Hej!

Vi har sett attbutgående blymantlad kabel går ut ur väggen och mot stallet med bara två ledare. På Stallvägen sitter sedan en kabel med tre ledare där en av ledarna som är gjord ligger utanför manteln.
Var elektriken ska koppla in ny central i framtiden men jag bara undrar om det var så förut tiden att man la ner en kabel i marken för att ta fram en jordledning?

• Gammal elektrisk dosa med två trådar, korroderad med synlig jordkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blymantlad tvåledarkabel från vägg övergår till en tredelad kabel, där en ledare ligger utanför manteln.
    Skapa konto
Mikael_L
Hrm, inte så ofta jag säger/skriver det, men nu är det dags.
BYt kabel.

Hur lång sträcka gäller det?, du måste kanske öka arean ...

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Elektriker ska koppla in den NYA matningen som ni lägger ner, för den g:a skrotar ni om ni vill ha en anläggning som kan anses ofarlig.
Ps
Förstår jag det hela fel eller sitter det en stickpropp på kabeln som matar stallet? I såna fall är det tom livsfarligt.

Redigerat:
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
tommib
Uj.... Det där bör du koppla ur omedelbart. Vilken ände är ens matad och vilken är matande?

Välkommen till forumet!

Mikael_L
Den gamla kabeln du har hittat där verkar vara en EDIL. Den är som regel helt slut idag, när man hittar några gamla rester. Ja den var nog ofta helt slut för 20-30 år sedan också.

Mitt senaste projekt där jag rensade ut skiten var en gammal lagård, de hade börjat få glappkontakt och bad mig kolla, jojo, isoleringen föll av i stora sjok bara man nuddade i ledningarna. :)
Det var gummiisolering i EDIL, och gummit är helt stenhårt och fullt med sprickor idag, jag vill inte ens tänka på hur en sådan kabel i mark ska reagera med markfukten.

Jag vet inte om EDIL var tillåten nedgrävd i mark på tiden det begav sig, men oavsett har nog den där ändå sett slutet av sin livslängd.

Tack för alla svar och härmed ändras renoveringsplanebs prio till att fixa detta först.. 15 m till stallet och ny kabel 16A trefas ska installeras. Tror jag börjar gräva efter fikat :)

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Mikael_L
OK, då ska du troligen välja 5g2,5 (eller 4x2,5 + 2,5) eller kanske 5g6, lite beroende på hur du tänkt det hela.

Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, då ska du troligen välja 5g2,5 (eller 4x2,5 + 2,5) eller kanske 5g6, lite beroende på hur du tänkt det hela.
Ok, ska kolla med elektrikern och tyvärr måste en pump drivas i stallet som matas med 220v så vi kopplar bort detta och använder en vanlig sladd på marken istället.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet inte om EDIL var tillåten nedgrävd i mark på tiden det begav sig, men oavsett har nog den där ändå sett slutet av sin livslängd.
Det var inte godkänt men förekommer och genom sin blymantel är det i praktiken oerhört lång livslängd på den om den ligger oskadad. Samma gäller ju där den är rätt använd men ofrånkomligt blir det ju kass på sikt där innehållet kommer till luftens syre i dosor, armaturer, brytare osv.

Ett litet exempel ca: 70 år gammal och helt som ny inuti.
Ca 70 år gammal blymantlad elledning som är oskadad och ser ny ut inuti, exponerad mot en stenbakgrund.
Skapa konto

Oj, sådär såg inte min ut.. Men två ledare utan jord. Hur kommer det sej att på andra sidan hos mej dyker det upp en kabel till som ligger utanför tvåledaren? Är det en lång skalad variant som är nedgrävd som jord?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.