7 064 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Åsk-/överspänningsskydd
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vi är helt överens, skulle skrivit "håller med"
Jag har varit med en stund på detta forum och kunskapen om åskskydd är ofantlig låg även bland installatörerna som hänger här.
Nu kanske vi är två mot resten i denna fråga.
Protte
Jag har varit med en stund på detta forum och kunskapen om åskskydd är ofantlig låg även bland installatörerna som hänger här.
Nu kanske vi är två mot resten i denna fråga.
Protte
Hej,
det finns många skolor inom åskskydd, men huvudprincipen är att alla ledningar (el, tele, vatten, data mm) som kommer in i huset ska komma in vid samma ställe och alla skydd och jordar ska kopplas ihop till en potentialutjämningsplint.
Förut hade Uppsala universitet (Institutionen för högspänningsforskning?) en bra publikation på nätet. Vet inte om den finns kvar. De var också hjälpsamma när jag kontaktade dem för mer info.
Har kollegor som jobbar med åskskydd av basstationer för mobiltelefoni och det är samma principer som gäller där.
Det är svårt att göra en gammal installation 100%-ig, men följer man huvudpriciperna så kan man få ett fullgott skydd även i sådana fall.
Har själv installerat skydd hemma (bor på landet) och har klarat mig bra, men eftersom installationerna i huset också utsätts för inducerade spänningar, speciellt vid nära nedslag kan känslig elektronik ändå skadas. För att skydda sig mot detta måste i princip alla rör för kablar vara av metall och jordas.
det finns många skolor inom åskskydd, men huvudprincipen är att alla ledningar (el, tele, vatten, data mm) som kommer in i huset ska komma in vid samma ställe och alla skydd och jordar ska kopplas ihop till en potentialutjämningsplint.
Förut hade Uppsala universitet (Institutionen för högspänningsforskning?) en bra publikation på nätet. Vet inte om den finns kvar. De var också hjälpsamma när jag kontaktade dem för mer info.
Har kollegor som jobbar med åskskydd av basstationer för mobiltelefoni och det är samma principer som gäller där.
Det är svårt att göra en gammal installation 100%-ig, men följer man huvudpriciperna så kan man få ett fullgott skydd även i sådana fall.
Har själv installerat skydd hemma (bor på landet) och har klarat mig bra, men eftersom installationerna i huset också utsätts för inducerade spänningar, speciellt vid nära nedslag kan känslig elektronik ändå skadas. För att skydda sig mot detta måste i princip alla rör för kablar vara av metall och jordas.
Vad tycker du då om de skydd som Televerket förr monterade och tillhandahöll med gasurladdningsrör i en plastkapsling vid avlämningspunkten. Anslutna till elcentralens PE eller PEN med ofta många meter 6mm² telegrå MK. Mycket kV blir det vid branta flanker.prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Gjorde troligen ingen större skada men några meter kabel ger många kV
Protte
Protte
Medlem
· Kron&berg.
· 42 inlägg
Vi har stora problem med åska, bor på landet, sist på ledning både vad gäller el och tele.
Har haft otaliga sönderslagna datorer, telefoner mm.
Nåväl, i våras installerade vi iaf ett åskskydd som Länsförsäkringar rekommenderade (och delvis sponsrade), skitbra säger jag bara, inte ens jordfelsbrytaren löser ut nu, fast åskan passerar rakt över. Riktigt bra, kostade ca 9500 kr varav vi fick tillbaka 1000 av LF, samt får göra rotavdrag för arbetet, gör väl ungefär ytterligare 2000 spänn tillbaka + självriskeliminerig vid evt åskskada.
Vad det heter vet jag inte, men det borde vara samma som någon nämt tidigare tråden som LF rekommenderade.
Har haft otaliga sönderslagna datorer, telefoner mm.
Nåväl, i våras installerade vi iaf ett åskskydd som Länsförsäkringar rekommenderade (och delvis sponsrade), skitbra säger jag bara, inte ens jordfelsbrytaren löser ut nu, fast åskan passerar rakt över. Riktigt bra, kostade ca 9500 kr varav vi fick tillbaka 1000 av LF, samt får göra rotavdrag för arbetet, gör väl ungefär ytterligare 2000 spänn tillbaka + självriskeliminerig vid evt åskskada.
Vad det heter vet jag inte, men det borde vara samma som någon nämt tidigare tråden som LF rekommenderade.
Hej
Ibland är det bättre att gå små steg i rätt håll o med ett bra slutmål i framtiden än att inte göra något alls pgr att det blir för dyrt eller bökigt att rätt direkt, vore trevligt om "expertisen" ibland klev ner från sina höga hästar o hjälpte vanligt folk som har frågor än bara mästrar o visar sina egna perfekta kunskaper
Det är således bättre att göra sin anläggning lite bättre angående överspänningar än att inte göra det alls
Mvh Tille
Ibland är det bättre att gå små steg i rätt håll o med ett bra slutmål i framtiden än att inte göra något alls pgr att det blir för dyrt eller bökigt att rätt direkt, vore trevligt om "expertisen" ibland klev ner från sina höga hästar o hjälpte vanligt folk som har frågor än bara mästrar o visar sina egna perfekta kunskaper
Det är således bättre att göra sin anläggning lite bättre angående överspänningar än att inte göra det alls
Mvh Tille
Ok att dra ut telefonledningen från källaren till garaget och sen tillbaks blir lite för krångligt i alla fall. Får åtgärda det när det blir dags att riva garaget och bygga ett nytt dubbelgarage som inte har platt tak nån gång i framtiden.
Ok, håller på att och skaffa mig lite skydd mot åskan. Har bestämt mig för ett inledningsskydd (överspänningsskydd), där ska el, tele, antenn och parabol in. Jordningen sker med jordspett 3-5m från huset.
Men frågan är om det är värt att lägga till en ringledning och ytterliggare ett jordspett? Behövs det? Vad vinner jag på det? Vad blir bättre?
/Daniel
Men frågan är om det är värt att lägga till en ringledning och ytterliggare ett jordspett? Behövs det? Vad vinner jag på det? Vad blir bättre?
/Daniel
Det skulle kanske blivit bättre med tunnare ledning, t.ex. 1,5mm2 = lägre induktans ...?GK100 skrev:
Om man även är ute efter arean skulle man kunna tänka sig flera parallella ihoptvinnade FK1.5 .
Men naturligtvis är det allra bäst att slippa en lång ledning öht. Bättre att dra telefonkabeln i en loop så den passerar nära inkommande el.
Klicka här för att svara
