Hej!

Efter ett överslag utlöst av ett elektriskt element i mitt sommartorp (byggt 1959) har lampor, inkopplade i eluttag kopplade till den propp jag bytte, börjat att flimra konstant. Även tv:n går på men slår av sig gång på gång. Vad kan detta bero på och kan det gå att åtgärda? (Är total nybörjare gällande el)

Mvh

Kolla huvudsäkringarna!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
är det element med stickpropp, flytta TV;en till ett annat uttag, fungerar det då så har du en glappkontakt på linjen från proppen/centralen och den proppen ska skruvas ur ( inte användas ) för att det inte ska bli varmgång någonstans, blir till att ta hjälp för att hitta var glappet är

Okej, ja då kan det nog vara så. Tv:n fungerar utan problem i annat uttag. Blir det till att kontakta proffs för att lösa detta?

B Berlin909 skrev:
proffs för att lösa detta?
Troligtvis eftersom du inte vet så mycket själv , kan vara klurigt att hitta en sådan sak,

J jonaserik skrev:
Troligtvis eftersom du inte vet så mycket själv , kan vara klurigt att hitta en sådan sak,
Okej, tack för detta! Drar ut proppen igen och hoppas att det går att lösa på något smidigt sätt!

Troligtvis har en huvudsäkring gått och den fasen bakmatas via nån trefasförbrukare.
Kolla och byt huvudsäkringar.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Men har du kollat huvudsäkringarna ännu?!

useless useless skrev:
Troligtvis har en huvudsäkring gått och den fasen bakmatas via nån trefasförbrukare.
Kolla och byt huvudsäkringar.
Inget fel på huvudsäkringen. Dock bytte jag en annan propp som gått utan att fjädringen utlöst. Så nu verkar problemet vara löst!

tippz tippz skrev:
Men har du kollat huvudsäkringarna ännu?!
Inget fel på huvudsäkringen. Dock bytte jag en annan propp som gått utan att fjädringen löst ut. Så nu verkar problemet vara löst!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.