare utrett?
De bef. kablarna med kontakter, där kan du bara klippa bort kontakterna och koppla in ledarna till plinten på en ny trafon.
Problemet jag hade med fläkten är löst, bara detta med trafon kvar

och det betyder att du har 230 V fram till primärsidan på trafon, men ej 12 V AC på sekundärsidan?

E etompau skrev:
och det betyder att du har 230 V fram till primärsidan på trafon, men ej 12 V AC på sekundärsidan?
Precis

Alfredo Alfredo skrev:
Hör med Hafa om de eventuellt har reservdelar. Annars kan det nog vara svårt att hitta en trafo som "kontaktmässigt" funkar direkt men då skulle jag klippa kontakterna och skarva allt i två Wago exempelvis:

[bild]
Skulle du kunna länka till nån trafo som är enkel att montera? Vilken skulle du köpt?

P Phantombeam skrev:
Skulle du kunna länka till nån trafo som är enkel att montera? Vilken skulle du köpt?
Egentligen vill jag inte länka då min personliga erfarenhet är rätt begränsad och till åren. :(

Jag skulle dock ha köpt "första bästa" som ger 12 volt, tillräcklig effekt och rent fysiskt ryms/passar. Din gamla ser ut att kunna leverera 60W och det är vad jag skulle välja till fyra 10W lampor. Lite extrakapacitet är bra så att trafon inte behöver jobba på max. Har du dimmer? Om inte funkar nog vad som helst. Med dimmer kan vissa funka bättre, andra sämre och några låta illa. Ofta går det att prova och lämna igen om det inte fungerade bra.

Här är två förslag:
https://www.clasohlson.com/se/Elektronisk-transformator-/36-5947

https://www.elbutik.se/product.html...30x20mm#aw_source=pb-5cd554b222f84365d61713f0

Elbutiks är rent av skitbillig på 60 SEK. Frakten blir kanske dyrare... :lying:

Vänta ett tag så dyker det nog upp någon (elektriker) här som har större produktkännedom och gör en mer medveten rekommendation än vad jag kan göra.

Men som sagt, jag skulle börja med att ringa Hafa och se om de har en "originalreservdel" till anständigt pris.

• Gilla
Phantombeam
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Egentligen vill jag inte länka då min personliga erfarenhet är rätt begränsad och till åren. :(

Jag skulle dock ha köpt "första bästa" som ger 12 volt, tillräcklig effekt och rent fysiskt ryms/passar. Din gamla ser ut att kunna leverera 60W och det är vad jag skulle välja till fyra 10W lampor. Lite extrakapacitet är bra så att trafon inte behöver jobba på max. Har du dimmer? Om inte funkar nog vad som helst. Med dimmer kan vissa funka bättre, andra sämre och några låta illa. Ofta går det att prova och lämna igen om det inte fungerade bra.

Här är två förslag:
[länk]

[länk]

Elbutiks är rent av skitbillig på 60 SEK. Frakten blir kanske dyrare... :lying:

Vänta ett tag så dyker det nog upp någon (elektriker) här som har större produktkännedom och gör en mer medveten rekommendation än vad jag kan göra.

Men som sagt, jag skulle börja med att ringa Hafa och se om de har en "originalreservdel" till anständigt pris.
Tack för svar, det är tänkt att jag ska ha LED lampor till den nya trafon, och det spelar ingen roll om de är dimmbara eller ej då jag inte har dimmer till dessa spottar.

P Phantombeam skrev:
Tack för svar, det är tänkt att jag ska ha LED lampor till den nya trafon
Ska du ha LED kan du glömma det mesta jag skrev om transformatorval. Här överlåter jag helt åt andra att råda. Vilken kombination av trafo och LED som fungerar tillsammans är tyvärr ett minfält där jag helt saknar kunskap. De jag länkade till är nog inte lämpade.

• Gilla
Phantombeam
  • Laddar…
E etompau skrev:
Dessa har jag använt med gott resultat, 12 V DC:
[länk]
[bild]
Köp passande LED med G4-sockel.
Kolla effektåtgång, den länkade trafon är på 12 W.
Obs, plintarna är ganska små, det behövs "sockerbitar" eller wago för att koppla in bef. kablage på sekundärsidan.
Tack, den ser bra ut. Undrar om jag kanske kan använda mig av de befintliga "sockerbitarna" från min gamla trafo på den du länkat...
Elektrisk transformator med kopplingsterminaler och kabel ansluten, samt en spole synlig nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en elektrisk anslutning med lediga hål för "sockerbitar
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte omöjligt. Klipp loss kablarna från kretskortet och skruva in dom in den nya trafon.

• Gilla
Phantombeam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.