Hej

Skall koppla in ny fläkt i frånluftsaggregat på vind. Om någon känner för att kontrollera hur jag tänkt koppla vore det toppen.

Gamla fläkten och kondensator (70-tal):
IMG_0516r.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan se inkommande längst ned, blå - 1 ljusbrun - 2 gulgön - J
Svart bygel mellan 2 -4
Från fläkten ur svart genomföring kommer blå - 1 svart - 2 brun - 3 man tänkte kanske att kontakten mellan plåtarna räckte så fläkten har ingen jord
Fån kondensatorn kommer svart - 3 blå - 4

Kopplingschema gamla fläkten:
IMG_0517r.jpg
Skapa konto

Nya fläkten och kondensator:
IMG_0518r.jpg
Skapa konto

Kopplingsschema ny fläkt:
ebm_koppl.JPG
Skapa konto

Jag tänkte koppla så här, dvs skippa byglingen, köra kondensatorn mot nollan och köra rakt av på schemat för nya fläkten. Det gamla schemat tänkte jag ta bort:
koppla.JPG
Skapa konto

Tacksam för kommentarer om det här är ett sunt sätt att koppla in en ny fläkt i ett gammalt aggregat.

Ser bra ut inga problem med det.

Tack för svar.

Skall bli bra med ny fläkt den gamla brummar så rutorna skallrar

Hej igen,
Det gick bra att koplpla fläkten så när som på några detaljer, om någon har tid att kolla:

1. Gamla kondensatorn var av metall och hade en jordsymbol på fästskruven (första bilden ovan). Den nya är av plast och har ingen jordsymbol på fästskruven (tredje bilden ovan). Jag undar om det är viktigt att kondenatorn står i förbindelse med jord (dvs plåtkapslingen man kopplar i) via fästskruven. Lödningen till fästbläcket har pajjat så det är inte elektrisk kontakt.

2. Jordledaren på inkommande ser ut som EK, dvs mångtrådig gröngul (bild 1 ovan) och det finns en jorskruv med en bricka med vingar. Jordledaren från fläkten är något tunnare och har en metallsko runt ledarna. Om båda skruvas under brickan sitter inte jordledaren från fläkten ordentligt fast. Man kan fästa båda om man sätter jorden från fläkten under brickan och inkommande mellan brickan och skruven enligt bild nedan. Det här känns som en dålig koppling och det blir kanske dålig kontakt mot metallskon. Vore det bättre att koppla inkommande och fläkt på plinten (plats 4) och sätta en bygel av EK över till jordskruven?
IMG_0520.jpg
Skapa konto

1: den nya kondensatorn är isolerad, den ska inte kopplas till jord.

2: prova om du kan skruva bort jordskruven och lägg en/två brickor som du klämmer trådarna under & mellan. Eller så sätter du en ringkabelsko på jordtråden från matningen.

En extrabricka är inget problem. Blir det tillräcklig kontakt mot den kabel som är försedd med hylsa när det sitter klämd mellan brickor?

Vad är skillnaden mellan en bricka och undersidan av skruvskallen?

Vad är det för skillnad mellan en bricka och U-formade delen mot godset?

Inget, är svaret på båda frågorna.
Om trådarna läggs på var sin sida om brickan och var sin sida om skruvens centrum så kommer brickan att hamna lite snett men det kommer spänna på bra.

Sorry om jag kapar en väldigt gammal tråd men undrar nyfiket om det är en tvåstegsmotor till den fläkten, dvs om den kan köras på två hastigheter?

Som jag uppfattar så är själva motorn som beskrivs i tråden bara gjord för en hastighet. Sedan kan man ev. hastighetsreglera den. Men jag tror att du syftar på motorer med två eller flera lidningar för olika hastighet?

Den här motorn ansluts bara till fas och nolla. Anslutningen för kondensator gör att motorn kan starta, och gå åt rätt håll.

Tack för infon

Precis, motorn är en 1-fas AC motor, och går att varvtalsreglera med spänningen, som justeras med tyristor eller transformator

• Gilla
Mforce
  • Laddar…
Bild nr 2 i inlägg 1 visar kopplingsschemat för den gamla fläkten, som på något sätt gick att koppla så man fick två hastigheter.

Den nya fläkten är enligt inlägg 11, och kopplad enligt bild 4,5 inlägg 1.

Jag har fått ett case där en kollega skulle byta ut en omkopplare 1-0-2 och där man har kunnat reglera hastigheten i två lägen.
Problemt är att man skruvat bort alla kablar till omkopplaren och naturligtvis får man inte ihop det hela.
Vilken kanalfläkt som sitter där idag vet jag dessvärre inte. Motorer är inte min starka sida men man har försökt att montera dit en Regul 2 brytare
https://statics.solerpalau.com/media/import/documentation/Ins_REGUL-2.pdf

Frågan är om en sådan ska funka att koppla in eller måste man ha en varvtalsregulator för det?

Bortse ifrån hur det är kopplat i dosan så är ni snälla. Kablen till höger är själva matningen från centralen och den till vänster går till en säkerhetsbrytare som i sin tur går till en plint där fläkt och kondensator är kopplad(så som trådskrivaren har beskrivit det

El-installation med bortkopplade kablar och en omkopplare i förgrunden, före montering eller reparation.
Skapa konto

Motorn har två lindningar med i grundfallet fas (dvs nolla i gemensam punkt) och med fas via kondensatorn till en lindning,
det är startlindningen, men eftersom vi inte har någon startanordning så är kondensatorn
driftkondensator egentligen.
Tanken är att få en 'falsk' trefasmotor
I det andra fallet placeras kondensatorn i serie med den andra lindningen, som troligtvis är är något mindre.

S skaraborgsfakir skrev:
Motorn har två lindningar med i grundfallet fas (dvs nolla i gemensam punkt) och med fas via kondensatorn till en lindning,
det är startlindningen, men eftersom vi inte har någon startanordning så är kondensatorn
driftkondensator egentligen.
Tanken är att få en 'falsk' trefasmotor
I det andra fallet placeras kondensatorn i serie med den andra lindningen, som troligtvis är är något mindre.
Hrrm, det blev lite fel där men de två lindningarna är anslutna i gemensam punkt till nollan och den
ena av dem är seriekopplad med en (drift-)kondensator, ej startkondring iom att den här är
inkopplad permanent. Motorns märkskylt anger vilken kondensator som behövs (kraftigare motor,
högre kapacitans i kondensatorn.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.