Byggahus.se

Kopplings schema JFB vid TN-C

1. Stommen
    Renoverare Nivå 5
    Är detta en korrekt koppling vid dubbla JFB med TN-C matning? Om man ser på kopplingsschemat i bild 2 från Kjell&komp.

Går det att sätta dubbla rk10 i en Hager JFB för vidarekoppling till nästa JFB ?

2. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Men sätt dubbla trådar i huvudbrytaren, det är ju en 40 A så klämmorna borde rymma lite mer.
    Men varför 10 mm2? har du huvudsäkring för det?

Protte

• Laddar…
  3. E
    Hobbysnickare · Nivå 10
    Det går. Det blir väldigt trångt dock. Överväg att sätta plint bredvid huvudbrytaren istället.

• Laddar…
  4. Stommen
    Renoverare Nivå 5
    Inte dubbla trådar i huvudbrytaren utan från JFB till JFB

35A Huvudsäkring

Vilken plint skall man använda då i min Hager central?

5. E
    Hobbysnickare · Nivå 10
    Sätt som protte skrev, på huvudbrytaren istället. Eller 3st WDU35, DIN-monterade.

• Laddar…
  6. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Du kan välja 6 mm2 från huvudbrytaren åt de två hållen så är det garanterat inget problem med areor för anslutningen där.

• Laddar…
  7. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Men hur går det med 35 A huvudsäkring och 25 A JFB. Borde det inte avsäkras med 25 A efter HB till vardera KFB eller bytas till 40A JBF?

Protte

8. Stommen
    Renoverare Nivå 5
    Borde inte alla ledare ha samma area? Trode man inte kunde blanda.
    När krävs 6mm och när går man över till 10?

9. GK100
    Medlem · Nivå 21
    För dina interna överkopplingar/avgreningar från brytaren i centralen är det inget problem med 6 mm2 vid 35 A det är inte kabel eller ledare enligt förläggningssätt i/på byggnadsdelar. Oavsett är det prototypen nämner för märkström JFB i så fall mer intressant om de befintliga är 25 A. Enklast och bäst borde de vara avsedda för 40 A om man inte ska förklara sig genom diverse spetsfundigheter kring anslutna laster där.

• Laddar…
  10. Stommen
    Renoverare Nivå 5
    Det är en 40A som sitter på bilden men tänkte den skulle bytas mot en 63A då man ska ha ett steg större än service

11. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Det är 25 A som sitter på bilden, är det inte din bild? Varför byta till 63A? lättare att skilja ut 30 mA felström om man inte behöver så grova grejor i JFB.

Byter du då JFB, då kan du byta HB till en 80 A, den har större hissklämmor så då går det få i 2 st tio kvadratare.

Protte

• Laddar…
  12. Stommen
    Renoverare Nivå 5
    Jag läste lite fel i ditt inlägg.:oops:
    Huvudbrytare är 40A tänkte det skulle vara en 63A då man ska ett steg större än service. (Sitter 80A idag)

JFB Är 25A. Behöver de vara 40A vid 35A huvudsäkring?

Min tänkta central på bilden.

13. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Den avgörande frågan är väl centralens önskade effekt/ström, ifall det verkligen behövs 35 A eller om man kan sätta en 20-25 A dvärg på "ingången" för att kunna använda billigare 25 A-JFB'er-

14. Stommen
    Renoverare Nivå 5
    Fick läsa den texten några gånger för att få ihop allt med min dyselexi:crysmile:

Ok!så 6mm kabel rakt igenom ok.

Just nu finns inga JFB då nuvarande central är orörd sen 1974(y)

Är det inte lämpligt med 25A JFB vid 35A huvudsäkring?

15. Stommen
    Renoverare Nivå 5
    Så om jag inte säkrar ner måste det in 40A JFBer:oops: