Du måste som nämnts först reda ut om du har jord där så det inte bra är en oanvänd tråd, och sen dessutom att det skyddas av jordfelsbrytare. Dessutom är din principskiss fel, jorden är ok men de två klämmorna upptill med X leder ingenstans så du får gå med brun och blå nedtill också dvs två på varje sida där.
GK100 skrev:
Du måste som nämnts först reda ut om du har jord där så det inte bra är en oanvänd tråd, och sen dessutom att det skyddas av jordfelsbrytare. Dessutom är din principskiss fel, jorden är ok men de två klämmorna upptill med X leder ingenstans så du får gå med brun och blå nedtill också dvs två på varje sida där.
Uppfattat!
Strömmen till förrådet kan jag ”slå av” inifrån huset, dels på den numrerade brytaren som bara är avsedd för förrådsströmmen, men också på en av de tre jordfelsbrytarna eller på huvudströmbrytaren i samma skåp. Räcker detta för att veta ”om jag har jord i förrådet” eller kan jag ta reda på detta på annat vis?
Masium skrev:
Uppfattat!
Strömmen till förrådet kan jag ”slå av” inifrån huset, dels på den numrerade brytaren som bara är avsedd för förrådsströmmen, men också på en av de tre jordfelsbrytarna eller på huvudströmbrytaren i samma skåp. Räcker detta för att veta ”om jag har jord i förrådet” eller kan jag ta reda på detta på annat vis?
Inte för att vara sån nu men ska du verkligen pilla med el? För enligt din fråga nu och en del tidigare så märker man tydligt att du saknar extremt grundläggande kunskap inom el.
Jag uppskattar omtanken! Jag har ofantligt mycket större respekt för el än kunskap om kopplandet av den! Jag gör inget som jag känner mig osäker på!G GoGetLost skrev:
Efter svaren i min första fråga (om att installera uttag MELLAN armatur och brytare), övertygades jag om att låta en yrkesvan göra jobbet åt mig. Jag förstod delar av beskrivningarna men inte hela principen, och jag skulle aldrig kunna veta om jag gjort helt rätt!
Jag har endast pysslat med el till armaturer och ljud tidigare (mer ofarligt kopplande och lödande som inbegriper pottar/switchar, förlängningar och omdragningar). Men aldrig installerat ett vägguttag ”från scratch”! Den principen har jag emellertid lättare att förstå när den beskrivs som ovan och en sådan installation är jag nu ganska säker på att jag klarar av.
Gällande felsökning/undersökning av jord eller liknande är jag återigen grön. Jag förstår vikten av att det finns jord, men vet inte om jag kan mäta eller hur jag kollar upp det, annat än att följa kabeln tillbaka och se ”om jorden är kopplad” eller bara ”hänger blint”!
Hoppas min törst på vidare el-förståelse inte sabbat allt för mångas kväll. Jag känner mig själv aningens klokare och tycker ändå att frågeforumets syfte kommit mig väl till pass! Så tack igen till alla som delat med sig, av såväl kunskap som oro! Med vänlig hälsning, Christopher
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Jag älskar den perspektiviska ritningskonsten. Inte många som har lärt sig det i flumskolan!Masium skrev:
[bild] [bild][bild][bild]
Hej gruppen och tack för insläpp!
Jag går hårt ut med en fråga direkt:
Jag har ett förråd, där enda strömmen in (—>) leder till en taklampa.
Från taklampan leder strömmen vidare till en strömbrytare.
På sladden mellan lampan och brytaren vill jag ”gå emellan” med ett utanpåliggande vägguttag.
Jag vill dock undvika att behöva ha strömbrytaren påslagen (och lampan tänd) varje gång jag ska använda uttaget.
Hur kopplar jag för att göra detta så smidigt som möjligt?!
Kan jag bara klippa sladden där jag vill ha vägguttaget och koppla fas/nolla/jord genom uttaget och vidare till brytaren?!
Se bilder ovan för önskat resultat och de komponenter jag har att tillgå!
Förrådet står strömlöst just nu och bara skriker efter att få bli mer funktionellt, så ös gärna på med utvecklade svar för min valhänta hjärna (och ritningar om möjligt)!!
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Christopher
Jordfelsbrytare fungerar utmärkt även utan jord. Är det inget uttag på gruppen i nuläget? Är det en kabel med jordledare dragen verkar det rimligt att jorden är ansluten. Men du kan inte veta säkert. Om du bryter säkringen men lämnar jordfelsbrytaren på så skall du kunna mäta kontakt mellan nolla och jord om den är ansluten. Alternativt kan du öppna centralen och titta om den är ansluten.Masium skrev:
Uppfattat!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Det är precis så man gör till att börja med, följa kabeln bakåt för att säkerställa att skyddsledaren går obruten hela vägen till centralen, och inte tar någon annan väg eller är sammankopplad med nollan. Därefter kan man komplettera med mätning för att bekräfta det man ser. Denna mätning kan behöva innefatta isolationsmätning mellan N och PE beroende på vad som är möjligt att inspektera. Så det är ingenting jag vill försöka beskriva en steg-för-steg-procedur för. Man måste själv ha full koll på hur det kan göras i varje fall. Normalt är det dock okomplicerat, och då du har en JFB enkelt att bekräfta.Masium skrev:
Sedan kommer du inte undan att byta en kabelsnutt då det inte går att klippa en på mitten och koppla in en dosa/uttag på platsen. Ledarna räcker inte.
Nja, om man inte väljer en förskräckligt liten dosa och accepterar dubbelt så många kopplingspunkter (wagos), så går det ju.Bo.Siltberg skrev:
Men visst, det är ju såpass dumt, dåligt och oseriöst att man verkligen inte gör det så länge det finns något slags rimligt alternativ.
Än så länge har jag alltid klarat mig med att byta kabel åt ena hållet, lyckas sträcka ut kabeln i någon genomföring/böj osv, där det gått att nalla några cm, att sätta dosan i en böj brukar också underlätta.
Men förr eller senare kommer jag hamna i sitsen att det kommer bli löst genom wago precis innanför dosväggen på bägge inkommande ledare, och sen kopplingar och kabelsnuttar inne.
Klicka här för att svara