Byggahus.se

Kopplings schema JFB vid TN-C

1. 5
    Husspekulant · Nivå 9
    Både HB och JFB måste klara av märkströmmen du har. Dvs avsäkringen du har innan.

2. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Som Bo skrev är det intressanta vad du behöver mata centralen med. Har du 35 A och det inte matar något annat och krävs pga belastningen i denna centralen ska du som 50procent skriver välja 40 A för dina tre komponenter. Brytaren kan man ev välja ett steg större om inte annat för bättre möjlighet till större area som "plint" men normalt är det ingen överdimensionering som tillför något om materialet är vettigt.

Har du 35 A och det inte krävs för ditt behov här säkra i så fall av i utgångspunkten med 25 A smältsäkring om möjligt. Att sätta något före i centralen som extra dvärgar etc är en dålig nödlösning du inte ska behöva om du gör nytt. Byt upp till 40 A om du inte kan mata med 25 A skulle jag gjort.

3. Stommen
    Renoverare Nivå 5
    Tack för alla bra svar! Fick pausa från allt planerande då jobbveckan blev intensiv.

Ok jag har egentligen inte behov för mer än 25 A huvudsäkring. Om man skall säkra ner behövs det göras av elbolaget? Bor i Göteborg. Vet att det inte blir någon skillnad i tariff på 35A och 25 A för mig.

OM jag beställa nya jordfelsbrytare. Funkar detta vi 35A Huvudsäkring?

Huvudbrytare 40A
    JFB 40A 4pol
    6 mm2 RK

Eller bör jag byta till 63A Huvudbrytare?

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Om det är mätarsäkringen du vill säkra ned så ska det göras av en elfirma som anmäler till nätägaren.
    Efter mätaren har du kanske huvudsäkringar? Dessa kan du säkra ned själv (det är behörighetskrävande även detta men det behövs ingen anmälan till nätägaren). Har du inga huvudsäkringar kanske det finns plats att installera några så att huvudledningen till denna central hamnar på 20-25 A, vad du nu behöver. Då kan du välja komponenter i centralen med märkströmmen 25 A. Vid 35 A fungerar 40 A såsom du listar. 6 mm² är på gränsen men det går.