2 980 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Plejd varför dra tändtrådar
Hej
är just i ”fas” med att dra elsystem i ett nytt hus och har tittat på olika system för styrning.
Slutsatsen är att ”bara” dra 3 ledare i hela huset givetvis fördelat på antal slingor och säkringar.
Tanken är ett rum en strömslinga / en säkring. kök blir fler såklart.
Montera plejd puck i samtliga takdosor
Trådlösa knappar/dimmers.
Sparar
all krånglig kabeldragning mellan knappar och takdoser eftersom vi har 3m höjdskillnad mellan olika hallar
Osv.
Sparar även 5st dragninar med trappfunktion.
Allt skit med tändtråd
Sparar kost på kabel 3 vs 5 tråd
Frågor.
Vad är risken för framtiden med trådlös styrning?
Finns det en tankevurpa i min plan
är just i ”fas” med att dra elsystem i ett nytt hus och har tittat på olika system för styrning.
Slutsatsen är att ”bara” dra 3 ledare i hela huset givetvis fördelat på antal slingor och säkringar.
Tanken är ett rum en strömslinga / en säkring. kök blir fler såklart.
Montera plejd puck i samtliga takdosor
Trådlösa knappar/dimmers.
Sparar
all krånglig kabeldragning mellan knappar och takdoser eftersom vi har 3m höjdskillnad mellan olika hallar
Osv.
Sparar även 5st dragninar med trappfunktion.
Allt skit med tändtråd
Sparar kost på kabel 3 vs 5 tråd
Frågor.
Vad är risken för framtiden med trådlös styrning?
Finns det en tankevurpa i min plan
Den stora tankevurpan är väl mest om du i ett senare läge beslutar dig för att Plejd inte värt system.
Skulle jag dra nytt skulle jag dra i stjärnnät så att det om man vill köra med KNX eller valfritt system. Det gåt ju bra att köra så med Plejd också, blir mer rördragning, men det är ju billigt i det läget jämfört med senare.
Drar du separata rör kan du ju också ändra användningsområde för dem i framtiden, från el till data till ljud eller vilket framtida behov som kan tänkas uppstå.
Skulle jag dra nytt skulle jag dra i stjärnnät så att det om man vill köra med KNX eller valfritt system. Det gåt ju bra att köra så med Plejd också, blir mer rördragning, men det är ju billigt i det läget jämfört med senare.
Drar du separata rör kan du ju också ändra användningsområde för dem i framtiden, från el till data till ljud eller vilket framtida behov som kan tänkas uppstå.
Plejds brytare behöver inga dosor, de går att skruva i vägg eller monteras med dubbelhäftande tejp.Andreas La Motte skrev:
Med det sagt låter det som en riktigt dålig idé för att spara några kronor.Man låser upp sig på ett system som man inte har en aning om hur länge det kommer finnas på marknaden. Det finns inget som hindrar att köra Plejds system med traditionell kabeldragning också.
Får tyvärr inte redigera, men autocorrect ändrade visst texten där.Dowser4711 skrev:
"i ett senare läge beslutar dig för att Plejd inte var rätt system." skulle det stå, men jag tror att meningen framgick ändå.
Klicka här för att svara