Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Uppenbarligen fick du fel svar. Vad du matade för fel uppgifter vet jag inte. Därför är det bra att kunna räkna "för hand". Jag ser direkt att de svar du fått från det program du använt är fel och vilseledande. Så visa oss! Temperaturen är en ganska marginell faktor, spänningsfall är orelevant för utlösningsvillkoret och likaså hur du ställer in en effektbrytare.
Vi pratar alltså här om maximal längd på en ledning med arean 2.5 mm² skyddad av en C10 dvärgbrytare map brytning inom 0.4 sek vid förimpedansen 1 ohm.
Vi pratar alltså här om maximal längd på en ledning med arean 2.5 mm² skyddad av en C10 dvärgbrytare map brytning inom 0.4 sek vid förimpedansen 1 ohm.
Bo.Siltberg skrev:
Uppenbarligen fick du fel svar. Vad du matade för fel uppgifter vet jag inte. Därför är det bra att kunna räkna "för hand". Jag ser direkt att de svar du fått från det program du använt är fel och vilseledande. Så visa oss! Temperaturen är en ganska marginell faktor, spänningsfall är orelevant för utlösningsvillkoret och likaså hur du ställer in en effektbrytare.
Ok. Nexans anger resistansen för EQLQ 5G2,5 till 7,41ohm/km vid 20grader. Det blir 0,00741ohm per meter.
Kabeln är 109m, det ger 109x0,00741=0,81Ohm
Vi räknar på 70 grader begynnelsetemp. Det ger. R2=R1+R1xa(T2-t1)
R2=0,81+0,81x0,0039x(70-20)=0,96795 Ohm eller ungefär 0,97 Ohm
R2=nytt R
R1=R vid 20 grader.
a=omräkningscofficient
T1=20 grader
T2=70 grader
Zför= 1Ohm
Ij~Ik1=230/1,97=116A
spänningsfaktor C, 0,95 för dvärgbrytare va?
Orkar inte kolla det nu men det påverkar något.
116x0,95=110A
Reaktans? Försumbar.
denna manuella beräkning bygger på Nexans angivna maxresistans vid 20 grader. Vi kan enligt denna beräkning dra LÄNGRE än 109m.
Däremot stämmer den ganska bra med hur Elvis räknar. Däremot tycker jag inte man ska maxa något, men TS ville dra 65m, jag angav maxlängden som Elvis gav mig. Jag tyckte egentligen också att det verkade väl långt, det ska tilläggas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Du missar tur och returledare så du behöver dubblera 0,00741ohm per meter.
Jo, Jag har tänkt den tanken. Men jag får exakt samma resistans som Elvis får enligt beräkningen ovan. Beräkningen är gjord i Elvis i mobilen jag ska undersöka om något inte stämmer. Längden rimmar också illa med vad SS4241404 anger vid 1Ohm. Grejen är att jag har för skojs skull kollat programmet ibland mot standard och det har alltid stämt.
Redigerat:
Nu har jag testat lite. Bugg i programmet, förhoppningsvis bara i appen. Den tar angiven förimpedans som en ren reaktans. Eftersom matarkabeln i huvudsak är resistiv så blir summan av dessa alldeles för liten. Egentligen borde jag insett de själv då RåxLx2/arean=0,0175x109x2/2,5=1,5 Ohm.
Max tillåten längd borde bli cirka 90m vid Zför 1Ohm
Max tillåten längd borde bli cirka 90m vid Zför 1Ohm
Nu måste vi reda ut detta.
Jag började med att kasta in lite siffror i eldim
Och har dragit till med ganska hög Zför, och lång huvudledning för att komma upp i 1ohm vid matande punkt för den nya huvudledningen (ev gruppledning om Anders1920 skippar UC där ute).
Och då får jag det till att det blir max 61 meter 2,5mm2 ledning
Men kanske lite våldsam ledartemp här, 70°C, så jag provar med 50°C också, och får 66 meter ledning
Jag började med att kasta in lite siffror i eldim
Och har dragit till med ganska hög Zför, och lång huvudledning för att komma upp i 1ohm vid matande punkt för den nya huvudledningen (ev gruppledning om Anders1920 skippar UC där ute).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och då får jag det till att det blir max 61 meter 2,5mm2 ledning
Logga in
Skapa konto
Men kanske lite våldsam ledartemp här, 70°C, så jag provar med 50°C också, och får 66 meter ledning
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Ja, 60-70 meter är ett rimligt värde. Över 70 meter är tveksamt. 90 meter är fortfarande i toffelområdet.
Nu ska det ju sägas att 1ohm i förimpedans är riktigt risigt, det är inte så att någon nätägare skulle vara stolt över det, de får kanske inte ens ha en överlämningspunkt med så dåligt Zför.
Men att jag alls krånglar till det är för att jag inte har en aning om hur det ser ut hos TS, hur långa och klena ledningar det är fram till avlämningspunkten för den nya ledningen.
Men att jag alls krånglar till det är för att jag inte har en aning om hur det ser ut hos TS, hur långa och klena ledningar det är fram till avlämningspunkten för den nya ledningen.
Helt rätt, så hög förimpedans hade jag inte viljat lämna ifrån mig, men med gamla nät som växt lite vilt om åren kan mycket väl hamnat där I slutändan.Mikael_L skrev:
Nu ska det ju sägas att 1ohm i förimpedans är riktigt risigt, det är inte så att någon nätägare skulle vara stolt över det, de får kanske inte ens ha en överlämningspunkt med så dåligt Zför.
Intressant läsning iaf!
Och framförallt så är det vi diskuterar en vidarekoppling från någon befintlig central (så har iaf jag uppfattat det) och då har det säkerligen plussats på några 100-tals mOhm.
Skulle man vara på plats så skulle man lämpligen börjat med att mäta.
Skulle man vara på plats så skulle man lämpligen börjat med att mäta.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
TYS skriver
<<Nu under hösten var det dags för etapp 2 då jag tog mig för att gräva ner ett kabelrör resterande sträcka från bostadshuset (dit fibern drogs) ner till huvudcentralen>>
65 meter på en normal tomt är ganska mycket, det kanske finns ett mätarskåp närmare än huvudcentralen.
Protte
<<Nu under hösten var det dags för etapp 2 då jag tog mig för att gräva ner ett kabelrör resterande sträcka från bostadshuset (dit fibern drogs) ner till huvudcentralen>>
65 meter på en normal tomt är ganska mycket, det kanske finns ett mätarskåp närmare än huvudcentralen.
Protte
Återkoppling gällande min beräkning med tillåten 2,5mm2 CU, Zför 1000mOhmJag har nu haft kontakt med tillverkaren av programmet och det är så de har tänkt sig. De räknar hela Zför som en reaktans vilket, i detta fall gör att det blir tokigt. Delar av impedansen är väl förvisso reaktiv men då vi talar 1000mOhm så kan man nog förutsätta att större delen av impedansen är rent resistiv. Man håller från tillverkaren på att se över detta och kommer, vad det verkar till näste version ändra detta.
Nu är det väl förvisso så att man i detta fall mycket väl kan använda en 5G2,5 beroende på förimpedansen i matande central men 65m är långt oavsett. Vore kul om TS kunde återkomma hur tankegångarna går? Det absolut bästa och säkraste är naturligtvis att sätta en undercentral.
Nu är det väl förvisso så att man i detta fall mycket väl kan använda en 5G2,5 beroende på förimpedansen i matande central men 65m är långt oavsett. Vore kul om TS kunde återkomma hur tankegångarna går? Det absolut bästa och säkraste är naturligtvis att sätta en undercentral.
Klicka här för att svara