Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår tvättmaskin slutade fungera och i samband med det kände jag en bränd lukt. När jag sedan kontrollerade eluttaget ser det ut som det brunnit.
Jag ska ta hem elektriker men undrar om någon har en uppfattning om vad som behöver åtgärdas, kan det bara vara att byta uttag eller kan det vara något fel i elledningarna?
Det rör sig om en ganska nybyggd lägenhet (2011).
Uttaget och sladdstället måste bytas. Eventuellt måste också ledarna i väggen bytas, det beror på hur mycket som är skadat.
I värsta fall måste hela dosan bytas om den är skadad, men det är ganska osannolikt.
I värsta fall måste hela dosan bytas om den är skadad, men det är ganska osannolikt.
Eftersom sladden verkar ha blivit varm så gissar jag att det har varit dålig kontakt mellan stickproppen och uttaget. Det kan bli det efter upprepade varmgångar på grund av dåligt fastsatta kablar i uttaget, dålig konstruktion eller bara otur...J Jenja skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
OM det räcker att byta själva uttaget (och sladden till maskinen) så är det ett arbete du får göra själv. Men om även trådarna inne i dosan är skadade så behöver du en elektriker för att byta ut dem (om dte skall göras lagligt). Med stor sannolikhet så är 5 - 10 mm av tråden i dosan skadad, men det kan man klippa bort och koppla till ett nytt uttag. Men skulle det vara större skador kan det bli svårt att få trådarna att nå till kopplingsklämmorna efter att man klippt bort det skadade.
Tack! Eftersom jag är osäker på om jag kan bedöma hur mycket som behöver göras så kommer jag ta hem en elektriker för säkerhets skull.H hempularen skrev:OM det räcker att byta själva uttaget (och sladden till maskinen) så är det ett arbete du får göra själv. Men om även trådarna inne i dosan är skadade så behöver du en elektriker för att byta ut dem (om dte skall göras lagligt). Med stor sannolikhet så är 5 - 10 mm av tråden i dosan skadad, men det kan man klippa bort och koppla till ett nytt uttag. Men skulle det vara större skador kan det bli svårt att få trådarna att nå till kopplingsklämmorna efter att man klippt bort det skadade.
Tack! Det låter ju smidigt om det funkar. Sladdlängden räcker tillAlfredo skrev:
Klicka här för att svara