2 524 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Dimension på kabel?
Hej,
Jag håller på och kikar lite på ett likströmssystem (48V) och blev fundersam när det kom till dimensione på kabel mellan batteribank och fasskena.
Jag har räknat på 3x4kW som max från batteribanken och tänkt avsäkra den med 250A.
När jag kollade på 24volt.eus kalkylator så fick jag fram att med 2M kabel skulle det räcka med 50mm2.
Men när jag läser Nexans kabelhandbok så rekommenderar de 120mm2, det är ju lite skillnad.
Vad beror detta på, vad tar inte kalkylatorn med i beräkningar?
Mvh
M
Jag håller på och kikar lite på ett likströmssystem (48V) och blev fundersam när det kom till dimensione på kabel mellan batteribank och fasskena.
Jag har räknat på 3x4kW som max från batteribanken och tänkt avsäkra den med 250A.
När jag kollade på 24volt.eus kalkylator så fick jag fram att med 2M kabel skulle det räcka med 50mm2.
Men när jag läser Nexans kabelhandbok så rekommenderar de 120mm2, det är ju lite skillnad.
Vad beror detta på, vad tar inte kalkylatorn med i beräkningar?
Mvh
M
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Det kanske beror på att Nexans säljer kablar....
Det finns först och främst en säkerhetsaspekt på detta då en kortslutning ska lösa säkringen., så du behöver räkna på vad denna säkring kräver för ström för att lösa inom önskad tid vid en kortslutning längst bort i kabeln.
Sedan behöver du välja vilket högsta spänningsfall du vill ha och räkna på vilken area det motsvarar.
Detta ska givetvis också ställas mot den högsta kontinuerliga belastningsström som kabeln tål vid ett visst förläggningssätt.
Så det finns lite faktorer som spelar in för att beräkna area. Om inte 24volt.eu anger hur den räknar så är den ganska värdelös.
Det finns först och främst en säkerhetsaspekt på detta då en kortslutning ska lösa säkringen., så du behöver räkna på vad denna säkring kräver för ström för att lösa inom önskad tid vid en kortslutning längst bort i kabeln.
Sedan behöver du välja vilket högsta spänningsfall du vill ha och räkna på vilken area det motsvarar.
Detta ska givetvis också ställas mot den högsta kontinuerliga belastningsström som kabeln tål vid ett visst förläggningssätt.
Så det finns lite faktorer som spelar in för att beräkna area. Om inte 24volt.eu anger hur den räknar så är den ganska värdelös.
Jag vill gärna inte ha ett högre spänningsfall än 0,1V.
Säkringen är förvisso trög, så det tar lite längre tid innan den bryter.
Vid 200% överström tar det mellan 3,5 och 17 sekunder för den att bryta.
Vid 600% överström tar det mellan 0,45 och 6,8 sekunder för den att bryta.
Vid 1000% överström tar det mellan 0,0075 och 0,08 sekunder för den att bryta.
Blir nog enklare att dela upp det i flera ledare, börjar bli lite grovt
Säkringen är förvisso trög, så det tar lite längre tid innan den bryter.
Vid 200% överström tar det mellan 3,5 och 17 sekunder för den att bryta.
Vid 600% överström tar det mellan 0,45 och 6,8 sekunder för den att bryta.
Vid 1000% överström tar det mellan 0,0075 och 0,08 sekunder för den att bryta.
Blir nog enklare att dela upp det i flera ledare, börjar bli lite grovt
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Kombinerad UPS och solcellsanläggning.A Emil_K skrev:
Är kabeln mellan batteribanken och fasskenan jag räknar på. Kan också köra 2x70mm2 vilket jag tror jag gör, antingen en batteristträng eller två.
Kabeln mellan förbrukarna och fasskenan blir 1x70mm2 så det passar bra.
Klicka här för att svara