Vad finns inte?

Finns ingen sk uttagen nolledare eller belastningsbar nolla ev är inte ens sekundären vid trefas utlagd i Y-koppling eller med mittuttag vid enfas. Alltså är det huvudspänning som vanligt systemspänning och begreppet fasspänning har tappat sin mening. Finns ingen anledning att försöka definiera den i de fallen.

I praktiken är de näten i Norge utförda med trafo D/Y sist i distributionen men med endast ett gnistgap eller ventilavledare mellan nollpunkt och jord. Detta för att hålla överspänningar/uppladdningar av atmosfärisk typ tex åska i schack till viss del. Finns ett stycke på några sidor i tror jag värsta elkopplingstråden som tar upp detta mm tex JFB i Norge på ett bra sätt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Dessutom blir väl spänningen mellan den transformatorns nollpunkt och en fas ca 130V och inte 115V. Om den nu hade varit tillgänglig, vilket den inte är i Norge.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Det går fortfarande att mäta mot jord. Men begreppet fasspänning är väl inte så relevant i ett IT-nät.

A Avemo skrev:
Det går fortfarande att mäta mot jord. Men begreppet fasspänning är väl inte så relevant i ett IT-nät.
Och mäter man mot jord (även om det saknar praktisk relevans) så antar jag att det blir huvudspänningen / roten ur 3
Blev väldigt förbryllad av att några plussar på 115+115

Enda gången jag i praktiken haft att göra med mätningar i ett norskt IT-nät hade jag lustigt nog rollen att ge telefonsupport till en norsk hissmontör. Han hade mätt upp 133V på två faser och något mindre på den tredje och undrade varför fasföljdsreläet inte drog. Jag rådde honom att mäta mellan faser. Och mycket riktigt saknade han en fas in. Riktigt så konstig är inte den norska trefasen att fasspänningen blir något annat än huvudspänningen genom roten ur tre.

tommib
M MagHam skrev:
Mea maxima culpa...

Det gick lite fort där.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Och mäter man mot jord (även om det saknar praktisk relevans) så antar jag att det blir huvudspänningen / roten ur 3
Bara om det är Y-kopplat och med avsiktlig högimpediv anslutning av nollpunkt eller nollpunktsbildare mot jord. Nu är det oftast så mot normala kunder men inget man alltid kan ta som regel vid olika former av IT-nät. Men för BH el i Norge kan man anta den tumregeln utan vidare.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Till TS:
"230V 2000W 1"

Med lite tur är det kanske en symbol bakom ettan, som en våg...
Det skulle alltså kunna vara 1-fas som står skrivet i ettan!

Och då är det som #12 säger - 3 trådar i sladden (varav en gul-grön)
Eftersom den är märkt 230V ... är det bara att koppla fas-nolla för Sverige.

Om motorn är en "enfasmotor" så brukar den, för lite större motorer, som den här, ha en ledtråd - en kondensator, en rund burk, nästan som en liten burk "eneregidryck" som sitter på/nära motorn.

Men skrivningen som Du återger 230V ... antyder för mig att "vanlig stickpropp" här i Sverige är rätt.

230V mellan fas-fas är mig veterligen ännu det vanliga i Norge (bostäder). Precis som vi hade i Sverige före den spänningsomläggning som gick genom landet på 50-talet. Vi hade tidigare 127/220V, men bytte då till 220/380,som senare har EU-ändrats till 230/400V 110V och 115V är mer USA, med en helt annan lösning som vi inte talar mer om här och nu. Man kan fortfarande hitta mätartavlor i enfas-lägenheter med 2 säkringshållare, varav en inte används...

O Olle61 skrev:
Det är inte så att de "har 115V", de har 230 som vi. Däremot är det två faser i vanliga vägguttag, "nollan" används inte.
Om jag fattat rätt byggs nya områden med 400/230, lika övriga Europa.
Jo så är det i våra nya lokaler i Oslo, som vi flyttar till efter nyåret är det 400 volt som gäller, då blir det nya kopplingar på alla snickerimaskiner ( i värsta fall blir det trafo)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.