Vi hade en elektriker hemma hos oss för att sätta upp lite nya uttag. Sedan dess så löser en av våra jordfelsbrytare ut sporadiskt. Ibland så löser den ut direkt när man flippar upp den och ibland tar det ett dygn. Jag har hittat vilken säkring det är som är boven. På den finns:
- Golvvärme och belysning i ett badrum
- FTX fläkt som sitter på taket
- Några uttag i sovrum, inklusive ett nytt som han satt in.
Elektrikern menar att det inte kan ha att göra med hand arbete eftersom det händer sporadiskt och inte direkt.Det låter väl vettigt iofs. Till saken hör att vi är nyinflyttade och vet inte om det varit problem med elen tidigare. Det har regnat väldigt mycket och FTX-fläkten sitter uppe på taket ikopplad med en kontakt i ett oskyddat uttag. Alla andra hus här har plåtkåpa. Vi misstänker även att det kan vara en vattenläcka i badrummet, kan det isf påverka golvvärmen? Vad tror ni och hur kan man gå vidare för att fixa det? Tack!
- Golvvärme och belysning i ett badrum
- FTX fläkt som sitter på taket
- Några uttag i sovrum, inklusive ett nytt som han satt in.
Elektrikern menar att det inte kan ha att göra med hand arbete eftersom det händer sporadiskt och inte direkt.Det låter väl vettigt iofs. Till saken hör att vi är nyinflyttade och vet inte om det varit problem med elen tidigare. Det har regnat väldigt mycket och FTX-fläkten sitter uppe på taket ikopplad med en kontakt i ett oskyddat uttag. Alla andra hus här har plåtkåpa. Vi misstänker även att det kan vara en vattenläcka i badrummet, kan det isf påverka golvvärmen? Vad tror ni och hur kan man gå vidare för att fixa det? Tack!
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Hur länge har det fungerat innan elektrikern var där?
Annars låter väl oskyddat uttag utomhus som en rätt sannolik felkälla.
Elektrikern har fel om att dte inte kan ha med hans arbete att göra. OM han har råkat ordna överledning mellan neutralledare och jord i det nya uttaget, då blir det sporadiska triggningar av jordfelsbrytaren.
Sådana fel går ofta inte att lokalisera till en säkring.
Annars låter väl oskyddat uttag utomhus som en rätt sannolik felkälla.
Elektrikern har fel om att dte inte kan ha med hans arbete att göra. OM han har råkat ordna överledning mellan neutralledare och jord i det nya uttaget, då blir det sporadiska triggningar av jordfelsbrytaren.
Sådana fel går ofta inte att lokalisera till en säkring.
Vi flyttade in i början av maj och vi hade inga problem innan detta började. Det hjälper inte om jag stänger av fläkten, alltså sätter vredet på noll. Men det kanske det inte nödvändigtvis borde göra om det är ett jordfel eller?
Jag skrev ju "oskyddat uttag" men det är ett uttag avsett för utomhusbruk och det har en lucka så att säga. Man det finns ingen kåpa över fläkten och uttaget.
Jag skrev ju "oskyddat uttag" men det är ett uttag avsett för utomhusbruk och det har en lucka så att säga. Man det finns ingen kåpa över fläkten och uttaget.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kondensvatten i en dosa/uttag är en typisk orsak.
Det har ingen betydelse om en krets är spänningslös finns där vatten så kan JFB lösa.
Prova att belasta anläggningen med en stor last i valfritt uttag, till.ex. ett strykjärn 2000W för att få till 30 mA felström genom en våt dosa.
Det har ingen betydelse om en krets är spänningslös finns där vatten så kan JFB lösa.
Prova att belasta anläggningen med en stor last i valfritt uttag, till.ex. ett strykjärn 2000W för att få till 30 mA felström genom en våt dosa.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
I samband med installationen som gjordes nyligen kanske JFBn motionerades så att den numera fungerar...?
Jag håller med om att det är tveksamt att installationen i sig orsakat problemet.
Börja med att titta i uttaget till fläkten, dvs skruva av kåpan. Sitter den oskyddad med stickpropp i så är den bara en tidsfråga innan det blir problem.
Jag håller med om att det är tveksamt att installationen i sig orsakat problemet.
Börja med att titta i uttaget till fläkten, dvs skruva av kåpan. Sitter den oskyddad med stickpropp i så är den bara en tidsfråga innan det blir problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Ett sådant uttag har en kapslingsklass som ger att det skall klara att det regnar på det när luckan är stängd. När det sitter en kontakt i uttaget så är det ungefär lika otätt som vilket inomhusuttag som helst.A arasmus skrev:
Överhuvudtaget låter det inte som speciellt bra att fläkten sitter med kontakt i ett uttag. En apparat som är fast monterad på huset bör vara fast installerad.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden