Okej, blev inte så mkt klokare:) Ska det funka med en Regul 2 som jag nämnde eller måste det vara något annat för att öka hastigheten på fläkten?

Förlåt en dum fråga men enligt trådskapare visade han på en bild hur han hade tänkt att koppla det hela och fick det tydligen att funka. Men L till motorns N? Får inte ihop det. men tar tacksam emot en schysst förklaring

C camelspin skrev:
Hej

Skall koppla in ny fläkt i frånluftsaggregat på vind. Om någon känner för att kontrollera hur jag tänkt koppla vore det toppen.

Gamla fläkten och kondensator (70-tal):
[bild]
Man kan se inkommande längst ned, blå - 1 ljusbrun - 2 gulgön - J
Svart bygel mellan 2 -4
Från fläkten ur svart genomföring kommer blå - 1 svart - 2 brun - 3 man tänkte kanske att kontakten mellan plåtarna räckte så fläkten har ingen jord
Fån kondensatorn kommer svart - 3 blå - 4

Kopplingschema gamla fläkten:
[bild]

Nya fläkten och kondensator:
[bild]

Kopplingsschema ny fläkt:
[bild]

Jag tänkte koppla så här, dvs skippa byglingen, köra kondensatorn mot nollan och köra rakt av på schemat för nya fläkten. Det gamla schemat tänkte jag ta bort:
[bild]

Tacksam för kommentarer om det här är ett sunt sätt att koppla in en ny fläkt i ett gammalt aggregat.
Jag tittade på ebm-pabst:s kopplingsschema för den här fläkten och ja din koppling är helt enligt deras förslag.
https://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Reservdelsfläktar-Reservdelar/Reservdelsfläktar-Radialfläktar-utan-kåpa/R2E140-AE77-06-Reservdel

dvs fas i gemensam punkt för de två lindningarna (via ett inbyggt termo-skydd), hjälp/start-lindningen i serie med kondensatorn och vidare till nollan tillsammans den andra lindningen (som har fas-nolla.)
Effekten blir att hjälp-/start-lindningen matning är 90 grader förskjuten jämfört med huvud-lindningen.

Färger enligt deras förslag: blå fas, svart nolla (driftlindning) och brun via kondensator till nollan (hjälp/start)

Termoskyddets placering innebär att blå tråd måste anslutas till fas eller nolla (det är växelström vi har att göra med !)

Tips till dig som vill ha två hastigheter: gör två ritningar som visar de två varianterna av kopplingen från tillverkaren i ursprungsinlägget.

Redigerat:
Tips: använd en transformator med som lämnar säg 180 V vid 230 V primärspänning och
låt läge två i brytaren mata fläkten med 230 V direkt och läge ett 180 v från transformatorn.

Det stämmer, motorns färger är "apparatfärger" dvs inte standard. Det är angivet så i kopplingschemat (U1 resp U2).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.