Byggahus.se

3-fas på 1???

1k läst  13 svar

1. S
    Medlem Nivå 5
    Har köpt en begagnat poolpump som jag tänkte ha till poolen men när jag kommer hem märker jag att jag saknar 3-fas framdraget till platsen pumpen ska stå.
    När jag tittar på pumpen så står det 400/220-230v. Kan man köra pumpen på 1-fas.
    Skulle vara tacksam om nån elektriker kan ta sig tid att förklara hur det fungerar. Tappar man effekt om pumpen körs på 1-fas?
    Det står någåt på pump bläcket p1 0,45kw och p2 0,65kw?? Vas menas med det?
    Tack på förhand

2. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Jag, som inte är elektriker, tror att den är gjord för både 1 och 3-fas.
    P1 betyder ingående effekt och P2 utgående effekt, det ska inte vara någon skillnad på effekten om du kör
    1 eller 3-fas.

3. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Man kan oftast köra trefasmotorer på enfas med kondensator men man tappar ganska mycket effekt (minnet säger 2/3 men det är väldigt osäkert). Det finns också en gräns för vilka effekter det är rimligt för. Din motor verkar vara för 0,66 kW så det borde gå.

Motorn i sig är gjord för ren trefas. Att det står 400/230 V där beror på att lindningarna är gjorda för 230 V. Detta får man över lindningarna antingen genom att ha ett nät med 400 V huvudspänning och 230 V fasspänning och köra med Y-koppling, eller ha ett nät med 230 V huvudspänning och köra deltakopplat. Sverige har 400 V huvudspänning, som större delen av den civiliserade världen*. Norge har delvis 230 V huvudspänning och IT-nät. Där skulle man koppla motorn delta.

*raljant ja, so sue me :)

4. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Om man kollar i det tekniska databladet för en Badupump, så ser jag inte samma sak.
    Det är exakt samma utgående effekt oavsett hur pumpen matas?
    https://www.speck-pumps.com/media/pdf/61/fe/33/Kat_Bronze.pdf

5. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Vilken pump tittar du på då? I det databladet finns det både enfas- och trefaspumpar, med olika artikelnummer (och således olika produkter). Det finns ingen som är märkt 1~/3~ (vilket för övrigt vore en rätt omöjlig märkning).

Motorer är antingen byggda för enfas eller trefas (eller någon mer esoterisk variant, men inte om vi pratar konsumentprodukter).

• Laddar…
  6. GK100
    Medlem · Nivå 20
    Som tommib skriver är det en trefasmotor och Peter tolkar P1/P2 korrekt också dvs in/utgående effekt ger verkningsgraden för motorn. Just det datat för effekterna är inte så vanligt att det står med på märkskylten men detta är väl en premiumpump.

Och den ligger tumregelmässigt så till att den skulle kunna till nöds köras enfasigt D-kopplad med en konding. Men som sagt moment och effekt kommer bli lägre då, kan funka för en pumpdrift beroende på arbetspunkt. De pumpar som är avsedda drivas enfas har enfasmotor med samma effekt dit når vi inte med kondensatorkopplingen. Vill man testa så välj en runt 60-70 uF i detta fallet och motorskydd så den inte skadas om man tar ut för mycket last.

• Laddar…
  7. Bjurran
    Medlem Nivå 9
    Funderat på alternativet att byta matningen till 3-fas? Vet inte hur dina förutsättningar ser ut men ibland är det inte så mycket jobb som man tror att få en elektriker att byta ledningarna och lägga om det i centralen.

• Laddar…
  8. H
    Medlem · Nivå 11
    Konstigt att det inte finns 3 fas till ”poolhuset”, brukar alltid värmas med elpatron eller värmepump etc.
    Hur ser centralen ut är det matas ifrån?

9. S
    Medlem Nivå 5
    Kollade lite och det finns 3 fas kabel framdragen ( 5 ledare). Tyvärr är det så att ena fasen går till belysning runt poolen som styrs av astrour som sitter i centralen i huset. Skulle nog behöva dra fram en fas till om det inte går att köra pumpen på 2.

10. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Poolbelysningen kan skötas av ett Shellyrelä, kostar 100:- plus frakt.
    Så kan du koppla om så du får 3 faser fram till pumpen.

11. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Astrouret går väl att flytta, om uret styr belysning i huset så skaffar man ett nytt ur.

Protte

12. S
    Medlem Nivå 5
    Ok. Tack för alla svar. Säljer nog pumpen vidare då jag inte orkar just nu hålla på med att dra ny el och jaga efter elektriker.
    En sista fråga nån nämnde tidigare att 3 fas pumpar är mer effektiva? Får man mer effekt per kw och är dem tystare?

13. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Trefasmotor är mera optimalt och tystare än en enfas.
    Jag skulle ha tagit smällen och drag om strömmen.

Protte

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Om du har en trefaskabel (5-ledare) utdraget så är det ingen stor grej att dra in den i en liten undercentral och sen där ta ut trefas till pumpen och enfas till de saker som behöver det.
    Jag skulle satsat på det.

• Laddar…